کد خبر: 170280 - تاریخ: شنبه، 14 جولای 2018 - 09:16

به نکات کیفی و سلامت در رستوران‌ها توجه کنید

یک رستوران خوب و سلامت

رفتن به رستوران برای خیلی از ما نوعی تفریح و لذت بویژه در پایان هفته یا تعطیلات محسوب می‌شود. با این‌حال خیلی‌ از ما کاملا نمی‌دانیم که استانداردهای یک رستوران خوب چیست.

به گزارش خوبان، رفتن به رستوران برای خیلی از ما نوعی تفریح و لذت بویژه در پایان هفته یا تعطیلات محسوب می‌شود. با این‌حال خیلی‌ از ما کاملا نمی‌دانیم که استانداردهای یک رستوران خوب چیست.

این استانداردها لزوما به لوکس بودن یک رستوران یا گران بودن غذاهایش بازنمی‌گردد، بلکه به گفته مهندس سهیل پورگلنار، دبیر جشنواره تخصصی فودکورت ایران و مشاور در راه‌‌اندازی و بهره‌برداری از فودکورت‌ها و مجتمع‌های رستورانی در مقایسه دو رستوران که یکی بسیار لوکس و با غذاهای گران فعالیت می‌کند و دیگری، معمولی‌تر و با قیمت غذاهایی پایین‌تر به مشتریان سرویس می‌دهد باید دید کدام‌یک استمرار بیشتری را در حفظ کیفیت و سلامت غذا و محیط براساس طیف مخاطبانش حفظ خواهد کرد.

به عبارت دیگر، باید ببینیم کدام‌یک به اهداف خود بیشتر نزدیک شده‌اند و لبخند رضایت بیشتری را بر لبان مشتریانشان می‌نشانند. به بهانه برگزاری اولین نمایشگاه هتل، رستوران، کافه و صنایع وابسته پای صحبت‌های مهندس پور‌گلنار نشسته‌ایم.

برای این که دریابیم که رستورانی، تائید سلامت و کیفیت را دریافت می‌کند یا نه، باید ببینیم که چه برنامه‌هایی را برای ایجاد حس رضایت و لذت مشتری در نظر گرفته است. این برنامه‌ها بسیار متنوع و شامل موارد زیر است:

ایجاد فضایی دلنشین، ارائه منویی بدون ابهام، قیمت‌هایی متناسب با توان و بودجه مخاطبان پیش‌بینی شده، پرسنلی مودب و وظیفه‌شناس و بهداشتی فراگیر در آشپزخانه، غذا و کل قسمت‌های رستوران. همه این موارد می‌توانند برنامه‌هایی هدفمند برای کسب رضایتمندی مشتریان در به کار بردن واژه «رستوران خوب و سلامت» باشند.

بهداشت فردی پرسنل رستوران

بعد از بهداشت عمومی که با یک نظر کلی در بدو ورود به یک رستوران، قابل تشخیص است، بهداشت فردی پرسنل رستوران، مهم‌ترین دید اولیه را به مشتری می‌دهد.

در فودکورت‌ها، لباس سالن کارها و مدیران سوپروایزر و در رستوران‌ها، لباس، مو و چهره گارسون‌ها و صندوقدار در بدو ورود بشدت با مشتری ایجاد ارتباط خواهد کرد.

بعد از آن و پس از نشستن مشتریان روی صندلی‌ها، قاعدتا ایجاد حس خوب و رضایت پیش از صرف غذا، فقط از طریق تمیز و بهداشتی بودن محیط حاصل خواهد شد. گاهی دیده شده بسیاری از مشتریان که برای اولین بار به یک رستوران می‌آیند، اگر در بدو ورود حس خوبی را از محیط و بهداشت عمومی و پرسنل آن به دست نیاورند، پیش از هر سفارش غذایی فورا آنجا را ترک می‌کنند و مقصدی جدید را برای صرف غذا انتخاب می‌کنند.

پخت غذا در مقابل مشتری

برای بسیاری از مشتریان، قابل رویت بودن آشپزخانه یا مراحل پخت غذا یک عامل اطمینان بخش از حیث سلامت و بهداشت غذای سرو شده محسوب می‌شود.

البته بهره‌گیری از این قابلیت، بستگی به نوع منو و غذای آن رستوران دارد. ضمن این‌که لازم است تا همواره آشپزخانه‌ها به بخش‌های آماده‌سازی، شست‌وشو، پخت و سرو تقسیم شوند. با این تفاسیر، اگر بخش سرو و بخشی از بخش پخت در معرض دید مشتری قرار گیرد، مسئولان رستوران ناگزیر خواهند بود تا به دلیل اشراف مشتری بر آن بخش‌ها، استاندارد‌های بهداشتی و نظافت را رعایت کنند و این امر به ایجاد حس خوب در دید و ذهن آنها کمک شایانی می‌کند.

یک منوی غذایی سالم

بررسی‌ها نشان داده است که مشتریان از صداقت منوی چاپ شده، بیش از سلامت آن رضایت دارند. مشتری‌ای که به فرهنگ سلامت یک رستوران اعتقاد دارد با این ایده وارد رستوران می‌شود که غذاهای مورد ادعا از بهترین مواد اولیه و با شرایط بهداشتی حداکثری تهیه شده است.

چیزی که خیلی در لحظه سفارش غذا تعیین‌کننده است، کمیت مورد ادعای رستوران‌ها در ترکیبات غذای مورد نظر است. مشخصاتی از قبیل وزن، صحت ادعا در استفاده از فلان مواد یا کیفیت پخت.

همچنین این‌که در غذاهای فست‌فود یا کباب‌ها، نوع سوسیس و کالباس یا میزان استفاده از گوشت گرم و تازه کباب‌ها چقدر با واقعیت عنوان شده همخوانی دارد، از مشخصاتی است که عمل به آن در تائید منوی غذایی سالم موثر است.

نظرسنجی مداوم از مشتریان رستوران

اصولا مشتری باید بداند که حضورش در رستوران برای صاحبان آن اهمیت دارد. مشتری باید حس کند که رضایت یا عدم رضایت وی از رستوران دیده می‌شود و نظرات یا انتقاداتش در رویه آتی رستوران موثر است.

پس نظرسنجی مداوم از مشتریان با استفاده از امکانات نظرسنجی می‌تواند یک مدیر را از کلیات و گاهی از جزئیات نظرات مشتریان یک رستوران آگاه سازد و آگاهی مشتری از این امر به ایجاد حس مضاعف رضایتمندی در وی کمک شایانی خواهد کرد.

پونه شیرازی – دانش و سلامت / جام جم

انتهای پیام/32


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads