کد خبر: 204760 - تاریخ: دوشنبه، 14 سپتامبر 2020 - 10:46

بازیگر سریال «زمین گرم»: در محیط طلبگی زندگی کردم/ از تضاد بین علی‌یار و خودم خوشحالم

بازیگر نقش «علی یار» در سریال «زمین گرم» گفت: این شخصیت یک سری ویژگی‌ها به من داده است که فکر می کنم اگر بتوانم این ویژگی ها را حفظ کنم آدم متفاوتی می شوم.

به گزارش خوبان، شخصیت های مثبت در اغلب داستان ها طرفداران و مخالفان خود را دارند، حال این هم مهم است که این شخصیت در چه قصه ای قد علم کرده و دیده شده باشد. این شب ها مجموعه تلویزیونی «زمین گرم» به نویسندگی و کارگردانی سعید نعمت اله از شبکه سه سیما پخش می شود. قصه پسری اهل روستا که وارد داستانی پر فراز و نشیب می شود و تصمیم های عجیب و مهمی را می گیرد و با این تصمیم ها اطرافیانش را نیز در جریان این زندگی شریک می کند.

«صادق برقعی» متولد سال ۶۶ است و در این سالها تنها به بازی در تئاتر و فیلم کوتاه بسنده کرده است و برای اولین بار تجربه تصویری خود را با حضور در نقش «علی یار» در سریال «زمین گرم» رقم زده است. با برقعی درباره این سریال و فراز و فرودهایی که یک نقش در تلویزیون دارد، گفت و گو کردیم.

 

** شما چهره جدیدی هستید برای افرادی که سریال های تلویزیونی را دنبال می کنند. قبل از اینکه در سریال «زمین گرم» بازی کنید در تئاتر فعال بودید؟

-از سال ۸۲ فعالیت تئاتری ام را آغاز کردم و به هنرستان تئاتر رفتم و در رشته کارگردانی تئاتر فارغ التحصیل شدم و در سال گذشته ۲۷۰ اجرای تئاتر داشتم و اجرای لانچر پنج یکی از مهمترین اجراهایم بود و به واسطه همان اجرا برای این سریال انتخاب شدم.

** آقای نعمت اله تئاتر شما را دیده بودند؟

-نمایش لانچر پنج اتفاق ویژه ای در تئاتر سال گذشته بود و مخاطبان بسیاری داشت. همان زمان که اجرای لانچر پنج روی صحنه بود یکی از دوستانم به نام مجید یوسفی که از بازیگران این تئاتر بود در مرحله اولیه انتخاب بازیگر نقش علیار انتخاب شده بود و یک روز گفت از من خواستند تا چند نفر از بازیگران این تئاتر را برای تست بازی به دفتر تهیه کننده بفرستم. آن زمان حدود ۲۷۰ نفر برای نقش علیار گزینش شده بودند. من هم به دفتر رفتم و تست دادم و بعد از اینکه متن را خواندم توسط آقای نعمت اله برای مرحله اولیه انتخاب شدم.

** یعنی غیر از شما گزینه های دیگری هم برای این نقش داشتند؟

-این را نمی دانم و باید از خودشان بپرسید و طی هشت جلسه رفت و آمد  صحبت با آقای نعمت اله و تمرین روخوانی متن، گزینه قطعی اجرای نقش علی یار شدم و مقابل دوربین رفتم و از اعتمادی که کارگردان به من داشت بسیار خوشحال و ممنونم.

** تا قبل از این نقش کار تصویری نداشتید؟

-حدود ۷ فیلم کوتاه و یک فیلم بلند بازی کردم.

** زمانیکه فیلم نامه سریال را خواندید کدام یک از ویژگی های شخصیت علی یار برای شما چالش برانگیز بود؟ این شخصیت تا حدودی شبیه به افرادی است که درس طلبگی خوانده اند.

-اساسا علی یار کاراکتر عجیبی است و هنوز برای خودم سوال است که در حال حاضر آدمی شبیه به او وجود دارد؟ وقتی خودم را جای او می گذارم از خودم می پرسم اگر من جای او بودم این تصمیم های سخت و مختلف را می گرفتم؟ از طرفی من اصالتا اهل قم هستم و در محیط طلبگی زندگی کردم و روحانی و طلبه های زیادی در اطرافم بوده است و به هر حال این موضوع در ایفای چنین نقشی من را کمک کرد.

 

** برای خیلی ها سوال است الان جوانی هست که از عشق خود بگذرد و با بیوه برادرش ازدواج کند؟

-حالا این یکی از تصمیم های او است و بزودی در قسمت های آینده با تصمیم های عجیب و غریب دیگر مواجه خواهیم شد.

** یکی از اتفاق هایی که در قصه این سریال افتاده است و به نوعی تا به حال در تلویزیون به آن پرداخته نشده بود، این بود که یک برادری بعد از مرگ برادرش با همسر او ازدواج کند. در این باره بازخوردهایی داشتید؟

-بازخوردهایی که تا به حال گرفتم بسیار متفاوت بوده است عده ای موافقند و عده ای مخالف. اما این را نباید نادیده گرفت که چنین تصمیمی تصمیم حساسی است که این شخصیت می گیرد و تصمیم عادی نیست و جزو یکی از تصمیم هایی است که واقعا نمی دانم اگر هر فردی در چنین شرایطی قرار بگیرد چه واکنشی دارد. هرچند این ماجرا در قصه حل می شود و مخاطب نیز خیلی زود به آن عادت می کند چراکه اتفاق های مهمتری سرراهش قرار می گیرد و هر چه جلوتر می رویم علی یار در شرایطی قرار می گیرد که تصمیم های سخت تری خواهد گرفت.

** شما برای اولین بار در نقش مثبت یکی از سریال های پرمخاطب به مردم معرفی شدید. تا قبل از آن دوست داشتید در اولین گام نقش مثبت بازی کنید یا نه؟

-واقعا برایم مثبت و منفی بودن نقش اهمیتی نداشت و بیشتر این برایم مهم بود که شخصیتی باشد با اغلب طیف های حسی و در شرایط و موقعیت های مختلف قرار بگیرد که این اتفاق درباره علیار رخ می دهد. مسئله سیاه یا سفید بودن نقش ها نیست مسئله این است که این شخصیت در موقعیت های مختلف با تصمیم های عجیبی مواجه می شود و علیار هم پر است از این تصمیم گیری ها و برای من جذاب بود.

البته عاشق نقش هایی هستم که در آینده امیدوارم بتوانم این نقش ها را بازی کنم. نقش هایی که طیف های حسی مختلفی دارند و چیزی برای ساختن داشته باشد. علاوه بر این برایم مثبت یا منفی بودن ملاک انتخاب نقش نیست و بیشتر درگیر شدن و ارتباطم با مخاطب از لحاظ حسی برایم اولویت دارد.

** این دیدگاه شما است اما مخاطبی که هر شب این سریال را دنبال می کند بیشتر مثبت بودن شخصیت علیار برایش قابل توجه است.

-بله من به صورت کلی گفتم و این روزها همه از من سوال می کنند آیا تو خودت تا این اندازه خوب هستی؟ و من می گویم مشخص است که نه.

 

** نمی توان گفت یک دیواری بین صادق برقعی و علی یار است اما خب به هر حال تفاوت هایی بین شما و این نقش وجود دارد. چطور به این شخصیت نزدیک شدید؟

-آقای نعمت اله در این زمینه کمک های بسیاری به من کردند و با توجه به شرایط و زمانی که در آن قرار داشتیم من این شخصیت را زندگی کردم. من هیچ وقت در روستا زندگی نکردم اما سعی کردم تفکر و رفتارهایم را منطبق بر اهالی روستا تغییر دهم و آنها را باور کنم و سعی کردم که زیست زندگی ام را به سمت علیار ببرم و با اینکه ۸ ماه از شروع بازیم در این نقش می گذرد اما هنوز نتوانستم تشخیص دهم اینجا علیار هستم یا صادق؟

** یعنی این تضاد در درون خود شما هم به وجود آمده است؟

-بله یک جاهایی واقعا خوشحالم. به هر حال هر قصه ای و هر نقشی اثرهایی روی آدم می گذارد و گاهی این اثرها آنقدر منفی هستند که باعث تشویش آدم می شود اما درباره علیار این مصداق ندارد. شخصیت علیار یک سری ویژگی هایی به من داده است که فکر می کنم اگر بتوانم این ویژگی ها را حفظ کنم آدم متفاوتی می شوم.

** چه ویژگی هایی؟

-صداقت و ادای دینی که در وجود علیار است واقعا تحسین برانگیز است. به خصوص در مورد خانواده که به هر طریقی شده دینی که نسبت به خانواده اش دارد را ادا می کند و اگر من بتوانم همین ها را انجام دهم کار بسیار بزرگی انجام داده ام.

** اما عده ای معتقدند شروع فعالیت تصویری جدی شما با یک نقش مثبت ممکن است آینده کاری تان را دچار تحولی کند و از این به بعد همه سازندگان شما را در این قالب بخواهند و همین شما را در طولانی مدت دچار کلیشه می کند. خودتان به این موضوع فکر کرده بودید؟

-بله و نگرانی ام هم از این بابت است که تبدیل نشوم به کلیشه ای که همیشه در یک ژانر از او استفاده می کنند. البته همه چیز بستگی به آینده دارد و به پیشنهادهایی که می شود اما امیدوارم این اتفاق برایم رخ ندهد و سعی می کنم مراقب خودم باشم و روی انتخاب هایم دقت کافی را داشته باشم.

 

** شما در تئاتر چنین نقشی را تجربه نکرده بودید؟

-نقش هایی شبیه به علی یار را بازی کرده بودم اما خب از چند بعد با آنها مشترک بوده و از برخی جهات نه.

** به طور معمول قصه ها دارای قهرمان و ضدقهرمان های مشخصی هستند. در اینجا قهرمان قصه شخصیتی موجه دارد. این موضوع از ابتدا برایتان جذابیت داشت؟

-آنقدر قصه پر از شاخ و برگ است و پر از اتفاق است و ریتم تندی دارد و اغلب شخصیت ها در موقعیت های مختلف قرار می گیرند، برایم جذاب بود. زمین گرم سومین قسمت از سه گانه ای است که قبلتر آقای نعمت اله ساختند و در هر کدام قهرمان و ضد قهرمان های متفاوتی وجود داشت. زمانیکه متن را می خواندم، قصه به تنهایی برایم جذابیت داشت و دوست داشتم بدانم در پایان چه سرنوشتی در انتظار شخصیت ها است به همین خاطر در مدت زمان کوتاهی همه قصه را خواندم.

**چقدر بازی در کنار آقای خمسه و دیگر بازیگران به تجربیات شما اضافه کرد؟

-لحظه لحظه بازی کردن در کنار آقای خمسه و فلاح کلاس بازیگری است و این اتفاق خوبی بود که در این کار برایم افتاد.

** بخشی از ضبط سریال شما در اوج شیوع اول کرونا ضبط شد و در ادامه دو سه ماهی تصویربرداری تان متوقف شد و بعد دوباره از سر گرفته شد. در این مدت به کار دیگری مشغول شدید یا روی همین کار متمرکز بودید؟

-روزهای میانی بهن ماه کار را کلید زدیم و خیلی زود به کرونا خوردیم و یک ماه اول با نگرانی هایی که داشتیم کار را ادامه دادیم و آگاهی لازم درباره این بیماری نداشتیم و فرصتی هم نبود تا بتوانیم اخبار را دنبال کنیم و خیلی سخت بود. تا اینکه کار دو ماه تعطیل شد و ما دوباره شروع کردیم و در آن مدت هم قرنطینه بودیم و بخش زیادی از آن روزها هم عید نوروز بود و منتظر بودیم تا دوباره کار شروع شود. به هر حال ما هم جدای مردم دنیا نیستیم و نگرانی های خاص خودمان را داشتیم. زمانیکه کار شروع شد برای ما بازیگران سخت بود به این دلیل که همه دوستان پروتکل ها را رعایت می کردند اما ما بازیگران نمی توانستیم ماسک بزنیم اما تا جایی که توانستیم رعایت کردیم.

** بخش زیادی از لوکیشن های این سریال در روستا است.

-اتفاقا رعایت پروتکل ها در اینجا خیلی راحت تر است و در شهر سخت تر است.

** و شما در اولین سریالی که آقای نعمت اله کارگردانی می کرد بازی کردید.

-آقای نعمت اله فارغ از جریان کار شبیه به برادر بزرگتر من هستند و واقعا دوستشان دارم. اما در کارگردانی به شدت سخت گیر هستند و حواسشان به جزئیات هست و در کارگردانی نیز مدام به دنبال کشف و شهود هستند و خیلی خوشحالم که اولین کار تصویری ام اولین کاری است که آقای نعمت اله کارگردانی کرده است.

 

** همیشه دیالوگ های سعید نعمت اله از وزن و آهنگی خاص برخوردار است و شاید ادای آن برای برخی از بازیگران سخت باشد. بیان دیالوگ های آقای نعمت اله برای شما سخت نبود؟

-خیلی ها از بیرون می گویند که سخت است اما وقتی خودم با کار مواجه شدم و سریال را دیدم، به این نتیجه رسیدم که خیلی راحت بیانشان می کنم و سخت نیست و من خیلی راحت با این ماجرا کنار آمدم و هیچ مشکلی نداشتم. بالاخره امضای یک نویسنده و یکی از ویژگی ها و مولفه های کارهایشان است.

** علیرغم نقدهایی که به دیالوگ های آقای نعمت اله در برخی رسانه ها می شود، اما در همین تلویزیون خیلی ها از روی دست این نویسنده کپی می کنند.

-بله در تئاتر هم از این قبیل زیاد دیدم. اما آقای نعمت اله در تلویزیون کارنامه روشنی دارند.

** به طور معمول بازیگران از زمانی که فعالیت های جدی هنری خود را آغاز می کنند برای آینده کاری شان برنامه ریزی می کنند و برخی نیز با مشورت هایی که از اطرافیات می گیرند به این آینده اعتبار می بخشند. شما از الان درباره آینده کاری تان برنامه ریزی کردید و کدام مدیوم برایتان اولویت دارد؟

-همچنان اولویتم تئاتر است و اصلا اینطور نیست که بگویم کدام مدیوم را دوست دارم. فکر می کنم باید این نگاه را کنار بگذاریم و هر کدام از این مدیوم ها را جریانی مستقل بدانیم. چراکه من به عنوان یک بازیگر به هر کدام از این مدیوم ها به یک اندازه نیاز دارم. خیلی دوست دارم در سینما دیده شوم اما تئاتر، هویت من است.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads