کد خبر: 149910 - تاریخ: جمعه، 22 سپتامبر 2017 - 23:24

محققان هشدار می دهند؛

رژیم غذایی «بد» پنجمین عامل مرگ و میر در جهان

مصرف غذاهای ناسالم می تواند منجر به بروز مشکلات سلامت و حتی مرگ زودهنگام در طولانی مدت شود.

به گزارش خوبان، محققان اعلام کرده اند در سال ۲۰۱۶، یک مرگ از هر پنج مرگ با رژیم غذایی نامناسب مرتبط بوده است.

در سال ۲۰۱۶، بیش از ۱.۶ میلیون نفر در کشورهای فقیر به دلیل اسهال ناشی از آب و غذای آلوده جان شان را از دست داده اند، در حالیکه ۲.۴ میلیون نفر دیگر به دلیل عفونت های ریوی که عمدتا قابل پیشگیری یا درمان هستند، تسلیم مرگ شده اند.

دو میلیون مادر و نوزاد هم به علت عوارض زایمان درگذشتند که مراقبت های اولیه سلامت می تواند تا حد زیادی از وقوع آنها پیشگیری نماید.

ایدز و بیماری سل هر کدام جان بیش از یک میلیون نفر را گرفت

محققان هشدار می دهند؛

اند، در حالیکه طبق گزارش محققان مالاریا جان بیش از ۷۰۰ هزار نفر را گرفته است.

طبق گزارش محققان، در سال ۲۰۱۶ در حدود ۵۵ میلیون نفر فوت کرده اند، در حالیکه ۱۲۹ نوزاد متولد شده است. امید به زندگی در جهان برای زنان ۷۵.۳ سال و برای مردان حدود ۷۰ سال گزارش شده است.

طبق گزارشات، حدود سه چهارم تمام مرگ ها در سال ۲۰۱۶ به خاطر بیماری های غیرعفونی یعنی بیماری قلبی بوده که بزرگ ترین قاتل جمعیت جهان با ۹.۵ میلیون مرگ بوده است. این رقم نسبت به دهه گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

به همین ترتیب مرگ ناشی از بیماری های سبک زندگی یعنی دیابت نسبت به دهه گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته و ۱.۴ میلیون نفر بوده است.

سرطان، و در راس آنها سرطان ریه، هم نسبت به سال ۲۰۰۶، ۱۷ درصد افزایش داشت و ۹ میلیون نفر به دلیل ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۶ جان خود را از دست داده اند.

دخانیات موجب مرگ ۷.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ شده است.

مطالعات نشان می دهد پنجمین عامل مرگ و میر این فهرست مربوط به تغذیه نامناسب و ناسالم در کشورهای ثروتمندتر بوده است که با یک مرگ به ازای هر پنج مرگ در جهان مرتبط است.

به گفته محققان، در بین تمام انواع سوءتغذیه ها، عادات غذایی نامناسب، بخصوص مصرف کم غذاهای سالم، فاکتور پرخطر اصلی مرتبط با مرگ و میر است.

منبع:مهر

انتهای پیام/5252


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads