کد خبر: 183742 - تاریخ: یکشنبه، 3 مارس 2019 - 09:32

به وقت سلامت؛

عادت‌هایی که از سرطان سینه پیشگیری می کند

یک پژوهش تازه نشان داده رعایت برخی موارد در زندگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را در زنان در معرض خطر، به اندازه افراد عادی پایین می‌آورد.

به گزارش خوبان،  ژنتیک در اینکه چه کسی بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان سینه است نقش دارد، اما عوامل مربوط به سبک زندگی هم در آن موثرند.

پژوهش منتشر شده در نشریه تومورشناسی JAMA اطلاعات هزاران زن را بررسی کرده تا تعیین کند چه عادت‌هایی مشخصاً روی احتمال ابتلای زنان به سرطان سینه موثرند.

پژوهشگران دریافته‌اند که سه قدم مشخص می‌تواند تا ۳۰ درصد در پیشگیری از همه سرطان‌های سینه مؤثر باشد: پرهیز از الکل، و پرهیز از اضافه وزن و هورمون‌درمانی‌های جایگزین استروژن-پروژستین پس از یائسگی.

این موارد به ویژه در زنانی پیشنهاد می‌شود که به عواملی خارج از اختیار خودشان در معرض خطر بالای ابتلاء به سرطان سینه هستند. مواردی همچون ژنتیک، و سن قاعدگی قاعدگی و یائسگی.

درواقع برای این افراد، نگه داشتن شاخص توده بدنی درست، پرهیز از الکل و دخانیات، و پرهیز از هورمون‌درمانی، می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان سینه را تا سطح افراد عادی پایین بیاورد.

البته این پژوهش نیز به هر حال محدویت‌هایی داشته است. برای نمونه در این پژوهش تنها زنان سفیدپوست آمریکایی بررسی شده‌اند و اقوام دیگر را بررسی نکرده‌اند اما به هر حال در نظر داشتن این موارد در سبک زندگی به طور کلی برای سلامت زنان مفید است.

به عنوان یک توصیه عمومی‌تر، انستیتو تحقیقات سرطان آمریکا اعلام کرده که چربی اضافه بدن یکی قوی‌ترین عوامل مرتبط با احتمال بیشتر ابتلاء به سرطان سینه پس از یائسگی است. چربی شکمی هم، صرفنظر از شاخص توده بدنی (میزان چربی بدن نسبت به قد و وزن)، تأثیر مشابهی دارد.

این نهاد همچنین هشدار داده که نوشیدن الکل احتمال ابتلاء به سرطان سینه پیش از یائسگی را نیز افزایش می‌دهد و اثرات مثبت ورزش روزانه و فواید شیردهی برای مادران را از میان می‌برد.

کد خبر 4556874
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads