کد خبر: 213428 - تاریخ: یکشنبه، 4 جولای 2021 - 09:42

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان:

رشد ۲۴ درصدی صادرات گیلان در سه ماهه نخست ۱۴۰۰

طی سه ماه نخست امسال بیش از ۱۴۶ میلیون دلار کالا از استان گیلان به خارج از مرزها صادر شد که بیانگر افزایش ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش خوبان ، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان روز یکشنبه در گفت و گو  افزود: فصل بهار امسال در مجموع ۲۴۱ هزار و ۵۹۹ تن کالا به ارزش ۱۴۶ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۳۲۹ از گیلان صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی نیز سه درصد کاهش داشته است.

فرهاد دلق پوش عمده کالاهای صادرشده از استان را شامل محصولات نباتی، معدنی و مصنوعات از آن،محصولات شیمیایی،  پلاستیکی و صنایع غذایی عنوان و گفت: این محصولات از  گمرکات گیلان به کشورهای روسیه، آذربایجان ،قزاقستان، گرجستان، افغانستان، اوکراین، ترکمنستان و بلاروس صادر شده است.

رئیس سازمان صمت گیلان با ابراز رضایت از روند مطلوب صادرات غیرنفتی و عزم بازرگانان گیلان تصریح کرد: با وجود تحریم های ظالمانه و تشدید فشارهای اقتصادی مبادلات تجاری با کشورهای مختلف رو به افزایش است و بر اساس هدف ۷۵۰ میلیون دلاری صادرات برای امسال برنامه ها در کارگروه صادرات غیر نفتی پیگیری و رصد خواهد شد.

دلق پوش در ادامه به واردات استان طی این مدت اشاره کرد و گفت: بر همین اساس طی مدت یاد شده، ۴۲۳ هزار و ۱۴۰ تن به ارزش تقریبی ۲۷۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۴۶۲ دلار کالاهای اساسی شامل غلات (جو و ذرت دامی) و گوشت و روغن، چوب ، تخته و محصولات شیمیایی، کاغذ، مقوا، خمیر چوب ، ماشن آلات و لوازم و قطعات آن وارد استان شده است.

وی اظهار داشت: این اقلام از کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین،ترکیه، اکوادور از طریق گمرکات استان گیلان به کشور وارد و ترخیص شده‌اند که نسبت به سال ١٣٩٩ از حیث ارزش دلاری ٣٨ درصد افزایش و از نظر وزنی یک درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان صمت گیلان گفت: همچنین طی سه ماه نخست امسال ٢٧ تن کالا و به ارزش ۱۰۶ هزار و ۸۸۰ دلار به صورت صادرات چمدانی از گمرکات گیلان صادر شد که از لحاظ ارزش دلاری و وزنی ٨٢ درصد کاهش داشته است.

 رئیس سازمان صمت گیلان علت این کاهش را ممنوعیت تردد مسافر بدلیل شیوع بیماری کرونا ذکر و بیان کرد: در این مدت همچنین از طریق گمرکات استان تشریفات گمرکی برای ورود یکهزار و ۳۹۵ نفر و خروج ۲ هزار و ۹۸ نفر مسافر انجام شده است که این تعداد در مقایسه با سال گذشته از لحاظ مسافر ورودی ٨٧ درصد و مسافر خروجی٧٩ درصد کاهش را نشان می دهد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/۳۳۵


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads