کد خبر: 214973 - تاریخ: چهارشنبه، 1 سپتامبر 2021 - 10:20

عضو مجمع نمایندگان گیلان؛

تلاش برای حل معضل تغییر کاربری‌ در گیلان/ روستاییان از ساخت و ساز در اراضی خود محروم هستند

محمدیاری با بیان اینکه برای حل معضل تغییر کاربری اراضی در گیلان تلاش‌های زیادی انجام شده و همچنان هم استمرار دارد گفت: افراد بومی از ساخت و ساز در اراضی شخصی خود محرومند در حالی‌که غیربومی‌ها مسیر ساخت و ساز و گرفتن مجوزات را به سرعت طی کنند.

به گزارش خوبان، «حسن محمدیاری»از رشت، بحث تغییر کاربری اراضی را معضلی که متاسفانه سال‌هاست گریبانگیر استان‌هایی مانند گیلان شده است اعلام کرد و اظهار داشت: اخیرا اعضای مجمع نمایندگان گیلان با وزیر جهاد کشاورزی جلسه‌ای برگزار و موضوعات پیرامون این حوزه را در آن مطرح کردند.

 

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با بیان اینکه در جلسه اشاره شده رئیس سازمان جنگل‌ها هم حضور داشته است عنوان کرد: در جلسه مجمع نمایندگان، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها در مورد واگذاری اراضی روستایی از منابع طبیعی به بنیاد مسکن که به طرح هادی معروف است، بحث‌هایی انجام شد.

 

محمدیاری ضمن انتقاد از برخی رویکردها که تبعات منفی آن روی معضل تغییر کاربری اراضی نیز مشاهده می‌شود تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم یکسری موازی‌کاری‌‌هایی در اینجا وجود دارد که همین عامل  موجب شده تا صدای اعتراض مردم بلند شود.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس این موضوع را که در حال حاضر بومی‌های مناطق از حداقل‌های خود محروم هستند متذکر شد و ابراز داشت: به طور مثال روستایی که سال‌های سال در محلی سکونت دارد و به صورت آبا و اجدادی در آنجا زندگی می‌کند، وقتی قصد دارد خانه ای کوچک برای فرزند خود بسازد با انواع مشکلات مواجه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه گاها مشاهده می‌شود افراد غیربومی خیلی راحت به  ساخت و ساز در اراضی کشاورزی می‌پردازند اذعان کرد: ساخت و سازهایی که غیربومی‌ها انجام می‌دهند حتی با مجوز انجام می‌شود و این دوگانگی‌ها در رفتارها و عملکردها باعث شده که مردم اظهار نارضایتی کنند.

 

عضو مجمع نمایندگان گیلان در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از بحران تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی تاکنون چه اقداماتی از سوی نمایندگان استان انجام شده است افزود: نمایندگان گیلان موضوع تغییر کاربری اراضی را با جدیت پیگیری کرده‌اند و در مورد آن به وزیر جهاد کشاورزی سابق چندین بار تذکر داده و از وی سؤال کرده بودند.

 

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس ادامه داد: درخواست ما از وزیر این بوده که بحث واگذاری‌های موضوع ماده چهار به سرعت انجام شود ضمن آنکه وقتی این کار انجام شد و واگذاری‌ها صورت گرفت دیگر استعلام از منابع طبیعی معنا نداشته و فقط بروکراسی را افزایش می‌دهد و هیچ خروجی دیگری ندارد.

 

محمدیاری از پیگیری‌های گسترده‌ای که وی به همراه سایر نمایندگان استان برای حل و فصل موضوعات اشاره شده در سطح مجلس، کمیسیون‌ و وزارتخانه انجام داده است سخن گفت و افزود: امیدوارم با حضور وزیر جدید جهاد کشاورزی که از نخبگان مجلس هم بودند و با برگزاری جلسات کارشناسی بحث تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز در آن را به شکل جدی‌تری دنبال کنیم.

 

عضو مجمع نمایندگان گیلان تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان گیلان را مشکلی ریشه‌ای که حل و فصل آن به کمی زمان نیاز دارد دانست و گفت: در مورد تغییر کاربری کمیسیونی متشکل از نهادهای مختلف وجود دارد که کارشناسان در آن اظهار نظر می‌کنند و معتقدیم باید عدالت در اینجا رعایت شود تا شاهد اعمال سلیقه نباشیم. 

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر افرادی که واقعا مستحق هستند و این تغییر کاربری باید شامل حال آن‌ها شود از حق خود محرومند خاطرنشان کرد: در عوض ما عده‌ای خاص را مشاهده می‌کنیم که پشتشان رانت هم هست به طوری‌که توانسته‌اند مسیر ساخت و ساز و گرفتن مجوزات را به سرعت طی کنند و این به هیچ عنوان عادلانه نیست.

 

 

پایان پیام/۸۴


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads