کد خبر: 115770 - تاریخ: یکشنبه، 24 جولای 2016 - 11:35

ثابت قدم شهردار رشت

هدف از بازآفرینی شهری ، توسعه محلات و توزیع عادلانه ثروت است

ثابت قدم با بیان این مطلب که در مورد اجرای این مبحث نیاز به اجرای زیر ساخت ها وجود ندارد گفت : در ایجاد مسکن مهر با حجم انبوه بازار بافت های فرسوده به نوعی تعطیل شد و این در حالی است که وجود زیر ساخت ها در بافت های فرسوده می توانست در ساخت مسکن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

به گزارش خوبان، یکصد و سومین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری با حضور اعضا ،مشاورین و شهردار رشت برگزار شد . محمد علی ثابت قدم شهردار رشت در این جلسه گفت: سازمان عمران و بازآفرینی شهری حسب تاکیداتی که دولت و وزارت راه و شهرسازی و سازمان دهیاری ها و شهرداری ها داشته اند  و تلفیقی از سا زمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده  که در برخی از شهرها ایجاد شده بود و در سال ۸۴ سازمان بهسازی و نوسازی در شهر تهران شکل گرفت .

وی افزود : هدف اصلی این سازمان موضوع بافت های فرسوده در شهر تهران و شهرهای دیگر بوده و البته در شیوه های اجرا تغییراتی در آن حاصل شده است . ثابت قدم اضافه کرد : سازمان عمران یک مقوله و وظایف جدایی داشته است که در تلفیق سازمانی ، برای بهره وری بیشتر وظایف مشخص شده تا مردم هم از این موضوع استفاده لازم را ببرند .

شهردار رشت با بیان پیشینه سازمان بهسازی و نوسازی و عملکرد آن در شهرداری تهران گفت : این سازمان املاکی را که در بافت فرسوده بودند بنا به شرایط و اولویت های مشخص ، مورد نظر قرار می گرفت و برای اجرایی شدن ، سیاست هایی از سوی دولت درزمان  دکتر عبدالعلی زاده وزیر وقت مسکن و شهرسازی داشته است که بنده نیز در کمیته راهبری آن نقش داشتم و موضوع اینگونه تعریف شد که در بافت های فرسوده شهرداری تصدی گری مستقیم انجام ندهد .

وی خاطر نشان کرد:هدف دولت در این زمینه ، بحث اجاره به قصد تملیک و ساخت مسکن برای دهک های پایین جامعه بود و سیاست های دولت از نظارت به تصدی گری تغییر پیدا کرد و این تصمیم اخذ شد که دوات خود را درگیر مالکین و خرده مالکین نکند و در بافت های فرسوده ورود کن و هزینه های تملک را کاهش دهد .

ثابت قدم با بیان این مطلب که در مورد اجرای این مبحث نیاز به اجرای زیر ساخت ها وجود ندارد گفت : در ایجاد مسکن مهر با حجم انبوه بازار بافت های فرسوده به نوعی تعطیل شد و این در حالی است که وجود زیر ساخت ها در بافت های فرسوده می توانست در ساخت مسکن تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و البته در بافت فرسوده دادن تضامین به مردم برای خالی کردن محل سکونت خود و شرایط دیگر سخت بود .

وی ادامه داد : با توجه به مسایل عنوان شده در شهرداری تهران محله ای در منطقه ۱۵ تهران به نام محله “خوب بخت ” در نظر گرفته شد که مشکلات زیادی از نظر مسایل فرهنگی و اجتماعی در آن محله برقرار بود و برای اینکه این بافت آزاد سازی شود عملا شهرداری  با معیشت  مردم سر و کارپیدا می کرد و در این خصوص سه مدل اجرایی  برای مسکن و استقرار مردم از محلات فرسوده به آنجا در نظر گرفته شد .

شهردار رشت تصریح کرد:یکی از این مدل های اجرایی وجود سرمایه گذارانی برای خرید املاک ریز و در نتیجه تبدیل آن زمین ها برای اجرا به یک ملک درشت دانه بود که این امر ضرورت وجود دفاتر تسهیل گری را مشخص کرد .

وی اذعان داشت:در حقیقت دفاتر تسهیل گری برای روان سازی مذاکره فکری بین مردم و سرمایه گذاران است و این دفاتر کم کم مسایل دیگری را نیز تحت پوشش قرار داد اعم از شناسایی بافت فرسوده ،بحث تامین مسکن مردم و … که در موارد بعدی با استفاده از سرای محلات به ارتقای مشارکت اجتماعی نیز رسید .

ثابت قدم بیان کرد:شهرداری تهران با این مدل اجرایی توانست برون سپاری را انجام دهد و به نوعی فرآیند تولید ثروت را تسریع بخشید .

وی تاکید کرد: با توجه به مطالعات انجام شده ، شهرداری رشت طرح خود را برای ۱۸ محله در بافت فرسوده و سه محله حاشیه ای در رشت انجام دادیم و به فرمولهای مشخصی در این خصوص رسیدیم .

ثابت قدم گفت: مشکلات محلات مختلف از نظر حقوقی ، سرمایه اجتماعی و غیره ، متناسب با هر محله ، استراتژی برخورد شهرداری با آن محله باید چگونه آغاز شود . همه معضلات در محلات رشت نیز یک شکل نیست و گوناگونی وجود دارد.

وی اظهار کرد: آنچه در اجرا به آن رسیدیم این است که در محلات حاشیه ای ، مشکلات اساسی مردم معضلات ثبتی و حقوقی است و تکثر جمعیتی و زمین های نسقی در آن مناطق بیشتر است.

شهردار رشت خاطر نشان کرد: در ارتباط با وظایف دیگر سازمان نوسازی و بهسازی ، بنا به اسناد بالادستی و سیر طی شده ، سازمان بهسازی مسئول بازآفرینی شهری است که ترکیبی از میراث فرهنگی و تاریخی می باشد که باید بهینه سازی کند.

وی تصریح کرد : در این مورد نیز وظیفه شهرداری ، سازمان بهسازی و دفاتر تسهیل گری مشخص شده و موضوع بازآفرینی شهری نیازمند کار عمرانی تسریع شده است و سازمان عمران به عنوان سازمانی که می تواند کار اجرایی انجام دهد و در نتیجه تلفیقی باید از طراحی و اجرا صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد : شهرداری رشت به دلیل ارتقای توانمندی در دو مقوله طراحی و اجرا وظایف دو سازمان را تلفیق کردیم و این دو خاصیت و توانمندی ، فاصله مربوط را حل کرد .

منبع: روابط عمومی شورای شهر رشت

انتهای پیام/1325


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads