رابطه شانه درد و حمله قلبیبه گزارش عصر ایران به نقل از “نیو هلث ادوایزر”، روش های درمانی طی سالیان اخیر به طور قابل توجهی ارتقا یافته اند. اگر یک حمله قلبی را تجربه می کنید باید بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس گرفته یا از فردی بخواهید این کار را انجام دهد. اما بسیاری از علائم حمله قلبی ممکن است گیج کننده باشند. به عنوان مثال، افراد بسیاری درد در ناحیه شانه را تجربه می کنند و فکر می کنند جای نگرانی وجود ندارد. اما حقیقت این است که شانه درد ممکن است نشانه ای از حمله قلبی باشد.

ارتباط بین شانه درد و حمله قلبی

ناراحتی ناشی از حمله قلبی می تواند موجب احساس درد در ناحیه سینه یا حتی شانه شود. از این رو، اگر درد در ناحیه شانه یا دست سمت چپ را تجربه می کنید، ممکن است با حمله قلبی مواجه شده باشید. با این وجود، حمله قلبی تنها دلیل تجریه این نوع درد محسوب نمی شود. از این رو، آگاهی از دردهایی که می توانند نشان دهنده حملات قلبی باشند، اهمیت دارد.

نشانگرهای قوی یک حمله قلبی

احساس سوزش، فشار، تنگی، یا درد

افزایش تدریجی درد طی چند دقیقه

درد منتشر شونده از جمله در میانه سینه

گسترش درد به سمت پشت، فک، گردن، و دست چپ

همراهی درد یا فشار با علائم دیگر مانند حالت تهوع ناگهانی، عرق سرد، و مشکلات تنفسی

احساس درد یا فشار طی استرس احساسی، فعالیت جسمانی یا در زمان استراحت (آنژین ناپایدار)

نشانگرهای ضعیف یک حمله قلبی

درد تیزی که در زمان سرفه یا عطسه احساس می شود

درد در یک بخش متمرکز است

درد به طور آشکار در یک سمت بدن شکل می گیرد

درد شدید ناگهانی که مدت زمان بسیار کوتاهی طول می کشد

دردی که برای روزها یا چند ساعت بدون هیچ نشانه دیگری ادامه دارد

درد به واسطه فشار دادن سینه یا حرکت بدن احساس می شود

به علائم همراه با شانه درد توجه داشته باشید

جدا از شانه درد، حمله قلبی ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

احساس ناراحتی یا درد در سینه: شما ممکن است در ناحیه سینه درد یا ناراحتی که همانند اعمال فشار یا احساس پری به نظر می رسد را تجربه کنید که مدتی ادامه می یابد.

درد در قمست بالایی بدن: احساس درد یا ناراحتی ممکن است از ناحیه سینه به قسمت های دیگر بدن مانند فک، دندان، گردن، پشت، دست ها یا شانه ها گسترش یابد. احساس درد در قسمت بالایی بدن ممکن است بدون هیچ گونه ناراحتی در ناحیه سینه باشد.

معده درد: درد می تواند به قسمت شکم گسترش یابد و احساسی شبیه به سوزش سردل در شما شکل بگیرد. همچنین، ممکن است حالت تهوع یا حتی استفراغ را تجربه کنید.

تنگی نفس: حمله قلبی می تواند با تنگی نفس و تلاش فرد برای تنفس عمیق یا نفس نفس زدن همراه باشد. این شرایط عمدتا پیش از تجربه ناراحتی سینه شکل می گیرد. در برخی مواد ممکن است احساس ناراحتی نداشته باشید.

اضطراب: ممکن است این احساس در شما شکل بگیرد که یک حمله هراس را تجربه می کنید، یا این که در شرف مرگ هستید.

سبکی سر: ممکن است احساس سرگیجه یا این که در شرف غش کردن هستید را تجربه کنید.

تعریق: ممکن است به ناگاه عرق کنید در شرایطی که پوست سرد و آرام است.

زمانی که حمله قلبی رخ می دهد چه کاری انجام دهیم

اگر شما یا فردی در نزدیکی شما علائم حمله قلبی، مانند شانه درد، را تجربه می کنید، بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. افراد بسیاری به دلیل نادیده گرفتن علائم حمله قلبی و عدم انجام اقدامات لازم، مرگ را تجربه می کنند.

ممکن است برای این که خودتان به اورژانس مراجعه کنید وسوسه شوید، اما بهتر است منتظر آمبولانس باقی بمانید. پرسنل آمبولانس از چگونگی زنده نگه داشتن بیمار آگاهی دارند. اگر حمله قلبی را تجربه کردید از رانندگی پرهیز کنید، مگر این که انتخاب دیگری برای شما باقی نمانده باشد.

پیش از رسیدن آمبولانس تلاش کنید بیمار را آرام کرده و روی صندلی نشانده یا کمک کنید دراز بکشد. اگر بیمار به آسپرین آلرژی ندارد، یک آسپرین بچه به وی بدهید تا جویده و قورت دهد. اثرگذاری این دارو هنگامی که جویده و بلعیده شود، سریع‌تر است. اگر بیمار نفس نمی کشد، در صورت آشنایی با عملیات احیا این کار را انجام دهید. اگر با این کار آشنا نیستید، اپراتور فوریت های پزشکی می تواند شما را راهنمایی کند.