کد خبر: 214511 - تاریخ: یکشنبه، 15 آگوست 2021 - 11:00

آیا در فضای باز هم دلتا می گیریم؟

یک پزشک بخش کرونا، با بیان اینکه قبلا در فضای آزاد احتمال ابتلا به ویروس کمتر بود، تصریح کرد: اکنون در فضای آزاد نیز امکان ابتلا وجود دارد، زیرا سرعت سرایت دلتا بسیار بالاست و لذا هر فردی که از خانه خارج می شود حتما باشد ماسک داشته باشد.

به گزارش خوبان، یک پزشک بخش کرونا، با بیان اینکه قبلا در فضای آزاد احتمال ابتلا به ویروس کمتر بود، تصریح کرد: اکنون در فضای آزاد نیز امکان ابتلا وجود دارد، زیرا سرعت سرایت دلتا بسیار بالاست و لذا هر فردی که از خانه خارج می شود حتما باشد ماسک داشته باشد.

به گفته پزشکان، انتقال ویروس معمولی کرونا حین گفت وگوی دو نفر با هم بدون ماسک و در فضای باز اندک است، اما انتقال ویروس دلتا در این شرایط و بدون ماسک بسیار بیشتر است.

همچنین میزان اقامت بیماران کرونای دلتا نسبت به جهش‌های قبلی این ویروس در مراکز درمانی ۲.۵ روز بیشتر و اقامت طولانی‌تری دارند.

دکتر جعفری نژاد، پزشک بخش کرونای بیمارستان رازی رشت با اشاره به تفاوت سویه دلتا از نظر علائم با سویه های قبلی، اظهار کرد: مهمترین تفاوت سویه دلتا قدرت سرایت پذیری بسیار زیاد آن است.

وی با بیان اینکه قبلا در فضای آزاد احتمال ابتلا به ویروس کمتر بود، تصریح کرد: اکنون در فضای آزاد نیز امکان ابتلا وجود دارد، زیرا سرعت سرایت دلتا بسیار بالاست و لذا هر فردی که از خانه خارج می شود حتما باشد ماسک داشته باشد.

این فوق تخصص ریه اضافه کرد: یک فرد آلوده در جمع خانوادگی و گروهی و دورهمی تعداد کثیری از افراد را به راحتی آلوده می کند.

جعفری نژاد، با اشاره به میزان درگیری ریه در بهبودی افراد مبتلا، عنوان کرد: میزان درگیری ریه افراد مبتلا به کرونا وابسته به زیرفاکتورهاست و هرچقدر سن افراد بیشتر باشد با بیماری ها زمینه ای متعددی نیز مواجه هستند و لذا احتمال درگیری ریه بیشتر است؛ البته کرونا سایر اعضای بدن همچون پوست، کلیه، قلب، مغز و اعصاب را درگیر می کند، اما درگیری عضوی حساس مانند ریه خطرناک تر است، زیرا می تواند منجر به مرگ شود.

وی با بیان اینکه همه مبتلایان به کرونا با درگیری ریه مواجه نیستند، گفت: متاسفانه افزایش تعداد مبتلایان به کرونا موجب شده شاهد افزایش تعداد بیماران دارای درگیری ریه باشیم.

این پزشک بخش کرونا، ریه را متشکل از دو بافت یکسان دانست که در قفسه سینه قرار دارد و بیان کرد: برخی از بیماران با ۱۰ درصد درگیری ریه خیالشان راحت می شود، اما چنین چیزی نیست، زیرا بسیاری از افراد بعد از ابتلا به کرونا تا دو هفته اول علائم بالینی همچون تب و لرز و گلودرد دارند و سی.تی اسکن انجام می دهند که درگیری را نشان نمی دهد.

وی از افراد خواست بدون دلیل سی.تی اسکن انجام ندهند و اضافه کرد: سی.تی ملاک تشخیص بیماری نیست، بلکه از سی.تی برای تقسیم بندی میزان درگیری ریه مبتلایان به کرونا به سه دسته غیر شدید، متوسط تا شدید و بحرانی و خیلی شدید کمک می گیریم.

جعفری نژاد، با بیان اینکه میزان درگیری بالای ۵۰ درصد ریه همراه با علائم حیاتی و سنجش اکسیژن معنا پیدا می کند، متذکر شد: در فاز شدید بیماری اقدامات لازم و آزمایشات خاص و داروهای ویژه مورد استفاده قرار می گیرد و لذا پزشک صرفا براساس سی.تی امکان تشخیص ندارد.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: در برخی از مواقع میزان درگیری پایین است، اما طی ۲۴ ساعت بعد کل ریه درگیر می شود؛ از طرف دیگر برخی از افراد بعد از دو هفته اول ابتلا سی.تی انجام می دهند و درگیری بالایی دارند، اما روند رو به بهبودی را نشان می دهد.

وی روند ترمیم ریه بعد از ابتلا به کرونا را حداقل سه هفته و حداکثر شش هفته تا سه ماه دانست و اظهار کرد: مهمترین راه برای پیشگیری از کرونا واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی در قالب ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات و دورهمی هاست.

جعفری نژاد، با بیان اینکه هیچ دارو، غذا و ویتامین خاصی برای پیشگیری از کرونا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تغذیه مناسب بسیار مهم است و حتما باید رعایت شود، اما با تغذیه مناسب از ابتلا به کرونا مصون نیستیم؛ البته افراد دارای کمبود ویتامین حتما باید درمان شوند، زیرا ضعف بدن افراد را آسیب پذیرتر می کند.

وی ماسک را اولویت پروتکل های بهداشتی دانست و یادآور شد: اگر ماسک به اندازه چند ثانیه در فضای آلوده برداشته شود، فرد حتما مبتلا می شود. البته انتقال ویروس از سطوح کمتر است، اما در فضاهای بسیار آلوده باید مراقب سطوح هم باشیم.

این پزشک بخش کرونا، با اشاره به میزان مصونیت واکسن های موجود از ۵۰ درصد تا ۹۰ درصد، عنوان کرد: هر واکسنی که در دسترس دارید را تزریق کنید، زیرا همه ما واهمه داریم که افراد مبتلا به کرونا زنده می مانند یا میمیرند و لذا واکسن قدرت کشندگی کرونا را تقریبا صفر می کند.

جعفری نژاد، ایمنی زایی واکسن را دو هفته بعد از تزریق دوز دوم دانست و گفت: بدون رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه ماسک حتی بعد از تزریق واکسن هم هر لحظه به کرونا مبتلا خواهیم شد، اما احتمال مرگ نداریم.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads