کد خبر: 152195 - تاریخ: یکشنبه، 22 اکتبر 2017 - 13:56

مدیرکل بهزیستی استان گیلان:

دادگاه “درمان‌مدار” در استان گیلان آغاز به‌کار کرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی از لحاظ استعداد و جرأت علمی، تهذیب نفس، شجاعت و منش مبارزاتی، انسانی ممتاز بود.

به گزارش خوبان محمدرضا پارسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: تجارب 40کشور جهان نشان می‌دهد که استقرار دادگاه “درمان‌مدار” در بهبود درمان اعتیاد،کاهش وقوع جرم و افزایش امنیت عمومی تاثیرگذار است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه دادگاه درمان‌مدار یک الگوی اجباری برای بیمارانی است که جرم سبک غیرخشن همزمان با اختلال مصرف مواد مخدر دارند گفت: در صورت ورود به دادگاه درمان‌مدار امکان تخفیف در مجازات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دادگاه درمان‌مدار برای جلوگیری از فعالیت مجرمانه از طریق برنامه درمانی کمک‌کننده و موثر است خاطرنشان کرد: در ایران مصرف مواد مخدر جرم است مگر اینکه فرد برای درمان داوطلب شود.

پارسی با تاکید بر اینکه دادگاه درمان‌مدار درصدد است با استفاده از فشار قانون، افراد با اختلال مصرف مواد که داوطلب درمان نیستند را به‌سوی درمان هدایت کند.

وی اعلام کرد: در این رویکرد بیماران به جای نگهداری اجباری در مرکز اقامتی ماده 16 با تعهد یا تامین مناسب تحت نظر تیم درمان آموزش دیده به مراکز ارائه درمان داوطلبان ارجاع می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی گیلان تصریح کرد: دادگاه درمان‌مدار در جهت پیشبرد برنامه ششم توسعه و در راستای سند چشم انداز 20 ساله با رویکرد “انسان سالم، سلامت همه جانبه و مبارزه با مواد مخدر” عمل می‌کند.

وی گفت: افرادی که توسط نیروی انتظامی دستگیر شده و متجاهر بودن آن‌ها احراز شده باشد و افرادی که به‌دلیل اعتیاد شان از آن‌ها شکایت شده یا توسط بستگان و خانواده به سامانه ملی 09628 یا سامانه 123 اورژانس اجتماعی و یا با شماره 110 پلیس گزارش شده باشد در این حوزه قرار می‌گیرند.

پارسی با اشاره به ویژگی‌های افراد واجد شرایط دادگاه درمان‌مدار افزود: مرکز دادگاه درمان‌مدار دارای واحدهای قضایی، پذیرش، غربالگری، عقد تعهدنامه، واحد ارزیابی، مدیریت مورد، واحد خدمات آزمایشگاهی و ضابط قضایی است.

وی اظهار داشت: این مرکز با همکاری قوه قضاییه، ستاد مبارزه با مواد مخدر، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمه درمانی و نیروی انتظامی تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان گیلان فعالیت می‌‌کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان عنوان کرد: در دادگاه درمان‌مدار کادر تخصصی شامل پزشک، روانشناس، مددکار و قاضی با غربالگری بیماران، مسیر درمان را در یکی از مراکز سرپایی و کمپ اقامتی میان‌مدت ماده 16 مشخص می‌کنند.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads