کد خبر: 203563 - تاریخ: یکشنبه، 2 آگوست 2020 - 15:50

استاندار گیلان :

پسماند باید دغدغه همه شهروندان باشد/نیاز به اعتبار ۵۰۰ میلیاردی برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز رشت

به گزارش خوبان، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز در  جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان گیلان که با حضور فرمانداران از طریق ارتباط تصویری برگزار شد، مسئله محیط‌زیست را در توسعه پایدار، همه‌جانبه، موزون، متوازن و هم‌زمان یک موضوع دارای اهمیت وافر دانست و اظهار کرد: در این راستا مسئله پسماند تنها یک مسؤولیت بخشی […]

به گزارش خوبان، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز در  جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان گیلان که با حضور فرمانداران از طریق ارتباط تصویری برگزار شد، مسئله محیط‌زیست را در توسعه پایدار، همه‌جانبه، موزون، متوازن و هم‌زمان یک موضوع دارای اهمیت وافر دانست و اظهار کرد: در این راستا مسئله پسماند تنها یک مسؤولیت بخشی و محدود به دولت نیست بلکه موضوعی اساسی، بنیادین و بسیار مهم است که بیش‌ازپیش باید به دغدغه همه نهاد‌ها و عموم شهروندان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه جامعه و افکار عمومی در سال‌های اخیر نسبت به مسائل زیست‌محیطی خصوصاً پسماند حساسیت خاصی دارند، گفت: در این مسیر حمایت نهادها و فعالان مدنی و سمن‌های حامی محیط‌زیست بسیار مؤثر بوده و به‌طورقطع پشتیبانی از آن‌ها می‌تواند نقش اثرگذاری در همراهی مردم با برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذشده در این حوزه به‌ویژه تفکیک زباله از مبدأ داشته باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه گردشگری همواره به‌عنوآن‌یکی از مهم‌ترین رویکردهای توسعه استان مدنظر بوده و هست، افزود: اشتغال و درآمد برای مردم به دنبال دارد و با توجه به طبیعت بکر گیلآن‌یکی از مؤلفه‌های مؤثر انتخاب مقصد سفر گردشگران محسوب می‌شود.

به گفته استاندار گیلان، موضوع پسماند و اثرات مخرب آن ‌یکی از دغدغه‌های دولت در استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان است که خوشبختانه در سال گذشته و ماه‌های اخیر تلاش‌های خوبی شکل‌گرفته و در حال انجام است.

زارع به وجود اراده حل مشکل پسماند در سطح ملی و استان اشاره کرد و گفت: باید سرعت عمل را در جهت تحقق این مهم افزایش دهیم و امیدواریم با به ثمر نشستن این تلاش‌ها شاهد پاک‌سازی گیلان سرسبز از مشکلات پسماند باشیم.

استاندار گیلان با یادآوری تأکید همیشگی خود مبنی بر اینکه موضوع مدیریت پسماند نیازمند فرهنگ‌سازی است، تصریح کرد: بر این باورم در استانی که مردمانی بافرهنگ غنی، دوستدار پاکیزگی و محیط‌زیست دارد؛ با انجام فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی گسترده‌تر می‌توان اثرگذاری بالایی در این حوزه داشت چراکه نباید در استانی با این قدمت تاریخی و فرهنگ بالا، شاهد مشکلات پسماند و زباله باشیم.

وی با بیان اینکه در بحث آموزش مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ تلاش‌های خوبی صورت گرفته اما کافی نیست، افزود: باید با همکاری سمن‌ها و نیز آموزش‌وپرورش در استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان، حرکت‌های جدی و مستمر شکل‌گرفته در این زمینه ادامه یابد تا این فرهنگ در جامعه نهادینه گردد.

زارع با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای نوین در جهت کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ بیان کرد: برنامه‌های موفق بسیاری از کشورها در استفاده از پسماند برای تولید انرژی به‌عنوان الگو می‌تواند علاوه بر کاهش آلودگی محیط‌زیست و اثرات سوء آن، موجب درآمدزایی و ایجاد اشتغال در کشورمان شود و در این خصوص از سرمایه‌گذاران فعال در این حوزه باید حمایت شود.

نماینده عالی دولت در گیلان به گزارش‌های اعلام‌شده از سوی اعضاء در این جلسه و به نتیجه رسیدن بسیاری از اقدامات طی سال گذشته و ماه‌های اخیر براثر پیگیری‌های مستمر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اقدامات در حال انجام، امیدواری خوبی ایجاد کرده و توانسته سستی و کاهش فعالیت‌ها در عرصه زیست‌محیطی و حوزه پسماند طی دهه گذشته را جبران کند.

وی با اشاره به بازدید یک ماه گذشته خود از مراحل پایانی پروژه تصفیه‌خانه شیرابه زباله سراوان رشت و اعلام پیشرفت فیزیکی تا ۹۵ درصد پروژه‌های مرتبط با پسماند در نقاط مختلف استان خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه‌های ویژه در سطوح ملی؛ باید پیگیری‌ و رصد‌ها استمرار داشته باشد تا پروژه‌ها در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

زارع با اشاره به وعده پیمانکار پروژه تصفیه‌خانه زباله سراوان و نیز شهرداری رشت در خصوص پروژه تصفیه‌خانه شیرابه زباله سراوان رشت و ضرورت بهره‌برداری در زمان مقرر افزود: جا دارد مجدداً از صبوری و همکاری خوب مردم سراوان که طی سال‌های اخیر متحمل دشواری‌هایی شده‌اند، قدردانی کنم.

استاندار گیلان همچنین به نیاز بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز رشت اشاره کرد و گفت: در این خصوص پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبارات به‌صورت مستمر در دستور کار است.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل جلسات شهرستانی مدیریت پسماند و ضرورت جذب سرمایه‌گذاران توسط فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای فعالیت در حوزه صنایع پاک تصریح کرد: جمع‌آوری اصولی و بهداشتی پسماند بیمارستانی، انتقال، بی‌خطرسازی و دفن آن مورد تأکید است که خوشبختانه نگرانی و دغدغه‌ای در این خصوص وجود ندارد و البته باید به‌صورت مستمر مورد پایش و نظارت قرار گیرد.

زارع ‌به انجام مطالعات میدانی مؤثر توسط یکی از مراکز تحقیقاتی ملی پیرامون موضوع پسماند اشاره کرد و افزود: طرح جامع مدیریت پسماند، نقشه راه ماست و تجمیع محل دفن زباله یکی از موضوعات مهم این نقشه راه است که در حال نیل به این سمت هستیم.

استاندار گیلان همچنین بر ضرورت بهره‌مندی از برنامه‌های ابلاغی در سطح ملی همچون تسهیلات ارزان‌قیمت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای تأمین ماشین‌آلات موردنیاز روستایی ازجمله جمع‌آوری زباله تأکید کرد و افزود: امیدوارم با فعال کردن تعاونی‌های روستایی توسط بخشداران و دهیاران و دریافت درخواست‌ها به‌زودی شاهد ورود حجم بالایی از ماشین‌آلات به استان باشیم.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads