کد خبر: 202971 - تاریخ: یکشنبه، 12 جولای 2020 - 09:31

چگونه با همسر افسرده رفتار کنیم؟

یک روانشناس گفت: یکی از وظایف همسرِ فرد افسرده آن است که تحت هیچ شرایطی بیماری او را به او یادآوری نکند.

به گزارش خوبان، یاسر مهدویان روانشناس و مشاور درباره تاثیرات افسردگی همسر بر زندگی مشترک، اظهار کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که بسیاری از خانواده‌ها درگیر افسردگی یکی از اعضای خانواده هستند و غالبا سعی می‌کنند، خود درمانی کنند.

این روانشناس تصریح کرد: قبل از هرچیز باید متوجه این امر شوید که شروع دوره افسردگی همسرتان قبل از ازدواج با شما بوده است و یا بعد از ازدواج، اگر قبل از ازدواج هم مشکل افسردگی داشتند، احتمالا بیماری همسرتان مزمن است. ولی اگر بعد از ازدواج دچار افسردگی شدند، یک یا چند مورد می‌تواند دلیل افسردگی همسرتان باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی دلایل افسردگی همسرتان می‌تواند عدم آمادگی ایشان برای زندگی مشترک باشد، افزود: عدم مهارت کافی ایشان در زمینه ارتباط با همسر و روانشناسی رفتار با جنس مخالف، بر آورده نشدن خواسته‌های ایشان در زندگی مشترک، رفتار‌های نامناسب شما در زندگی و عدم شناخت کافی شما در مورد روحیات همسرتان از دیگر دلایل افسردگی همسرتان می‌تواند باشد.

وظیفه فردی که همسر افسرده دارد، چیست؟

مهدویان بیان کرد: همانطور که اگر شخصی بیماری جسمی مثلا مشکل کلیوی داشته باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کند، برای درمان بیماری افسردگی هم باید به روانپزشک ماهر و یا روانکاو مراجعه کرد، هیچگاه و تحت هیچ شرایطی سعی نکنید خودتان راهکاری جهت درمان بدهید و یا سعی کنید خود درمانی کنید.

این روانشناس در توصیه به افرادی که همسر افسرده دارند، گفت: به هیچ عنوان برچسب افسرده بودن به او نزنید، و تحت هیچ شرایطی بیماری او را به او یادآوری نکنید، سعی کنید در تمرین‌هایی که روانپزشک به همسرتان داده، وی را همراهی کنید تا انگیزه برای انجام آن داشته باشد، در این زمان همسرتان بیش از هر چیزی نیاز به توجه و حس مهم بودن دارد، پس سعی کنید این خواسته پنهان او را برایش برآورده کنید، اما باید توجه داشته باشید در این کار افراط نکنید و یا طوری رفتار نکنید که حالت مصنوعی داشته باشد، چون در این حالت نتیجه‌ای کاملا برعکس خواهد داشت، سعی کنید محیطی شاد و پر از آرامش برایش به وجود بیاورید، اینکار برای درمان افسردگی می‌تواند حکم معجزه را داشته باشد.

وی افزود: اکثرا افراد افسرده دچار حالتی می‌شوند که خودشان را دوست ندارند، پس تمرکزتان را بگذارید روی این نکته که با رفتارهایتان به همسرتان این حس را بدهید که نه تنها برای شما دوست داشتنی است، بلکه به صورت کلی فردی محبوب و خواستنی است و سعی کنید تا می‌توانید تنوع در نوع زندگی تان ایجاد کنید.

مهدویان خاطرنشان کرد: در پایان این نکته مهم را هم به همسرتان و هم به خودتان مرتب یادآوری کنید که این بیماری قرار نیست برای همیشه همراه او باشد و تا ابد با افسردگی درگیر باشد، چنانچه موارد گفته شده را به کار گیرید به زودی به روز‌های خوب زندگی تان باز خواهید گشت و حتی می‌توانید روز‌هایی بسیار بهتر و زیباتر از قبل هم برای خود بسازید.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads