کد خبر: 204055 - تاریخ: پنج‌شنبه، 20 آگوست 2020 - 09:41

۵ توصیه برای حفاظت از حریم شخصی|به موقعیت قرارگیری لپ‌تاپ در اتاق توجه کنید

هکرها با ضبط تصاویری خصوصی از وبکم فرد، همچون حمام کردن، لباس عوض کردن یا رابطه جنسی، قربانی را تهدید می‌کنند که در صورت واریز نکردن وجه درخواستی این تصاویر را منتشر می‌کنند.

به گزارش خوبان یه نقل از عصرایران، در دنیای امروز که وسائل و تجهیزات الکترونیکی اغلب همراه ما هستند، محافظت از حریم شخصی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.

موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و دیگر ابزارهای الکترونیک در عین حال که ارتباطات ما را وسعت بخشیده‌اند، نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی را نیز افزایش داده‌اند؛ نکند دوربین روی آن‌ها روشن باشد و شخصی‌ترین لحظات ما را ضبط می‌کنند؟

آیا این تنها یک پارانویا است یا ترسی است که ریشه در واقعیت دارد؟

به گزارش یورو نیوز؛ باید گفت این نگرانی البته بی‌علت نیست. شش سال پیش پلیس فدرال آمریکا در بزرگترین عملیات سایبری تا به امروز توانست یک باند هکرها را که در ۱۲ کشور تصاویر وبکم رایانه قربانیان را ضبط می‌کرده و در بازار سیاه آنلاین می‌فروختند، متلاشی کند.

تجربه‌های پیشین نشان داده است که هکرها عموما از طریق نصب بدافزارها کنترل رایانه قربانی را در اختیار می‌گیرند. البته سیستم‌های عامل پیوسته در حال به روز رسانی هستند تا حفره‌های امنیتی را مسدود کنند، اما تنوع روش‌های حمله و گوناگونی بدافزارها می‌تواند هکرها را در هدف خود موفق کند.

میک هرمانی، کارشناس امنیت شبکه در شرکت امنیتی هیپونن فنلاند می گوید نخست باید اطمینان حاصل کرد که دستگاه ما به بدافزار آلوده نیست. او ادامه می‌دهد: «من روی وبکم را نیز محض احتیاط می‌پوشانم.»

وی با اشاره به تجربه‌ها از جاسوسی آنلاین می‌گوید: «تروجان‌های زیادی هستند که می‌توانند از طریق دوربین کامپیوتر از شما جاسوسی کنند. ما حتی مجرمانی را دیده‌ایم که پس از جمع تصاویری شرم‌آور از کاربران از طریق وب‌کم، از آن‌ها اخاذی کرده‌اند.»

کانوا
هکرها می‌توانند از راه دور کنترل وب‌کم دستگاه‌های الکترونیکی را دراختیار بگیرند

جیک مور، کارشناس امنیت سایبری در شرکت آنتی‌ویروس نود۳۲ می‌گوید: «با نپوشاندن روی وبکم در واقع شما دارید یک دوربین مداربسته را داخل خانه‌تان نصب می‌کنید.»

وی ادامه می‌دهد: «از زمان ابداع وبکم، هکرها آن را هدف قرار داده‌اند اما در طول سالیان اخیر رویکرد آنان بیشتر بر اخاذی متمرکز شده است.»

بدافزارهای نصب شده به قدر کافی هوشمند هستند که باعث شوند شک کاربر به روشن بودن وبکم اش هرگز برانگیخته نشود. برای مثال برخی بدافزارها با قراردادن کدی، از روشن شدن چراغ وبکم جلوگیری می‌کنند تا کاربر متوجه نشود.

هکرها با ضبط تصاویری خصوصی از وبکم فرد، همچون حمام کردن، لباس عوض کردن یا رابطه جنسی، قربانی را تهدید می‌کنند که در صورت واریز نکردن وجه درخواستی این تصاویر را منتشر می‌کنند.

البته ایمیل‌های اخاذی جعلی که مدعی داشتن تصاویر خصوصی از کاربران هستند و آنان را به انتشار تهدید می‌کنند امروزه فراوان هستند، اما واقعیت این است که مواردی واقعی نیز وجود دارد. اما برای مقابله با خطرات احتمالی وبکم‌ها چه می‌توان کرد؟

از کاورهای وب‌کم استفاده کنید

کاورهای وب‌کم (webcam cover) به قیمت ارزان در بازار قطعات کامپیوتری موجود هستند. این پوشش‌های کوچک و کاربردی، که کمتر از ۲ دلار قیمت دارند، مثل یک کشو روی وب‌کم سوار می‌شوند و در زمانی که به وبکم نیاز ندارید دید آن را مسدود می‌کنند.

اگر به این کاورها دسترسی ندارید، یک کاغذ تاخورده یا پلاستیک فشرده می‌تواند همان کار را انجام دهد. مهم آن است که وبکم بدون پوشش رها نشود. اگر از وبکم اکسترنال (جداگانه) استفاده می‌کند، در مواقعی که به آن احتیاج ندارید کابل آن را قطع کنید یا از درون سیستم و به طور نرم‌افزاری آن را غیرفعال سازید.

تنظیمات صدا و میکروفون در سیستم عامل‌تان را نیز می‌توانید طوری تغییر دهید که وقتی از کامپیوتر استفاده نمی‌کنید میکروفون غیرفعال شود. به لحاظ سخت‌افزاری اما امکانات بیشتری می‌توانید داشته باشید. قطعات الکترونیکی کوچکی به نام « Mic-Lock» با وصل شدن به درگاه صدای کامپیوتر می‌توانند ضبط و خروج هرگونه صدا را مسدود کنند.

از آنتی‌ویروس و نرم‌افزار‌های شناسایی بدافزار استفاده کنید

وجود یک آنتی‌ویروس قوی و به‌روز شرط اصلی محافظت از حریم شخصی در محیط‌های اینترنتی است.

نرم‌افزار رایگان Malwarebytes نیز نرم‌افزار سبک و مفیدی برای شناسایی بدافزارها محسوب می‌شود. هر از چند گاه ان را روی کامپیوترتان اجرا کنید تا از نبود بدافزارهای آسیب‌رسان اطمینان حاصل کنید.

کانوا
انتخاب پسورد قوی برای کامپیوتر یکی از راه‌های مقابله با هکرهاست

روی هر لینکی کلیک نکنید

کلیک روی لینکی ناامن، فایلی مشکوک یا اغوا کننده در ایمیل شما یا در یک وبسایت ناشناس می‌تواند کامپیوترتان را به سرعت آلوده کند و به هکرها اجازه دهد با نصب بدافزار کنترل وبکم کامپیوتر شما را به دست بگیرند.

به همین خاطر سعی کنید حتی‌المقدور از کلیک روی لینک ناشناس در اینترنت خودداری کنید.

به موقعیت قرارگیری لپ‌تاپ در اتاق توجه کنید

هیچ‌گاه کامپیوترتان را در اتاق طوری قرار ندهید که دوربین وب‌کم ان به سمت رختخواب شما یا محل عوض کردن لباس‌هایتان باشد.

این توصیه‌ ساده‌ای است، اما می‌تواند راه را بر روی سوءاستفاده‌های احتمالی ببندد.

پسوردهای قوی انتخاب کنید

بسیاری از هک‌های اینترنتی از راه‌ دور و از طریق ربودن پسورد کامپیوتر قربانیان اتفاق می‌افتد.

برای کامپیوترتان پسورد قوی انتخاب کنید و از پسوردهای ساده و تکراری بپرهیزید. پسورد شبکه وای‌فای خانه را همینطور با دقت انتخاب کنید.

در مقابل وسوسه استفاده از اینترنت مجانی ولی ناامن کافه‌ها یا هتل‌ها مقاومت کنید و سعی کنید اینترنت موبایل‌تان را به اصطلاح «هات‌اسپات» کنید و روی کامپیوترتان بیاندازید.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads