کد خبر: 211281 - تاریخ: پنج‌شنبه، 15 آوریل 2021 - 08:52

مرمتی برای موزه مشروطیت گیلان

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: خانه حاج میرزا خلیل آقا رفیع -نخستین شهردار رشت -که جزو بناهای ملی کشور است پس از مرمت و بازسازی به عنوان موزه مشروطیت بهره‌برداری می شود.

به گزارش خوبان، ولی جهانی روز پنجشنبه  افزود: گیلان یکی از شاخص ترین استان های فعال در ارتباط با تاریخ مشروطه بوده لذا عملیات اجرایی مرمت بنای تاریخی میرزا خلیل به منظور ایجاد موزه مشروطیت آغاز شده است.

وی عنوان کرد: بناهایی چون خانه حاج میرزا خلیل آقا رفیع که با معماری منحصر به فرد با شماره ۲۰۲۷۱ در آبان ۱۳۸۶ در فهرست بناهای ملی کشور به ثبت رسیده سند اصالت و شناسنامه استان محسوب می شوند.  
وی ادامه داد: با تلاش‌ این اداره‌کل اعتبارات مورد نیاز این طرح به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبار پروژه‌های استانی و بواسطه اوراق با سررسید سال ۱۴۰۱ تأمین و روند اجرایی پروژه با همکاری شهرداری و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری رشت آغاز شده است.

جهانی گفت: بهره گیری از بناهای تاریخی بعنوان موزه گام ارزشمندی در حوزه فرهنگ، هنر و تاریخ است؛ در این میان طی سال های اخیر استفاده از مشارکت مردم و دخیل ساختن آنان در موضوعات مربوط به حفاظت از میراث و توسعه موزه از اولویت های سازمان میراث فرهنگی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به طرح احیاء عمارت کاخ سردار امجد تالش اشاره کرد و افزود: طرح پیشنهادی احیاء و مرمت بنای کاخ سردار امجد تالش که از سوی مشاوران طرح مذکور، ارائه شده بود، مورد بررسی قرار گرفت که با بررسی‌های صورت گرفته مقرر شد تا طرح دوباره بازبینی شود.
کاخ سردار امجد بزرگترین بنای آجری غرب استان گیلان است و در دوره قاجار مرکز حکومت منطقه خمسه طوالش شامل شهرهای آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال شاندرمن و فومن و شفت بوده است که برای تبدیل به موزه باستانشناسی در نظر گرفته شده است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads