کد خبر: 158464 - تاریخ: شنبه، 13 ژانویه 2018 - 08:38

علل بی‌اختیاری ادراری در زنان و مردان

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران با اشاره به اینکه سرطان پروستات، جدی‌ترین بیماری است که مردان باید به آن توجه داشته باشند، گفت: انجام هر ساله آزمایش PSA جهت بررسی وجود سرطان پروستات در مردان بالای 40 سال ضرورت دارد.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، مهری مهراد رئیس انجمن نورویورولوژی ایران در نشست خبری در ارتباط با مشکلات بی‌اختیاری ادرار در زنان و مردان، اظهار داشت: مشکلات ادراری در مردان به علت مشکلات مثانه و پروستات است و در واقع مشکل پروستات به علت وجود غده پروستات در مردان شایع است.

وی افزود: پروستات غده‌ای است که در مردان در اطراف مجرا و گردن مثانه قرار دارد و در سن 50 سالگی پروستات بیشتر مردان بزرگ می‌شود ولی این مشکل می‌تواند در مردان جوان‌تر نیز بروز یابد.

جراح و متخصص کلیه ادامه داد:‌ علائم پروستات ممکن است نشان‌دهنده یک مسئله ساده و یا سرطان خطرناک باشد ولی به طور کلی سه نوع بیماری پروستات وجود دارد که شامل هایپر پلازی خوش خیم که بزرگی غیرسرطانی پروستات است، بعدی عفونت و التهاب پروستات و دیگری سرطان پروستات است.

مهراد بیان داشت: مردانی که مبتلا به هایپرپلازی خوش خیم هستند نیاز مکرر به تخلیه ادرار به ویژه در شب، نیاز مبرم اضطراری به ادرار کردن، دشواری در آغاز ادرار، جریان کم‌فشار ادرار، قطره قطره آمدن غیرطبیعی ادرار و احساس پر بودن مثانه و ناتوانی در ادرار کردن، دارند.

فوق‌تخصص مثانه بیان داشت: التهاب پروستات می‌تواند حاد یا مزمن باشد و در هر سنی مردان را مبتلا کند؛ البته پروستات حاد زمانی رخ می‌دهد که ناگهان ملتهب شود و اگرچه این نوع نادر است ولی می‌تواند موجب عفونت چرکی، تب و بند آمدن ادرار در مواقع وخیم شود.

وی گفت: پروستات مزمن شایع‌تر است و التهاب حاد می‌تواند به التهاب مزمن تبدیل شود که علائم این اختلال درد مزمن شکم و علائم تحریکی و انسدادی ادرار و کمردرد است.

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران ادامه داد: سرطان پروستات جدی‌ترین بیماری است که مردان باید نسبت به آن حساس بوده و بعد از 40 سالگی هر ساله آزمایش PSA جهت بررسی وجود سرطان پروستات را انجام دهند تا با تشخیص زودهنگام نسبت به درمان آن اقدام کنند.

وی بیان داشت: علل بی‌اختیاری اداری در آقایان می‌تواند به علت مشکلات نوروژنیک مثانه یا بزرگی پروستات و عوارض پس از جراحی پروستات و تنگی مجرا باشد که با روش‌های درمانی، دارویی و تقویت عضلات کف لگن و در موارد شدید با جراحی قابل درمان است.

وی با تأکید بر اینکه مردان و زنان هر مشکلی در دفع ادرار را باید نشانه یک مسئله جدی بدانند، گفت: افرادی که در دوران نوجوانی مدت زیادی دوچرخه‌سواری و سوارکاری انجام داده‌اند همچنین کسانی که دچار تروما و تصادفات به شکل شکستنی لگن داشته‌اند اگر دفع ادرارشان سخت باشد احتمال تنگی مجرا برایشان وجود دارد که حتما باید آن را درمان کنند.

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران گفت:‌در زنان نیز مشکلات ادراری می‌تواند ناشی از حاملگی، زایمان و یائسگی باشد و به دلیل مجاورت مثانه با رحم و آناتومی کف لگن زنان مشکلات مثانه با مشکلات زنانه در ارتباط است.

وی بیان داشت: تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی در این زمینه می‌تواند به زنان کمک کند. همچنین تغییرات ادراری سن میانسالی باید در زنان جدی گرفته شود تا اقدامات مناسب برای آنها صورت گیرد.

وی در مورد شب ادراری کودکان گفت: این مسئله باید توسط پزشک بررسی شود ولی اصولا تا 7 سال به کودک دارویی در این زمینه نمی‌دهند. همچنین برخی از کودکان سابقه فامیلی شب ادراری داشته و اختیار ادرار در شب را دیرتر به دست می‌آورند.

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران خاطرنشان کرد: بیماران دچار دیابت، پارکینسون و ام اس در طول زندگی حس مثانه آنها از بین می‌رود و به طور کلی دیابت مثانه را فلج کرده و این افراد به صورت خاموش به سمت نارسایی کلیه و نیاز به دیالیز پیش می‌روند که این مسئله ضرورت مراجعه زودهنگام این بیماران را به متخصص اورولوژی نشان می‌دهد.

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads