کد خبر: 218988 - تاریخ: یکشنبه، 23 ژانویه 2022 - 09:20

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تأکید کرد:

پروتکل‌ها را جدی نگیریم، به پیک ششم می‌رسیم | ۸۰ درصد مبتلایان به امیکرون بدون علامت هستند

سالاری اظهار داشت: ۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان به سویه‌ی امیکرون بدون علامت هستند و این ویژگی می‌تواند با قدرت آلایندگی زیاد و نامحسوس، هر منطقه‌ای از کشور را به طور سریع به پیک ششم برساند.

به گزارش خوبان به نقل از وبدا، ارسلان سالاری در نشست ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونای گیلان در رشت گفت: طبق آخرین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر روزانه بیش از ۱۲۵ میلیون نفر از مردم جهان به سویه‌ی اومیکرون مبتلا می‌شوند و اکنون این سویه‌ی جدید از آفریقا و نیمکره‌ی غربی در حال گسترش به نیمه‌ی شرقی بویژه خاورمیانه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اکنون کشورهای ترکیه، عراق و عربستان درگیر پیک کرونا با سویه‌ی امیکرون شده‌اند، تصریح کرد: پیش بینی‌های مراکز تحقیقاتی، حکایت از ابتلای ۵۰ درصد مردم کره‌ی زمین به سویه‌ی امیکرون تا اسفند ماه امسال دارد و اگر واکسیناسیون بویژه دز یادآور یا دزسوم و رعایت دستورالعملهای بهداشتی را جدی نگیریم، شیوع پیک ششم با سویه‌ی امیکرون در گیلان گریز ناپذیر خواهد بود.

 
وی شرایط فعلی گیلان را از نظر پراکندگی شیوع و تعداد بستر‌های کرونایی مطلوب عنوان کرد و افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه، دوم بهمن ۱۴۰۰، ۳۶ بیمار جدید در مراکز درمانی گیلان بستری و ۲۹ کرونایی بهبود یافته نیز از بیمارستانهای استان ترخیص شده‌اند و مجموع بستری‌ها اکنون ۱۵۴ نفر است.

سالاری اضافه کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان به سویه‌ی امیکرون بدون علامت هستند و این ویژگی می‌تواند با قدرت آلایندگی زیاد و نامحسوس، هر منطقه‌ای از کشور را به طور سریع به پیک ششم برساند.

وی از تمام شهروندان گیلانی خواست نسبت به دریافت واکسن کرونا تا دز سوم اقدام کنند چراکه طبق بررسی‌های به عمل آمده از مراکز درمانی گیلان، دریافت دز سوم یا یادآور واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به سویه‌ی امیکرون بسیار کمک کننده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: در هر شرایطی و حتی با فرض تزریق ۱۰۰ درصدی واکسن، فاصله‌گذاری فیزیکی و رعایت مجموع دستورالعملهای بهداشتی، امری علیحده و ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

سالاری همچنین گزارشی از روند واکسیناسیون در گیلان ارایه کرد و گفت: در حال حاضر یکهزار و ۱۴۳ پایگاه تزریق واکسن در استان فعال است و ۱۵۰ پایگاه نیز تا عصر به مراجعه کنندگان واکسن تزریق می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج میلیون و ۲۰۰ هزاردز واکسن در گیلان تزریق شده، تصریح کرد: از این رقم، دو میلیون ۱۲۵ هزار و ۹۵ دز اولی، یک میلیون و ۹۸۳ دز دومی و ۵۵۶ هزار دز نیز یادآور یا دز سومی بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با بیان اینکه تاکنون حدود پنج درصد جمعیت گیلان واکسن نزده اند، افزود: این رقم معادل ۱۰۹ هزار نفر است. تا امروز ۹۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال گیلان دز اول، ۸۹ درصد دو دز واکسن زده‌اند و ۲۵ درصد نیز دز سوم یا یادآور را دریافت نموده اند.

سالاری در ادامه از تصمیم ستاد ملی کرونای کشور برای آغاز تزریق واکسن به کودکان ۹ تا ۱۲ سال خبر داد و افزود: طبق این تصمیم، واکسیناسیون فقط با رضایت والدین انجام خواهد شد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads