کد خبر: 208274 - تاریخ: یکشنبه، 3 ژانویه 2021 - 09:27

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گیلان خبر داد

دانش‌آموزان گیلانی چاق‌ترین دانش‌آموزان کشور/ضرورت رایگان کردن ورزش دانش‌آموزی

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گیلان گفت: گزارش‌های ثبت شده در سامانه سناد حاکی از این بود که میانگین کشوری چاقی دانش‌آموزان ۱۰.۲۵ درصد است اما میانگین چاقی دانش‌آموزان گیلانی ۱۸.۹ درصد بود که متاسفانه رتبه اول را در کشور دارد.

به گزارش خوبان، امیر سراجی در خصوص نتایج اجرای طرح ملی کوچ(کنترل وزن و چاقی)، اظهار کرد: امسال طرح ملی کوچ در کل کشور با استفاده از ظرفیت معلمین انجام شد، قد و وزن و شاخص توده بدنی دانش‌آموزان در سامانه ملی سناد ثبت شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان گیلان با بیان اینکه با اجرای طرح کوچ بیش از ۳۶۳ هزار دانش‌آموز معادل ۹۸ درصد غربالگری شدند، افزود: گزارش‌های ثبت شده در سامانه سناد حاکی از این بود که میانگین کشوری چاقی دانش‌آموزان ۱۰.۲۵ درصد است اما میانگین چاقی دانش‌آموزان گیلانی ۱۸.۹ درصد بود که متاسفانه رتبه اول را در کشور دارد.

وی ادامه داد: در میانگین کشوری اضافه وزن دانش‌آموزان ۱۹.۸۵ درصد است که میانگین اضافه وزن دانش‌آموزان گیلانی ۲۳.۰۳ درصد است و رتبه سوم کشور را دارد.

سراجی با بیان اینکه زنگ خطر بزرگی به صدا درآمده که ناشی از تغییر سبک زندگی افراد است، گفت: شاخص وزن طبیعی دانش‌آموزان کشور نشاندهنده این است که ۶۳.۰۹ درصد دانش‌آموزان کشور از وزن طبیعی برخوردار هستند در حالیکه میانگین وزن طبیعی دانش‌آموزان گیلان ۵۶.۰۲ درصد است و متاسفانه دانش‌آموزان گیلانی رتبه ۳۲ کشور را در برخورداری از وزن طبیعی دارند.

دانش‌آموزان گیلان در شاخص وزن طبیعی رتبه آخر کشور هستند

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان گیلان بیان کرد: میانگین شاخص لاغری دانش‌آموزان کشور ۴.۰۵ درصد است که دانش‌آموزان استان گیلان با ۲.۸۲ درصد رتبه ۲۹ کشور را در شاخص لاغری دارند. همچنین در شاخص لاغری شدید دانش‌آموزان میانگین کشور ۱.۹۵ درصد است که گیلان با ۱.۲۲ درصد رتبه ۳۱ کشور را دارد.

وی تصریح کرد: آمارها بیانگر این است که دانش‌آموزان گیلانی رتبه اول را در شاخص چاقی، رتبه سوم را در شاخص اضافه وزن دارند و در شاخص وزن طبیعی رتبه آخر کشور هستند اما در شاخص لاغری و لاغری شدید مشکلی ندارند.

سراجی در پاسخ به این سوال که چه عواملی در شاخص چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان موثر هستند؟ بیان کرد: نوع تغذیه، زندگی آپارتمان نشینی و تراکم جمعیت، کمبود سرانه ورزشی گیلان از جمله عوامل موثر در افزایش چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان هستند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان گیلان ادامه داد: استان گیلان در جایگاه ۲۹ کشور از لحاظ برخورداری از سرانه ورزشی قرار دارد؛ متاسفانه یک سالن ورزشی استاندارد برای برگزاری یک رشته ورزشی در استان نداریم. از طرفی هزینه کلاس‌های ورزشی بالاست که با وجود مشکلات اقتصادی دانش‌آموزان و خانواده‌ها کمتر رغبت می‌کنند تا در فعالیت‌های ورزشی مشارکت داشته باشند لذا می طلبد با رایگان کردن ورزش دانش‌آموزی، دانش‌آموزان را به ورزش کردن تشویق کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش گیلان چند سالن ورزشی دارد؟ گفت: آموزش و پرورش گیلان ۱۲۰ سوله ورزشی دارد که برای انجام فعالیت‌های ورزشی کوچک هستند و برای فعال کردن کانون‌های ورزشی به مجتمع‌های ورزشی نیاز داریم، در استان‌های دیگر چندین مجتمع‌های ورزشی زیر نظر آموزش و پرورش وجود دارد اما متاسفانه در گیلان مجتمع ورزشی مجهزی نداریم.

سراجی بیان کرد: در حوزه مداخله‌ای و مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان اطلاع رسانی‌هایی در فضای سامانه شاد بارگذاری می‌کنیم که تولید محتوای آن به دو صورت برنامه ورزش در خانه و تصحیح فرهنگ تغذیه‌ای است که توسط مراقبین سلامت انجام می‌گیرد. انشاالله پس از عادی شدن شرایط از طریق کانون‌های ورزش دانش‌آموزی ساعت‌های فوق برنامه‌های ورزشی ویژه دانش‌آموزان را افزایش می‌دهیم تا عوامل بی‌تحرکی دانش‌آموزان برطرف شود.

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads