کد خبر: 211901 - تاریخ: دوشنبه، 10 می 2021 - 09:54

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای گیلان:

کاهش ۸۰ درصدی آورد به هنگام سد سفیدرود/ رعایت تقویم زراعی ضروری است

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای گیلان با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی آورد به هنگام سد سفیدرود در مقایسه با سال گذشته، گفت: کشاورزان برای جلوگیری از خسارت تقویم زراعی را رعایت کنند.

به گزارش خوبان، محمد جواد خانی پور با اشاره به آخرین میزان ذخیره آب پشت سد سفیدرود به عنوان منبع اصلی آب ۱۷۱ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۳۷ میلیون متر مکعب آب در سد ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه آبگذاری در کانال‌های آبیاری از پنجم اردیبهشت ماه در کانال راست سد سنگر آغاز شده است، گفت: این سد تأمین کننده آب اراضی کشاورزی شرق استان گیلان بوده این رها سازی تا صبح روز ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای گیلان در ادامه با اشاره به اینکه آب گذاری در شبکه فومنات، تأمین کننده آب اراضی کشاورزی شهرستان‌های فومن، شفت، صومعه سرا، انزلی و رضوانشهر است، افزود: آبگذاری از پنج اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان دوره آبیاری ادامه خواهد داشت.

وی همچنین ادامه داد: آبگذاری در کانال سمت چپ سد سنگر که تأمین کننده آب اراضی کشاورزی بخش مرکزی گیلان از ۹ اردیبهشت ماه آغاز تا صبح روز ۲۹ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

خانی پور با بیان اینکه بعد از تاریخ‌های اعلام شده برای رهاسازی آب، نوبت بندی آب در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: در این نوبت بندی چهار روز آب کانال‌ها قطع و سپس هشت روز آبگذاری انجام خواهد شد و تا پایان دوره آبیاری ادامه دارد.

کشاورزان در لایروبی انهار کوچک بین مزارع همکاری کنند

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود آورد بهنگامی که در سد سفیدرود داریم تا ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد، اظهار کرد: به همین منظور کشاورزان باید به تقویم زراعی توجه جدی داشته باشند.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر اینکه شالیکاران باید نشای اراضی خود را تا پایان دوره نخست آبگذاری انجام دهند، اظهار کرد: لایروبی کانال‌ها انتقال آب را تسریع می‌کند اما میزان کانال‌های نیازمند به لایروبی در سطح استان بسیار زیاد است.

وی با اشاره به برنامه‌های آب منطقه‌ای برای لایروبی ۵۰۰ کیلومتر لایروبی انهار درجه یک و مهم استان گیلان، گفت: خوشبختانه تاکنون موفق به لایروبی بیش از ۵۰۰ کیلومتر از انهار استان گیلان شده‌ایم.

خانی پور به همیاری شالیکاران در گذشته برای لایروبی برخی از کانال‌ها و انهار اشاره کرد و افزود: امروز نیازمند مشارکت شالیکاران برای لایروبی انهار کوچک بین مزارع و برخی کانال هستیم.

وی همچنین با اشاره به کاهش میزان آب کانال‌های در روزهای گذشته، اضافه کرد: با توجه به بارندگی‌های خوبی که در روزهای گذشته شاهد بودیم زمینه آبگرفتگی برخی از مزارع فراهم شده بود لذا به همین دلیل به صورت موقت مقدار ورودی آب به کانال را کاهش داده شده و قطعاً در روزهای آینده بعد از پایش ها در صورت نیاز میزان ورودی افزایش می‌یابد.

 

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads