کد خبر: 21438 - تاریخ: پنج‌شنبه، 21 مارس 2013 - 10:18

حزب الله چگونه ترور اسطوره خود را تلافی می‌کند؟ +تصاویر

خوبان خبر:
اگر عماد مغنيه زنده بود چه اتفاقي مي افتاد؟ و به ترور رهبران مقاومت چگونه پاسخ مي داد؟‌ نكته قابل تأكيد اين كه او براي عكس العملي بزرگ تر از “انتقام” برنامه ريزي مي كرد. واكنش در خصوص ترور مغنيه مي تواند توأم با برنامه ريزي كامل و غيرقابل انتظار باشد، زيرا مغنيه بارها خود را رو در روي صهیونیست ها قرار داد.

به گزارش خوبان به نقل از مشرق، “گرگ بی‌همتا” لقبي است كه دفاتر امنيتي صهیونیستی و آمريكايي به عماد مغنيه داده بودند. علت اين نام گذاري توسط كارشناسان مبارزه با تروريسم براي عماد مغنيه اين بود كه شخصيتي با اهميت او مجبور بود كه به تنهايي كار كند و همچنین به تنهایی از جایی به جای دیگر منتقل شود و همراهاني در كنار خود نداشته باشد و به همین دلیل تدابير امنيتي سطح بالایی برای کارهایش در نظر گرفته نشود، دقيقا همچون گرگ ها که در قالب گروه زندگي نمي كنند.

برنامه ريزي براي عمليات ترور مغنيه از اين فرضيه و فرضيه هاي ديگر شروع شد تا اين كه پس از 25 سال تعقيب او را به گرگ تشبيه كنند. اما آن چه كه تاكنون با دقت مد نظر قرار نگرفته، مرحله ما بعد از ترور عماد مغنيه است. اگرچه باب تحليل امنيتي در رژیم صهیونیستی و جاي جاي جهان درباره ماهيت، زمان و مكان پاسخگويي فرضي توسط حزب الله گشوده شده است و سيد حسن نصرالله واكنش مورد نظر را خارج از چارچوب مرزهاي طبيعي معركه دانسته است.

دستگاه هاي اطلاعاتي رژیم صهیونیستی به كمك آژانس هاي اطلاعاتي بين المللي و منطقه اي هم پيمان بر این باورند كه حزب الله در جستجوي واكنش مناسب در قبال ترور مغنيه در كشوري است «كه دستگاه هاي امنيتي‌اش ضعيف باشد و به راحتي بتوان به آن كشور وارد شد و پس از اجراي عمليات از آن فرار كرد». اما پاسخ واقعي تمامي اين سوال ها در نزد رهبران حزب الله است.

در این میان سخنان سيد حسن نصرالله مبني بر اين كه «آنها را نگران باقي بگذاريد» نشانه هايي از فضاي قبل از انجام واكنش است كه اين اقدام در جنگ رواني بخشي از واكنش قلمداد مي شود و اين سوالات را مطرح مي کند كه آيا حزب الله عملاً در اندیشه واكنش است؟ آيا مي تواند واكنشي نشان ندهد؟ آيا حزب الله قادر به نشان دادن واكنش است؟ كجا، چگونه و چه زماني واكنش نشان خواهد داد؟

اهداف ترور و تصميم حزب الله

ترور عماد مغنيه طی روند «جنگ آشكاري» صورت گرفت كه از ژوئيه 2006 آغاز شده بود. اما مي توان گفت اين جنگ بسيار قبل تر از آن تاريخ در تمامي زمينه ها به خصوص در عرصه امنيتي آغاز شده بود.

اما نكته قابل توجه اين كه چند هفته قبل از ترور عماد مغنيه نشانه هاي متعددي ملاحظه شد كه حاكي از بسيج غرب در خصوص وقوع حادثه اي در منطقه بود. در عين حال تحليل گران و اصحاب رسانه در رژیم صهیونیستی درباره مسأله انتقام گيري توسط حزب الله هشدار مي دادند، حتي قبل از آن كه سيد حسن نصرالله سخنان اوليه اش را بیان كند. اما براي شناخت نهايي چالش مربوط به اين سوال كه «آيا حزب الله خواهان واكنش است؟» با صرف نظر از قسم نصرالله در خصوص متعهد بودن به واكنش ضروري است، اهداف احتمالي از عمليات ترور این گونه مشخص می شود:

1-    وارد آوردن ضربه سنگين به حزب الله كه با واكنش شديد حزب الله همراه خواهد شد، امري كه باعث آغاز رويارويي نظامي خواهد شد. اما برآوردهاي ميداني موجود نزد رژیم صهیونیستی اندكي قبل از ترور مغنيه حاكي از وجود آمادگي هايي براي رويارويي نظامي نبود، همان طوري كه رهبران حرب الله توانستند صدمات ناشي از اين اتفاق را با عدم وارد شدن به واكنش هاي انفعالي كاهش دهند.

2-    هدف قرار دادن يكي از بارزترين چهره هاي ارتباط عملياتي بین محور تهران، دمشق و لبنان در چارچوب طرح «قطع سرها و دست‌ ها» که مقدمه اي براي وارد آوردن ضربه نظامي به ايران شمرده می شد. با توجه به اين كه يكي از مهمترين برگ برنده هايي كه کشورهای غربي و رژیم صهیونیستی هنگام سخن گفتن از واكنش تهران در خصوص وارد شدن هرگونه به تهران استفاده از «گروه هاي خفته» در خارج بود که عماد مغنيه یکی از آنها بود.

3-    ترور عماد مغنيه خارج از زمان بندي هاي انجام گرفته صورت گرفت، به يعني اين كه اگرچه تصميمي درباره از پیش رو برداشتن چنين شخصي اتخاذ شده بود، اما در خصوص زمان اجراي اين تصميم و مکان و شرايط محيطي آن توافق نظر حاصل نشده بود. در اين جا ضروري است، به این نکته اشاره كنيم، اگرچه كسي كه عمليات را اجرا كرد، مكان و شيوه اجراي عمليات را به خوبي ارزيابي كرده بود، اما در خصوص اجراي عمليات در زمان مناسب ناکام عمل کرد و همین موجب شد، نتواند اهداف استراتژيك مورد نظر در زمينه رويارويي با حزب الله را محقق کند.

بنابراين مي توان گفت ترور مغنيه يك هدف استراتژيك بود، اما در مقياس برآوردهاي منافع براي رژیم صهیونیستی یک هدف استراتژيك نبود و علت آن بازگرداندن مقاومت به عمليات بود. اگرچه ابعاد اين شهادت از منظر سيد حسن نصرالله استراتژيك بود و او اعلام كرد: «خون عماد مغنيه رژیم صهیونیستی را از هستي ساقط خواهد كرد». اين مسأْله اي است كه آن را در زمان سخن گفتن درباره واكنش و هدف اصلي اش بررسي خواهيم كرد.

واكنش در قبال اهدافي كه رژیم صهیونیستی از طريق ترور عماد مغنيه براي تحقق آنها تلاش مي كند، مستلزم جواب عملي از سوي مقاومت است. با علم به اين كه فرضيه عدم واكنش حزب الله به اين ترور به اين معني خواهد بود:

–    نشان دادن چراغ سبز به رژیم صهیونیستی براي ترور رهبران ديگر
–    شكستن توازن بازدارندگي از طريق هدف قرار دادن شکوه و قدرت حزب الله

بر اساس برآوردهاي مطرح شده در فوق و دلايل ديگري كه رژیم صهیونیستی به خوبی از آنها آگاه است، مقاومت خود را ملزم به واكنش در برابر اين عمليات مي داند.

توانمندترين سازمان در جهان

خود صهیونیست ها معتقدند که حزب الله داراي امتدادي جهاني است كه با منافع اش در خارج همراهي مي كند.

برحسب ادعاي رژیم صهیونیستی حزب الله مسئول اقدامات زير است:

–    انفجار سفارت رژیم صهیونیستی در بوينس آيرس در سال 1993 و دو سال پس از آن انفجار مركز يهودي آميا در همان شهر در واكنش به ترور سيد عباس موسوي دبيركل سابق حزب الله.

–    ساقط كردن هواپيماي حامل اسرائيلي ها در پاناما در سال 1994

–    تلاش براي منفجر کردن سفارت اسرائيل در بانكوك توسط يك خودروي بمب گذاري شده در سال 1994، كه اين عمليات در آخرين لحظات كه خودرو براي اجرا آماده مي شد، در اثر تصادف خودرو ناكام ماند و راننده اش توانست از صحنه فرار كند. تا اين كه پليس تایلند به طور اتفاقي توانست پس از گذشت چند روز از انتقال خودرو به پاركينگ مواد منفجره را درونش كشف كند. تايلند يك فضاي محوري در اتهامات اسرائيل عليه حزب الله مبني بر هدف قرار دادن منافع اين رژيم است. برحسب گزارش هاي صهیونیستی عمليات حزب الله در تايلند عليه این رژیم بيشتر دفاتر شركت هواپيمايي «العال» در بانكوك و فرودگاه «دون موانگ» را هدف می گرفت که تنها فرودگاه جنوب آسيا به شمار می آید كه از طريق آن پروازهايي به سرزمین های اشغالی [اسرائيل] صورت مي گيرد.

–    برنامه ريزي براي حملاتي عليه اهداف رژیم صهیونیستی در سنگاپور به طوري كه عناصري از حزب الله اقدام به عمليات اطلاعاتي در سواحل اين كشور كردند كه اين اقدام مقدمه اي براي هدف قرار دادن كشتي هاي اسرائيلي عبور كننده از تنگه «مالاگا» در سال 1995 بود. همچنين برحسب ادعاهاي رژیم صهیونیستی فعاليت هاي حزب الله در اين كشور شامل رصد و كنترل سفارت اسرائيل و  معابد يهودي در اين كشور بوده است.

همچنين گزارش هاي صهیونیستی ادعا مي كنند كه حزب الله اطلاعاتي درباره كليسايي يهودي در مانيل، پايتخت فيلپين جمع آوري كرده است و «گروه هاي جنوب آسيا را براي بسيج نيروها به كار گرفته است» نيروهايي كه در دهه نود قرن بیست وارد سرزمین های اشغالي شدند. فعاليت حزب الله با تكيه بر حدود 15 هزار نیرو انجام مي شود كه گروه هاي حاضر در خارج را تشكيل مي دهند. گروه هايي كه از مالزي و اندونزي گرفته تا تايوان، كره، آمريكا، كانادا، پاراگوئه، برزيل، انگليس، فرانسه، آلمان، ايتاليا، آفريقا و حتي تا استراليا امتداد دارند. برحسب اعلام كارشناسان سازمان جاسوسی سیا در 30 سپتامبر سال 2007 تمامي اين اتهامات صرف نظر از دقيق بودن شان حاكي از اين بود كه حزب الله « به توانمندترين سازمان تروريستي در جهان مبدل شده است».

سازمان سیا در دایره مبارزه با تروریسم با دقت بسیار عملکرد حزب الله را زیر نظر قرار داده است. برحسب نوشته كتاب «تروريست هاي حزب الله در خاک آمريكا» به قلم «تام دياز»، «انفجارهاي آرژانتين ثابت كرد كه حزب الله امتداد و گستره جهاني دارد و قادر به فعال سازي گروه‌ هاي خفته خویش براي اجراي حملات بزرگ در هر زمان و مکاني است». همچنين گزارش هاي غربی حاكي از توانايي حزب الله براي جمع آوري اطلاعات و رصد آسان اهداف صهیونیستی در غرب است با اشاره به اين نكته كه اتحاديه اروپا تا اين لحظه از قرار دادن حزب الله در ليست سازمان هاي تروريستي علي رغم فشارهاي رژیم صهیونیستی و آمريكا امتناع كرده است.

گزينه ها و سناريوهاي واكنش

به طور تاريخي روش حزب الله در واكنش به هدف قرار گرفتن رهبرانش و يا تجاوز به جنوب لبنان شكل و شمايل طنز گونه به خود مي گيرد، از جمله اين واكنش ها عبارتست از: رژیم صهیونیستی را با سيلي مقاومت روبه رو خواهيم كرد و آنها بايد منتظر واكنش مستقيم ما باشند، آنها از توانايي حزب الله و ضربات آن غافلگير خواهند شد، و از سمتي با مشت مقاومت مواجه خواهند شد كه انتظارش را اصلا نمي كشند.

اين شيوه يكي از نتايج فعاليت مغنيه است كه صهیونیست ها بارها درباره اش خبر و هشدار داده اند. سيد حسن نصرالله نيز به رژیم صهیونیستی در خصوص اقدامات «پيروان و دانش آموختگان» عماد مغنيه وعده داده است كه هدف او از اين سخن آن بود كه مغنيه براي نسل هاي بعد از خودش مدرسه اي را درباره فعاليت هاي مقاومت تأسيس كرده است.

چند ساعت پس از ترور عماد مغنيه دستگاه هاي امنيتي رژیم صهیونیستی و آمريكا اقدام به اعلام اسامی کاندیداهای احتمالی برای جانشینی عماد مغنیه پرداختند، و اسامی گروهی از رهبران حزب الله در این خصوص مطرح شد. بدون آن که گزارش های مطبوعاتی و امنیتی به این نکته مهم در خصوص شناسایی جانشین مغنیه توجه داشته باشند که رژیم صهیونیستی در خصوص ترور سایر رهبران اصلی مقاومت کوتاهی نخواهد کرد.

بدین ترتیب رژیم صهیونیستی به واقعیت هایی اهتمام نمی ورزید که چشم پوشی از آنها امکان پذیر نیست. به طوری که حزب الله براساس یک گزارش انگلیسی – صهیونیستی یک «سازمان انعطاف پذیر» است که توانایی سازگاری با شرایط مختلف را دارد و «واکنش آن بیش از سلسله ای از عملیات های ترور مسئولان رژیم صهیونیستی خواهد بود.»

در عین حال دستگاه های امنیتی و نظامی آمریکا با احتیاط بیشتری با تهدیدات حزب الله در قبال رژیم صهیونیستی تعامل می کنند. واشنگتن به طور رسمی از تل آویو درخواست کرد که وارد جنگی نشود که حزب الله درباره انجام آن در راستای انتقام از ترور فرمانده نظامی اش وعده داده است. به این مسأله در یادداشتی رسمی در مرکز پژوهش ها و توسعه وزارت دفاع آمریکا اشاره شده است.

در همین اثنا گزارش های صهیونیستی تاکید می کنند که حزب الله بیش از آن که به ربودن صهیونیست ها در خارج مبادرت ورزد به اهداف رژیم صهیونیستی حمله می کند، زیرا در میان عملیات های امنیتی عملیات ربودن پیچیده تر از بقیه است. با این وجود رسانه های صهیونیستی طی 15 روز در چهارمین سالگرد ترور از 5 تلاش صورت گرفته برای ربودن تاجران و و بازرگانان و شخصیت های عالی رتبه صهیونیستی در غرب آفریقا و سایر مناطق جهان سخن گفتند.

با تمامی این شرایط مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی سناریوهای زیر را به عنوان واکنش احتمالی حزب الله بر شمرده اند:

–    ربودن شخصیت های صهیونیستی: این گزینه ای است که گزارش های رژیم صهیونیستی به دلیل دشواری های لجستیکی (اجرا، جابه جایی فرد ربوده شد و عقب نشینی) انجام آن توسط حزب را بعید می دانند. به همین سبب طی مدت اخیر هشدارهای رژیم صهیونیستی به منطقه سینا محدود شده است و این اعتقاد وجود دارد که در آنجا این امکان برای حزب الله وجود دارد که فرد ربوده شده را از طریق تونل های موجود در رفح به نوار غزه منتقل کند. اگرچه در رسانه های صهیونیستی درباره این موضوع همچنان با شک و تردید سخن گفته می شود به خصوص در حالی که برخی از افسران عالی رتبه دارای روابط تجاری با کشورهایی هستند که میان آنها و رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک علنی وجود ندارد.

–    ترور شخصیت های صهیونیستی: زیرا براساس برآوردهای رژیم صهیونیستی از نظر حزب الله هیچ شخصیت صهیونیستی نمی تواند با عماد مغنیه برابری کند.

–    منفجر ساختن یک هدف مهم: اقدامی که مشابه انفجار بوینس آیرس خواهد بود. در همین راستا تلاش های امنیتی رژیم صهیونیستی برای محافظت از سفارتخانه ها، کنسولگری ها و مراکز مربوط به سازمان های این رژیم در تمامی نقاط جهان بیشتر شده است. با اشاره به این امر که نمایندگی های رژیم صهیونیستی در خارج از شکاف های امنیتی مهمی رنج می برند و آنها از نظر تاسیسات و ساختمان ها مستقل نیستند. برحسب یک گزارش آمریکایی وضعیت سفارتخانه های آمریکا در خارج نیز به همین ترتیب است.

–    ربودن هواپیماهای رژیم صهیونیستی: پس از گذشت چند روز از ترور عماد مغنیه این تهدید به سطح بالایی رسید و در پی آن مقامات رژیم صهیونیستی مجموعه ای از تدابیر امنیتی را اتخاذ کردند تا حدی که آنها 30 دقیقه قبل از فرود آمدن هواپیما به مسافران اجازه ترک صندلی هایشان را نمی دادند.

–    حمله داخل سرزمین های اشغالی: این یک فرضیه منطقی است که سهم این بخش در پی عملیات هایی که گردان های «احرار الجلیل – گروه شهید عماد مغنیه» در مدرسه دینی واقع در قدس غربی در ماه مارس سال 2008 برعهده گرفتند، بیشتر شد.

–    اجرای سلسله حملات چند مرحله ای: برحسب اعلام موسسه استراتفور آمریکا خشم حزب الله به دلیل ترور فرمانده نظامی اش خشمی عمیق است و آنها به اجرای یک عملیات انتقامی بسنده نخواهند کرد.

شبح، رژیم صهیونیستی را در خارج مورد تعقیب قرار می دهد

بیانیه های منتشر شده توسط دفتر مبارزه با تروریسم رژیم صهیونیستی ده ها کشور را در لیست اماکنی قرار می دهد که دستگاه های امنیتی احتمال می دهند، حزب الله در آنها فعالیت داشته باشد. اکثر این اماکن شامل کشورهای اسلامی و آفریقایی (به خصوص غرب آفریقا) و آمریکای جنوبی هستند، به این دلیل که کشورهای فوق فضای فعالیتیآسانی را برای حزب الله فراهم می کنند.

برحسب یک گزارش آمریکایی دولت هایی که به رژیم صهیونیستی تسهیلات اطلاعاتی ارائه می کنند، دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی را به طور مستقیم به آن دولت ها درباره وجود تهدید هشدار می دهند، سپس مکان مشکوک تحت نظارت سمعی و بصری قرار می گیرد و افرادی از موساد عملیات شنود و تصویربرداری را مستقیما انجام می دهند.

این گزارش آمریکایی در ادامه اظهار می کند که اگر ادله های موجود کافی باشد، فرد مظنون مستقیما دستگیر می شود. در برخی از حالات موساد طوری وانمود می کنند که گروهی خاص کشف شده است، بدون آن که اقدامی علیه آن انجام دهد.

آخرین حوادث مرتبط با این سناریو مسأله تحت نظر گرفته شدن کادر پروازی خطوط « العال» توسط حزب الله بود که در هتل شیرایتون در تورنتوی کانادا ساکن بودند که مقامات رژیم صهیونیستی ترجیح دادند، به جزئیات این اتفاق و میزان صحت آن نپردازند.

هشدارهای امنیتی مطرح شده توسط توسط هیات مبارزه با تروریسم باعث افزایش نگرانی رژیم صهیونیستی می شود، از جمله این هشدارها:

–    خودداری از سفر به کشورهای عربی و اسلامی که درباره وجود خطر در آنها هشدار داده شده است.
–    رد هرگونه پیشنهاد فریبکارانه و غیر قابل انتظار و عدم قبول هدایای غیر منتظره توسط افراد ناشناس.
–    عدم پذیرش دعوت برای حضور در نشست های غیر قابل انتظار به خصوص در مناطق دور افتاده و تاکید بر حضور در نشست ها و به همراه افراد مورد اعتماد.
–    عدم دادن اجازه به سفرهای غیر قابل انتظار در ساعت های غیر قابل انتظار به اشخاص ناشناس.
–    پیشگیری از فعالیت های روتین و معمول شخصیت ها در عرصه جابه جایی از مکانی به مکان دیگر (راه ها، خودروها و…) و ضرورت تعویض هتل ها، رستوران ها و مکان های دیگری که به آن رفت و آمد می کنند.

اما هشدارهای رژیم صهیونیستی در خصوص مشکلات مربوط به این رژیم مسأله چارچوب زمانی را مد نظر قرار نمی دهد و همان طور که روشن است ماهیت بشری به گونه ای است که با گذشت زمان در خصوص اجرای اقدامات امنیتی سست تر می شود.

برحسب برآورد موسسه استراتفور آمریکا تجارب گذشته درباره حزب الله نشان می دهد که این حزب به طور معمول عجله ای درباره نشان دادن واکنش ندارد. همچنین رژیم صهیونیستی با معضل دیگری مواجه است که همان  پیچیدگی حزب الله است، یعنی حزب الله در زمان اجرای هرگونه عملیاتی توانایی پنهان کاری دارد. که این پنهان کاری می تواند از طریق به کارگیری اسامی سازمان های دیگر و یا عدم پذیرش علنی عملیات باشد.

عامل تاکتیکی دیگری نیز در اینجا مطرح است. رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که مغنیه که به شبح ملقب است، بر وضع برنامه ریزی هایی نظارت داشت که اهدافی آماده برای آینده می توانند باشند و این بدین معناست که رهبران حزب الله گزینه های زیادی برای انتخاب از میان آنها دارند.

سید حسن نظر الله از همان لحظه اول واکنش در قبال ترور مغنیه را در روند جنگ علنی قرار داد و متعهد شد که خون مغنیه رژیم صهیونیستی را از هستی ساقط خواهد کرد. در آن زمان بسیاری معنای سخنان نصر الله را نمی فهمیدند. واکنش در برابر ترور عماد مغنیه صرفا یک عملیات انتقامی نیست، بلکه آن مقدمه ای برای تغییر ریشه ای در روند رویایی است و خود رژیم صهیونیستی منتظر واکنشی غیر قابل انتظار از نظر روش، مکان و زمان است.

گزارش های آمریکایی و صهیونیستی وضعیت آینده را این گونه خلاصه می کنند: «عماد مغنیه نابغه ای درجه یک بود و از خود یک موسسه نظامی و امنیتی واقعی را به جا گذاشت و براساس تفکرات حزب الله می توان گفت واکنش حزب الله در لحظه ای صورت می گیر که اسرائیل کاملا از انجام هرگونه واکنشی ناتوان است»

انتهای پیام/

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads