کد خبر: 165296 - تاریخ: سه‌شنبه، 17 آوریل 2018 - 13:22

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خبرداد:

لایروبی بیش از ۷۵۰ کیلومتر از نهر های کشاورزی در گیلان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت:تاکنون ۷۵۲ کیلومتر از نهرهای کشاورزی گیلان لایروبی شد.

به گزارش خوبان، کاظم لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: از مجموع یک هزار و ۷۱ کیلومتر از نهرهای نیازمند لایروبی در گیلان، تا کنون ۷۵۲ کیلومتر نهر لایروبی شده است.

وی افزود: لایروبی نهر برای مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی و تسریع در فرآیند آبرسانی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان حجم ذخیره آب سد سفید رود را تا کنون ۸۶۸ میلیون متر مکعب اعلام و خاطر نشان کرد: حجم آب سد سفید رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹۰ میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.

کاظم لطفی افزود: دبی ورودی آب سد در حال حاضر ۶۲ متر مکعب بر ثانیه است که در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۱ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

وی سطح زیر کشت اراضی شالیزار‌های گیلان را ۲۳۸ هزار هکتار عنوان کرد واظهار داشت: از این مجموع ۱۷۱ هزار هکتار از اراضی در داخل شبکه آبیاری و زهکشی سد سفید رود و حدود ۶۶ هزار هکتار خارج از شبکه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان حداقل حجم آب مورد نیاز برای مصارف مختلف در محدوده شبکه سد سفید رود را در یک دوره آبیاری را ۲ میلیارد و ۸۹ میلیون متر مکعب دانست و افزود: از این مقدار یک میلیارد و ۹۸۵ میلیون متر مکعب مورد نیاز شالیزار‌ها و و حدود ۱۰۴ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز در استخر‌های پرورش ماهی است.

کاظم لطفی گفت: پتانسیل حجم آب ذخیره در آب بندان‌های استان برابر با ۱۰۰ میلیون متر مکعب است که تا کنون حدود ۸۰ درصد از این حجم ذخیره سازی انجام شده است.

وی افزود: از تعداد ۴۱۸ ایستگاه پمپاژ آب در سطح استان تا کنون ۳۰۳ مورد آماده بهره برداری است که پتانسیل تأمین آب از محل ایستگاه‌های پمپاژ در سطح شبکه ۱۱۰ میلیون متر مکعب و از محل برداشت از زهکش‌ها و باز چرخانی آب و آورد رودخانه‌ها حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تعداد کل چاه‌های مجاز و غیر مجاز سطح شبکه به صورت عمیق و سطحی را ۲۵ هزار مورد اعلام کرد و افزود: با توجه به بهره‌برداری از آن‌ها پتانسیل تأمین آب در سطح شبکه حدود ۱۲۰ میلیون متر مکعب و در کل استان حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

کاظم لطفی خاطر نشان کرد: تعداد چاه‌های عمیق نیازمند سرویس و راه اندازی ۲۸۸ مورد است که از این تعداد ۲۲۲ مورد سرویس و راه اندازی شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس شرایط موجود، تأمین نفت و گازوییل کشاورزان برای استفاده از ظرفیت‌های چاه‌های نیمه عمیق، زهکش‌ها و رودخانه‌ها ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و بحران آب، کشاورزان باید برای جبران خسارت نسبت به بیمه کشاورزی اقدام کنند.

 

انتهای پیام/م.ع


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads