کد خبر: 226668 - تاریخ: سه‌شنبه، 1 نوامبر 2022 - 10:40

چگونه می‌توان خطر بروز ابتلا به دیابت حاملگی را کاهش داد؟

به گزارش خوبان  به نقل از ایسنا، در دوران بارداری سلول‌ها نسبت به انسولین کمی مقاوم‌تر شده که این امر سبب افزایش قند خون می‌شود و قند اضافی باعث می‌شود جنین مواد مغذی بیشتری برای تکامل استفاده کند، اما اگر سلول‌ها بیش از حد مقاوم شوند و گلوکز به آن‌ها نرسد، سطح قند خون مادر […]

به گزارش خوبان  به نقل از ایسنا، در دوران بارداری سلول‌ها نسبت به انسولین کمی مقاوم‌تر شده که این امر سبب افزایش قند خون می‌شود و قند اضافی باعث می‌شود جنین مواد مغذی بیشتری برای تکامل استفاده کند، اما اگر سلول‌ها بیش از حد مقاوم شوند و گلوکز به آن‌ها نرسد، سطح قند خون مادر افزایش می‌یابد و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در مادر باردار و جنین در حال رشد شود.
چه کسانی به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند؟

نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه کسی به دیابت بارداری مبتلا می‌شود، اما افرادی که شرایط زیر را دارند بیشتر مستعد ابتلا به دیابت بارداری هستند:

– افرادی که قبل از بارداری اضافه وزن دارند.

– افرادی که یکی از اعضای خانواده آن‌ها مبتلا به دیابت است.

– افرادی که سن‌شان بیشتر از ۲۵ سال است.

– افرادی که در حاملگی قبلی دیابت بارداری داشتند.

– افرادی که یک نوزاد با وزن بالاتر از حد نرمال (۴.۵ کیلو یا سنگین‌تر) یا یک نوزاد مرده داشته باشند.

– افرادی که در آزمایشات قبلی خود قند خون غیر طبیعی داشتند.

در مورد این که چقدر مستعد ابتلا به دیابت بارداری هستید با پزشک یا متخصصین تغذیه مشورت کنید، اما رژیم غذایی مناسب به کنترل قند خون شما کمک می‌کند. به طور کلی مصرف شیرینی را محدود کنید و میزان مصرف کربوهیدرات‌ها مانند برنج، سیب زمینی، ذرت و نان را کنترل کنید.

همچنین مصرف فیبر را در وعده‌های غذایی روزانه افزایش دهید. میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های کامل و غلات از منابع فیبر هستند.

بر اساس مطالعه‌ای که بر روی رژیم غذایی زنان، قبل از بارداری انجام شده است، دریافته‌اند که ۱۰ درصد افزایش مصرف فیبر می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت بارداری را تا ۲۶ درصد کاهش دهد.

در عین حال فعالیت فیزیکی و ورزش منظم می‌تواند سطح قند خون را در وضعیت مطلوب قرار دهد. پیاده‌روی و شنا انتخاب‌های مناسبی جهت افزایش تحرک هستند.

مطالعات نشان داده‌اند زنانی که قبل از حاملگی و در طول دوران بارداری حدود چهار ساعت در هفته فعالیت فیزیکی داشته‌اند، خطر ابتلا به دیابت بارداری در حدود ۷۰ درصد یا حتی بیشتر در آن‌ها کاهش یافته است.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در عین حال بعضی از عوامل خطر احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می‌دهند و همچنین مادران باردار را بیشتر مستعد ابتلا به دیابت نوع دو بعد از زایمان می‌کنند. بنابراین مادر باید پس از زایمان یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم را دنبال کند. کاهش وزن بعد از زایمان در یک بازه زمانی مناسب سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت می‌شود. هنگامی که اضافه وزن داشته باشید، می‌توانید با از دست دادن پنج تا هفت درصد از وزن خود در جهت بهبود سلامتی گام بردارید.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads