کد خبر: 203542 - تاریخ: یکشنبه، 2 آگوست 2020 - 09:10

دانستنی‌های حقوقی؛

عسر و حرج زوجه برای طلاق چه مواردی هستند؟

بر اساس قانون زن می‌تواند در صورت وجود شرایطی سخت و عسر و حرج از همسر خود طلاق بگیرد.

به گزارش خوبان خبر ، زن برای طلاق از همسر خود در حالی که حق طلاق را نداشته باشد می‌تواند از مصادیق عسر و حرج استفاده کند، یعنی مطابق با موارد قانونی و بر اساس آن مواردی که به زن اجازه داده شده است، از همسر خود طلاق بگیرد.

عسر و حرج به این معنا است که شرایط زندگی به قدری برای زن سخت و غیر قابل تحمل باشد که او نتواند با همسر خود زندگی کند.

مطابق با قوانین فعلی ایران، مصادیق عسر و حرج به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

ترک زندگی توسط شوهر حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا ٩ ماه متناوب بدون عذر موجه، اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا ابتلای او به مشروبات الکلی و امتناع زوج از ترک آن‌ها از جمله مصادیق عسر و حرج است.

در صورتی که زوج به تعهداتش عمل نکند یا پس از ترک دوباره به مصرف مشروبات الکلی یا موادمخدر روی آورد با درخواست زوجه طلاق جاری می‌شود.

اگر شوهر محکومیت قطعی به حبس ۵ سال یا بیشتر داشته باشد، ضرب و جرح، فحاشی یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد توسط شوهر انجام شود، زن می‌تواند طلاق بگیرد.

در کنار موارد گفته شده ابتلای شوهر به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا مسری یا هر عارضه صعب‌العلاج دیگر که زندگی مشترک را مختل کند، به زن این امکان را می‌دهد که از همسر خود طلاق بگیرد.

البته باید به این نکته توجه داشت که علاوه بر موارد گفته شده، در هر موردی که دادگاه تشخیص دهد، زن در عسر و حرج قرار گرفته با درخواست زوجه حکم طلاق صادر می‌شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads