کد خبر: 184590 - تاریخ: سه‌شنبه، 19 مارس 2019 - 01:28

نوروزخوانی در سطح شهر خشکبیجار به روایت تصویر

مراسم نوروزخوانی روز گذشته  به مناسبت نوروز ۹۸ به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر خشکبیجار و با همراهی آنان با نوروزخوانان در سطح شهر برگزار شد.

به گزارش خوبان خبر؛ نوروز خوانی یا بهارخوانی، گونه‌ای از آوازخوانی است که در گذشته در ایران رواج داشته و خاستگاه این‌گونه آوازخوانی بیشتر در استان‌های مازندران و گیلان است و امروزه این مراسم به‌صورت محدود در برخی نقاط کشور برگزار می‌شود.

نوروز خوانان در فصل بهار به‌صورت دوره‌گردی به شهرها و روستاهای مختلف می‌روند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی به‌صورت بداهه یا از روی حافظه می‌خوانند که اغلب این اشعار به زبان فارسی یا زبان‌های محلی است.

نوروزخوانها که در گذشته خبردهندگان و پیام آوردن نوروز بودند، امروزه در مناطق شهری کمتر دیده می شوند اما در برخی از مناطق روستایی و کوهستانی نوروز خوانی رواج دارد .

اما امروزه متاسفانه هماهنگ نبودن بسیاری از این آئین ها با زندگی جدید و تغییر نگرش های عمومی ناشی از روند شتابناک جهانی شدن و صنعتی شدن دو عامل مهم نابودی تدریجی آیین های گیلان است بطوریکه این آیین کهن گیلان تقریباٌ در حال فراموشی می باشد.

مراسم نوروزخوانی روز گذشته  به مناسبت نوروز ۹۸ به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر خشکبیجار و با همراهی آنان با نوروزخوانان در سطح شهر برگزار شد.

 

انتهای پیام/۴۵۱۲۵


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads