کد خبر: 210728 - تاریخ: پنج‌شنبه، 18 مارس 2021 - 10:13

در گفتگو با قاضی خمامی مطرح شد؛

علم و آگاهی از احکام شریعت لازمه قضاوت و داوری / رعایت عدالت مهم‌ترین مسئله در قضاوت

قاضی و قاری گیلانی با تأکید بر اینکه قطعاً مهمترین مسئله در قضاوت رعایت عدالت است، گفت: مجریان عمده عدالت و قسط در جامعه، قُضات هستند و مسئولیت سنگین این رسالت بر عهده قوه قضائیه و در گرو شیوه اجرای قضا است.

به گزارش خوبان خبر؛ محمدجواد عاطفی،قاضی و قاری جوان خمامی با اشاره به ویژگی‌های یک قاضی از منظر قرآن، اظهار کرد:در قرآن کریم ویژگی‌های مختلفی در خصوص قاضی و داور ذکر شده که اغلب این ویژگی‌ها به علت دارا بودن وصف قضاوت و داوری پیامبران، در بیان صفات حاکمان نیز به کار رفته است اما سه صفت و شرطی که باید در یک قاضی وجود داشته باشد و قرآن کریم بدان هم به آن اشاره کرده شامل «علم و آگاهی»، «رعایت قسط و عدل» و «محور قرار دادن حق و پرهیز از پیروی از هوای نفس» است.

وی علم و آگاهی را شرط اساسی قضاوت دانست و افزود: بر اساس آیه ۴۹ سوره مائده ، میان آنان به موجب آنچه خدا نازل کرده داورى کن و از هواهایشان پیروى مکن و از آنان برحذر باش مبادا تو را در بخشى از آنچه خدا بر تو نازل کرده به فتنه دراندازند پس اگر پشت کردند بدان که خدا مى‏‌خواهد آنان را فقط به [سزاى] پاره‌اى از گناهان‌شان برساند و در حقیقت بسیارى از مردم نافرمانند» همانطور که از آیه شریفه استنباط می‌گردد لازمه داوری و قضاوت کردن در میان مردم بر اساس دستور خداوند، علم و آگاهی از احکام شریعت می‌باشد اگر این آیه را با توجه به وضعیت فعلی جامعه در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که شرط اساسی قاضی علم و آگاهی وی از مسائل حقوقی، اجتماعی، دینی و مسائل روز جامعه است.

عاطفی با بیان اینکه قطعا باید سرانه مطالعه یک قاضی از سرانه معمول مطالعه بالاتر بوده و همواره در صدد ارتقای علم، آگاهی و بینش خود باشد، گفت: به معنای دیگر یک قاضی نه تنها باید آگاه به قوانین موضوعه باشد بلکه می‌بایست از جنبه‌های مختلف علوم مرتبط با اجتماع شناخت کافی داشته باشد.

این قاری خمامی با اشاره به آیه ۲۶ سوره «ص» که در خصوص محور قرار دادن حق و پرهیز از پیروی از هوای نفس است، تصریح کرد: شرط بسیار مهم که برای یک قاضی در این آیه شریفه بیان شده پرهیز از هوای نفس و قضاوت به حق یا همان تقوا و تعهدی است که باید همراه با تخصص باشد تا یک قاضی به درستی و به حق میان مردم داوری کند.

وی بیان کرد: شاید در شرایط فعلی برجسته‌ترین صفت یک قاضی دوری جستن از هوای نفسانی است، وقتی صحبت از نفس می‌شود منظور همان نفس اماره است نفسی که ما را به بدی‌ها و گناهان سوق می‌دهد و می‌تواند به واسطه لذت‌های حرام قلم قاضی را بلغزاند.

عاطفی بیان کرد: برای تقویت تقوا و دوری از هوای نفس هم باید قاضی خود را پرورش دهد و هم مسئولینی که در رأس پرداخت حقوق و مزایای یک قاضی تعیین تکلیف می‌کنند. وقتی قاضی نفس خود را پرورش داده و از سویی بی نیاز از مال دنیا شود درصد خطا و پیروی وی از هوای نفسانی نیز کم می‌شود.

این قاضی در خصوص ارکان اصلی قضاوت گفت: در تشکیل دادگاه و قوام قضاوت «قاضی»، «مدعی»، «مدعی علیه»، «مدعی به» نقش اساسى دارد که بدون آنها، قضاوت انجام نمى‌گیرد و از آن به عنوان ارکان قضاوت نیز یاد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قطعا مهمترین مسئله در قضاوت رعایت عدالت است، تصریح کرد: براساس حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه  آسمان‌ها و زمین، با عدالت، پا برجا مى مانند»، اجرای عدالت در نظام قضایی اسلام یک اصل و ارزش واقعی و والا است که باعث حیات و زندگی جامعه بوده و نظام هستی و آسمان و زمین بر آن استوار است.

 این قاضی خمامی گفت: کمتر نظام و منصبی در اسلام مثل قوه قضائیه و منصب قضاوت اهمیت دارد زیرا همین منصب است که از منصب الهی و مقام انبیاء است. از سوی دیگر هماهنگ کننده نظام تشریعی عدالت و قسط در جامعه با نظام تکوینی عدل الهی است که آسمان و زمین بر آن استوار می‌باشد و از طرفی جان و مال، نوامیس، عرض و آبروی مردم و همه شرف و هستی انسان‌ها به دست قاضی و در اختیار قاضی بوده و او امین مال و جان مردم است.

وی در پاسخ به این سوال که یک قاضی قرآنی در قضاوت چه نکاتی را بیشتر مدنظر قرار می‌دهد، تصریح کرد: معتقدم یک قاضی در کمال قدرت و صلابت باید اخلاق‌مدار باشد زیرا اخلاق‌مداری در رفتار، افکار و گفتار نمود پیدا می‌کند. یک قاضی قرآنی قبل از آنکه قاضی شود قاری کلام خدا بوده است و در بین مراجعان و طرفین دعوی باید شهره خوش‌رویی و رفتار همراه با احترام و گفتار همراه با ادب باشد؛ فرقی هم نمی‌کند روبه‌روی وی شاکی نشسته باشد یا متهم، شاهد باشد یا مطلع، خواهان باشد یا خوانده، زیرا انسان دارای حرمت و احترام است می‌توان در کمال احترام حقی را از کسی ستاند و به کسی سپرد و یا مجرمی را محکوم و مجازات نمود و عدالت را رعایت کرد.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads