کد خبر: 215541 - تاریخ: دوشنبه، 20 سپتامبر 2021 - 09:57

همه چیز درباره شبکه ۶G / از کشورهای توسعه دهنده این سرویس تا زمان حدودی عرضه

شبکه ۶G نوعی فناوری اینترنتی جدید است که کشورهای مختلف در حال کار روی آن هستند و ادعا شده که سرعت و کیفیت بالایی را ارائه می دهد.

به گزارش خوبان، هر ده سال یا بیشتر، نسل جدیدی از فناوری تلفن همراه با وعده‌های بسیار پیشرفته‌تر از فناوری قبلی معرفی می‌شوند. ورود ۲G با پیام‌های متنی، راه اندازی خدمات داده بدون قفل ۳G و ورود ۴G، اینترنت موبایل را به یک واقعیت عملی تبدیل کرد. فناوری ۵G سرعت بالا، ظرفیت بیشتر و تأخیر فوق العاده کم را ارائه می‌دهد. این بدان معناست که پخش ویدئو، دریافت سیگنال در مکان‌های شلوغ و داخل خانه آسان‌تر خواهد بود و برنامه‌های تجاری کاملاً جدید امکان پذیر خواهند شد.

اولین شبکه‌های ۵G در انگلیس و در سال ۲۰۱۹ فعال شد و یک میلیارد نفر تا پایان سال ۲۰۲۰ به صورت جهانی به آن دسترسی پیدا کردند. در عرض پنج سال، از هر ده ارتباط چهار شبکه ۵G خواهد بود. توسعه شبکه ۵G در کشور‌های مختلف دنیا در حال انجام است، اما برخی از کشور‌ها پا را از این فناوری فراتر گذاشته و در رویای دستیابی به فناوری بهتر و پر سرعت تری هستند. اکنون این فناوری ۶G نامیده می‌شود که در ادامه این گزارش به جزئیات این فناوری جدید پرداخته شده است.

 شبکه 6G

شبکه ۶G چیست؟

این شبکه همانطور که از نامش پیدا است، نسل ششم اتصال تلفن همراه است. هنوز مشخص نیست که ۶G تا زمان استاندارد شدن به چه شکل در خواهد آمد، هنوز نمی‌توان حدس زد که کدام فناوری‌ها شامل این ویژگی‌ها خواهند شد و چه ویژگی‌هایی خواهند داشت.

آنچه آشکار است این است که ۵G از تغییرات پشتیبان ایجاد شده در شبکه‌های موبایل به منظور تأمین اینترنت پر سرعت سود خواهد برد. اپراتور‌ها دارای شبکه‌های رادیویی متراکم با آنتن‌های بیشتر هستند، بنابراین دریافت سیگنال، به ویژه در محیط‌های داخلی، آسان‌تر و تاخیر بسیار کمتر است. شبکه ۶G بر این اساس بنا شده و قابلیت‌های جدیدی را بسیار فراتر از محدوده ۵G معرفی می‌کند.

فناوری 5G و 6G

تفاوت ۶G با ۵G چگونه است؟

بارزترین تفاوت این دو فناوری سرعت است. ۶G از تجهیزات رادیویی پیشرفته‌تر و حجم و تنوع امواج بیشتری نسبت به ۵G استفاده می‌کند، از جمله استفاده از طیف فرکانس فوق العاده بالا (EHF) که سرعت فوق العاده بالا و ظرفیت عظیمی را در مسافت‌های کوتاه ارائه می‌دهد. در حالی که سرعت ۴G به صورت مگابیت محاسبه می‌شد و ۵G مانع گیگابیتی را از بین می‌برد، ۶G سرعت نظری ترابایت را ارائه می‌دهد. بیشتر کاربران بیش از ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه دریافت خواهند کرد، اما این هنوز یک نرخ بیت دگرگون کننده است.

از نظر پوشش، ۶G می‌تواند در همه جا در دسترس باشد. فناوری ماهواره‌ای ۶G و سطوح هوشمندی که می‌توانند سیگنال‌های الکترومغناطیسی را منعکس کنند، با تأخیر کم، اتصال چند گیگابیتی را به نقاطی از جهان ارائه می‌دهد که دسترسی به آن‌ها با شبکه‌های تلفن همراه معمولی بسیار دشوار یا گران است. نقاط دورافتاده کره زمین، آسمان و اقیانوس‌ها همه می‌توانند به هم متصل شوند.

در حالی که ۵G از هوش مصنوعی برای بهینه سازی، تخصیص منابع پویا و پردازش داده‌ها استفاده می‌کند، تأخیر بسیار کمتر از یک میلی ثانیه و معماری توزیع شده به این معنی است که ۶G قادر به ارائه هوش همه جانبه و یکپارچه خواهد بود. در واقع، اپراتور ژاپنی NTT DoCoMo معتقد است ۶G به هوش مصنوعی مشابه مغز انسان شبیه است. شبکه ۶G همچنین کارآمدتر از مدل قبلی خود خواهد بود و انرژی کمتری مصرف می‌کند. به دلیل رشد پیش بینی شده در تولید داده، بهره وری انرژی برای صنعت موبایل پایدار بسیار مهم است.

فناوری 6G

شبکه ۶G قادر به انجام چه کاری است؟

سرعت بیشتر، ظرفیت بیشتر و تأخیر کمتر برنامه‌های کاربردی را از محدودیت‌های قدرت پردازش محلی رها می‌کند، دستگاه‌های بیشتری را به شبکه متصل می‌کند و خطوط بین دنیای فیزیکی، انسانی و دیجیتال را محو می‌کند. خدمات موجود دگرگون خواهد شد، اما ۶G می‌تواند شبکه‌ای باشد که سرانجام موارد استفاده را از حوزه‌های علمی تخیلی ارائه می‌دهد.

سرعت Terabit شبکه ۶G انقلابی را در استفاده از اینترنت ایجاد می‌کند. این فناوری خدمات دیجیتالی موقعیت مکانی و زمینه‌های دیجیتالی و همچنین تجربیات حسی مانند واقعیت گسترده (XR) و هولوگرام‌های با وفاداری بالا را فعال می‌کند. به جای تماس‌های زوم، امکان صحبت همزمان کاربران با یکدیگر در حالت VR با استفاده از سنسور‌های پوشیدنی وجود دارد، بنابراین کاربران احساس بودن در یک اتاق در کنار هم را دارند.

اینترنت اشیا (IoT) گسترش یافته و پیشرفته‌تر می‌شود و برنامه‌های کاربردی را با داده‌های بیشتر و قابلیت‌های بیشتر ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی در زمان واقعی می‌تواند رباتیک را متحول کند، در حالی که گسترش پوشش ۶G به دریا‌ها و آسمان می‌تواند به برنامه‌های دریایی، هوانوردی و حتی فضایی متصل کمک کند و از آنجایی که ۶G بسیار کارآمدتر از ۵G است، حتی ممکن است دستگاه‌های IoT کم مصرف از طریق شبکه شارژ شوند که این امر اقتصاد استقرار انبوه را تغییر داده و به پایداری شبکه کمک می‌کند.

پرچم چین و شبکه 6G

چه کشور‌هایی در حال توسعه ۶G است؟

با توجه به افزایش ارتباطات تلفن همراه به عنوان میدان نبرد ژئوپلیتیک، جای تعجب نیست که دولت‌های سراسر جهان تمایل دارند که کشورشان در زمینه توسعه ۶G پیشرو باشد. تعدادی پروژه تحقیقاتی با بودجه خصوصی و دولتی در سراسر جهان در حال انجام است که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها پروژه ۲۵۱ میلیون یورویی “۶Genesis” در اولو، فنلاند شمالی است. مکانی که مدت‌ها است با پیشرفت‌های تلفن همراه در ارتباط است.

تلاش‌های تحقیقاتی چین قبلاً شاهد پرتاب ماهواره ۶G به فضا بوده است. این ماهواره یکی از ۱۳ ماهواره جدیدی است که چین با پرتاب موشک Long March-6 در نوامبر ۲۰۲۰ در مدار زمین مستقر کرده است. پروژه اصلی انگلستان در مرکز نوآوری ۶G (6GIC) در دانشگاه ساری است.

ژاپن ۴۸۲ میلیون دلار برای کمک به گسترش شبکه ۶G در چند سال آینده اختصاص می‌دهد. این بودجه همچنین تأسیساتی را ایجاد می‌کند که در آن محققان می‌توانند پروژه‌های بی سیم را توسعه دهند. هدف کلی این کشور برجسته کردن فناوری‌های تلفن همراه برجسته تا سال ۲۰۲۵ است. در آلمان، وودافون آلمان در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال تأسیس یک مرکز تحقیقاتی ۶G در درسدن است.

لوگو سامسونگ

در کره جنوبی، سامسونگ روی ۶G کار می‌کند و این فناوری را برای فناوری‌های پیشرفته مانند هولوگرام امیدوار کننده می‌داند. آن‌ها سازمان دیگری نیز دارند که پیش بینی می‌کنند اولین راه اندازی ۶G ممکن است در سال ۲۰۲۸ اتفاق بیفتد. در روسیه، موسسه تحقیق و توسعه NIIR و موسسه علم و فناوری Skolkovo پیش بینی سال ۲۰۲۱ را منتشر و ادعا کردند شبکه‌های ۶G می‌توانند تا سال ۲۰۳۵ در دسترس قرار گیرند.

در مورد ایالات متحده، تلاش ۶G بیشتر مخصوص به بخش خصوصی است تا دولتی. اگرچه دولت فدرال در سال ۲۰۲۱ در مورد تحقیقات ۶G با کره جنوبی مشارکت کرد. برخی از شرکت‌های تلفن همراه در آمریکا با توسعه ۶G خود پیشرفت می‌کنند. قابل ذکر است که AT&T، Verizon و T-Mobile با ATIS پیشگام ابتکار صنعت با نام Next G Alliance هستند که به سازماندهی و تحقیقات بیشتر ۶G در سراسر آمریکای شمالی کمک می‌کنند. در ماه می‌ سال جاری، شرکت Next G Alliance یک برنامه کاری فنی را برای هماهنگی مجموعه‌ای از گروه‌های کاری جدید با هدف خاص توسعه فناوری ۶G آغاز کرد. اگر شماره ثبت اختراع درست باشد، ایالات متحده با ۱۸ درصد از کل ثبت اختراع ۶G در حال حاضر پس از چین در رتبه دوم قرار دارد.

شبکه ۶G چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

توسعه این شبکه هنوز در مراحل اولیه است و عرضه نهایی بستگی به سرعت راه اندازی و اجماع در مورد فناوری‌هایی دارد که در نهایت شامل استاندارد نهایی می‌شوند. سامسونگ معتقد است خدمات تجاری ۶G می‌تواند در اوایل سال ۲۰۲۸ در دسترس باشد، اما ممکن است تا سال ۲۰۳۰ هم طول بکشد. انتظار نداشته باشید که لوگوی کوچک ۶G برای مدت طولانی روی تلفن شما ظاهر شود.

لوگو 6G و 5G

آیا ۶G جایگزین ۵G می‌شود؟

همانطور که ۴G و ۵G مدتی است در کنار هم هستند (آن‌ها یک شبکه اصلی مشترک دارند)، به احتمال زیاد ۶G و ۵G برای مدتی با هم کار خواهند کرد. توسعه فناوری ۵G هنوز راه طولانی در پیش دارد و شرکت ۶GIC معتقد است که ۵G ممکن است ۲۰ سال عمر داشته باشد، به این معنی که احتمالاً حداقل تا سال ۲۰۴۰ در دسترس خواهد بود.

گفتنی است که در حال حاضر از کل پتنت‌های ثبت شده در حوزه فناوری ۶G بیش از ۴۰ درصد آن‌ها متعلق به چین، ۳۵ درصد مربوط به آمریکا، ۹.۹ درصد ژاپن، ۸.۹ درصد اروپا و ۴.۲ درصد مربوط به کره جنوبی است. علاوه بر این بیشتر پتنت‌های ۶G در چین توسط هوآوی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/۲۱۲۱

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads