کد خبر: 167257 - تاریخ: یکشنبه، 20 می 2018 - 01:25

قارچ هایی که طعم مرگ دهند/ علائم مسمومیت را جدی بگیرید

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در خصوص برخی قارچ ها که عامل مسمومیت و مرگ شماری شده اند، توضیحاتی داد.

به گزارش خوبان ، مجتبی خالدی  در خصوص مسمومیت و فوت ناشی از مصرف قارچ های سمیاظهار کرد: افرادی که به طبیعت می روند  یا به تجربه سالهای گذشته، قارچ هایی را از کوهستان‌ها و کوهپایه ها جمع آوری می کردند، امسال به دلیل بارش های بهاری مراقب باشند که قارچ های سمی را نچینند.

وی تصریح کرد: مصرف و حتی لمس قارچ های سمی کوهپایه ای یا کوهستانی ممکن است مسمومیت ایجاد کند اما تمام افرادی که دچار مسمومیت گوارشی شدند، سابقه مصرف این گونه قارچ ها در سالهای گذشته را داشته اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: برخی افراد قارچ های کوهی و طبیعی را جمع آوری و برای فروش و امرار معاش به مغازه ها می دادند و مردم هم به ویژه در استانهای غربی کشور با این تصور که قارچ های فله در مغازه ها، سالم هستند، اقدام به مصرف قارچ می کردند.

وی تاکید کرد: مردم در مصرف قارچ هایی که غیر از بسته بندی و پرورشی در بازار وجود دارند، دقت و توجه ویژه ای داشته باشند چون تا کنون 9 نفر بر اثر مصرف قارچ های سمی در کشور فوت کرده اند که 7 نفر از آنها در استان کرمانشاه، یک نفر در لرستان و یک نفر نیز در کردستان جان خود را از دست داده است.

علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی

خالدی در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی، گفت: اگر مردم پس از مصرف قارچ دچار تهوع، استفراغ، سرگیجه دل درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی شدند سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا دچار نارسایی کبد نشوند.

سخنگوی اورژانس کشور عنوان کرد: اگر افراد مسموم شده با قارچ های سمی با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه کنند، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشند و در حال حاضر برای سه نفر از این مسمومین در شیراز پیوند کبد انجام شده است.

وی با بیان اینکه شناخت قارچ های سمی و سالم در ظاهر بسیار دشوار است، افزود: تشخیص قارچ سالم از طریق آزمایش در آزمایشگاه مسیر است و به مردم توصیه می کنیم که از مصرف قارچ های فله غیر بسته بندی شده و غیر پرورشی که به صورت کوهی و طبیعی به فروش می رسد، خودداری کنند.

خالدی در پایان یادآور شد: درمان مسمومیت های گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی، به زمان مراجعه فرد مسموم شده به مراکز درمانی بستگی دارد و در صورتی که مراجعه به موقع باشد، بیماری به سرعت کنترل و درمان می شود اما در صورتی که فرد دیر مراجعه کندخطرناک است که ممکن است فرد دچار نارسایی کبد و یا حتی مرگ شود.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads