کد خبر: 179365 - تاریخ: شنبه، 1 دسامبر 2018 - 09:20

مدیرکل شیلات گیلان‌؛

صید ماهیان استخوانی در گیلان ۷۱ درصد افزایش یافت

مدیرکل شیلات گیلان‌ گفت: امسال از ابتدای آغاز فعالیت صید ماهیان در گیلان صید انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش خوبان؛ اسحاق شعبانی  اظهار داشت:‌ از آغاز و شروع فصل صید و صیادی در دریای خزر و استان گیلان تاکنون بالغ بر ۵۸۰ تن انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان صید شد که این مقدار صید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۱ درصد رشد داشته است. 

مدیرکل شیلات گیلان خاطرنشان کرد:‌ تا این لحظه صیادان گیلانی در قالب فعالیت در شرکت‌های تعاونی پره موفق به صید ۵۸۰ تن انواع ماهیان استخوانی به ویژه کفال از بستر دریای خزر شده‌اند در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته چیزی در حدود ۳۳۵ تن ماهی صید شده بود.

شعبانی علل افزایش صید امسال را برشمرد و افزود: تاریخ شروع فعالیت‌های صید و صیادی در استان گیلان بر اساس دلایل و برخی ضروریات خاص،‌ امسال به طور رسمی از ۱۵ مهر آغاز شد به همین علت شاهد رونق چشمگیری در صید انواع ماهیان استخوانی توسط صیادان گیلانی هستیم.

وی شرایط مساعد جوی را نیز یکی از علل مؤثر در افزایش صید دانست و بیان داشت:‌ با گرم‌تر شدن هوا زمینه و بستر لازم جهت صید ماهیان استخوانی به ویژه کفال ماهیان کاملاً مهیا می‌شود به همین علت صیادان گیلانی تاکنون موفقیت خوبی در حوزه صید این گونه‌های آبزی دریای خزر داشته‌اند. 

مدیرکل شیلات گیلان روند بازسازی ذخایر دریای خزر و فعالیت‌های انجام شده در این راستا را متذکر شد و بیان داشت:‌ تکثیر ماهیان به دو روش طبیعی و مصنوعی انجام می‌شود اما با توجه به شرایط نامساعد رودخانه‌های گیلان تکثیر و زاد و ولد طبیعی ماهیان در استان به هیچ عنوان فراهم نیست.

شعبانی با اشاره به اینکه شیلات گیلان برای پایدار ماندن و اقتصادی بودن فعالیت صیادی در امر تکثیر مصنوعی فعال است تصریح کرد: تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی و خاویاری گیلان در حال حاضر در سه نقطه این استان واقع در مرکز شهر صنعتی رشت،‌ سنگر و سیاهکل انجام می‌شود.

وی در اختیار داشتن ماهی مولد را فاکتور مهم و اساسی در امر تکثیر ماهیان اعلام کرد و اظهار داشت: به دلیل بارش‌های بسیار کم باران در گیلان سال گذشته ماهیان مولد موفق به مهاجرت به سمت رودخانه‌های استان نشدند به همین علت و نبود ماهیان مولد فعالیت تکثیر مصنوعی با کاهش مواجه شد.

مدیرکل شیلات گیلان از تکثیر و رهاسازی ۱۱۵میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی و خاویاری در دریای خزر توسط شیلات گیلان خبر داد و عنوان کرد:‌ این نسبت بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری و استخوانی در مقایسه با سال ۹۵ چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ در سال گذشته کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام/ش


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads