کد خبر: 210128 - تاریخ: یکشنبه، 28 فوریه 2021 - 08:17

به وقت سلامت؛

مصرف منظم نوشابه های گازدار موجب تغییر ساختار مغز می شود

محققان در یک مطالعه نشان داده اند که مصرف منظم کافئین می تواند ماده خاکستری مغز را تغییر دهد. با این حال به نظر می رسد این اثر موقتی است.

به گزارش خوبان به  نقل از ساینس دیلی، قهوه، نوشابه‌های گازدار و نوشابه‌های انرژی زا از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های حاوی کافئین در دنیا هستند.

کافئین به اکثر ما کمک می‌کند تا هوشیارتر باشیم. با این حال، اگر در شب مصرف شود، می‌تواند خواب را مختل کند. کمبود خواب می‌تواند به نوبه خود بر روی ماده خاکستری مغز تأثیر بگذارد. از اینرو محققان دانشگاه باسل سوئیس به بررسی این موضوع پرداختند که آیا مصرف منظم کافئین به دلیل کم خوابی می‌تواند بر ساختار مغز تأثیر بگذارد.

یافته‌ها نشان داد کافئین مصرف شده به عنوان بخشی از مطالعه منجر به خواب نامناسب نشد. با این حال، محققان تغییرات در ماده خاکستری را مشاهده کردند. ماده خاکستری به قسمتهایی از سیستم عصبی مرکزی اشاره دارد که در درجه اول از سلول‌های عصبی تشکیل شده است، در حالی که ماده سفید عمدتاً شامل مسیرهای عصبی است.

گروهی متشکل از ۲۰ جوان سالم که همه آنها به طور منظم روزانه قهوه می‌نوشیدند، در این مطالعه شرکت کردند. به آنها قرص‌های داده شد تا در طول دو دوره ۱۰ روزه مصرف کنند و از آنها خواسته شد که در این مدت کافئین دیگری مصرف نکنند.

در طی یک دوره مطالعه، آنها قرص‌های حاوی کافئین دریافت کردند. در دوره دیگر، قرص‌هایی که هیچ ماده مؤثری نداشت (دارونما) دریافت کردند. در پایان هر دوره ۱۰ روزه، محققان حجم ماده خاکستری افراد را با استفاده از اسکن مغز بررسی کردند. آنها همچنین با ثبت فعالیت الکتریکی مغز (EEG)، کیفیت خواب شرکت کنندگان را در آزمایشگاه خواب ارزیابی کردند.

مقایسه داده‌ها نشان داد که عمق خواب شرکت کنندگان بدون در نظر گرفتن اینکه کافئین یا کپسول‌های دارونما مصرف کرده اند، برابر است. اما تفاوت قابل توجهی در ماده خاکستری هر دو دوره مشخص شد. بعد از ۱۰ روز مصرف دارونما یعنی عدم مصرف کافئین، حجم ماده خاکستری بیشتر از مدت زمان مشابه دریافت کپسول‌های کافئین بود.

این تفاوت به ویژه در لوب گیجگاهی داخلی راست، از جمله هیپوکامپ، منطقه‌ای از مغز که برای تثبیت حافظه ضروری است، چشمگیر بود.

دکتر کارولین ریچرت تأکید می‌کند: «نتایج ما لزوماً به این معنی نیست که مصرف کافئین روی مغز تأثیر منفی دارد. اما مصرف روزانه کافئین به طور واضح بر سخت افزار شناختی ما تأثیر می‌گذارد که نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است.»

اگرچه به نظر می‌رسد که کافئین حجم ماده خاکستری را کاهش می‌دهد، اما فقط پس از ۱۰ روز پرهیز از مصرف قهوه، به طور قابل توجهی در افراد مورد آزمایش احیا شد از اینرو احتمالاً این تغییرات موقتی است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads