کد خبر: 106762 - تاریخ: جمعه، 18 مارس 2016 - 15:37

حجت الاسلام عاشوری در نمارجمعه خمام ؛

سال 1394 با شعار همدلي و هم زباني ميان دولت و ملت به پايان خود نزديک شده است و قضاوت درباره اينکه کدام يک از دولت يا ملت بيشتر به اين شعار پايبند بوده اند چندان دشوار نيست

راهپیمایی روز قدس، و ۲۲بهمن،اوج همدلی و همزبانی را نشان داد. در نهایت در روز۷ اسفند آزمون سیاسی مهمی در کشور برگزار شد.

به گزارش خوبان: حجت الاسلام والمسلمین عاشوری نماز جمعه امروز خمام در آخرین نماز جمعه سال ۱۳۹۴ ضمن تبریک حلول سال جدید اظهار داشت همانطور که در هر سال جديد، طبيعت زندگي تازه اي را آغاز مي کند. و تحولي عظيم در پيرامون ما رخ مي‌دهد، لازم است که ما هم چنين تحولي را در عمق روح و جانمان ايجاد کنيم، ايمان خود را قويتر کنيم و ارتباطمان را با خدا بيشتر نمائيم. «حول حالنا الي احسن الحال» همين است. و احسن الحال، التفات به خداوند است. عيد به معني روز شادي و سرور و رحمت و خير و برکت است. و همه اين ها زماني حاصل مي‌شود که خداوند از ما راضي باشد. و بنا به فرمايش اميرالمؤمنين(عليه السلام) عيد ما آن روزي است که در آن گناه نکنيم.

حجت الاسلام عاشوری افزود: هر پاداشي و منفعتي که رضايت خداوند در آن نباشد ناچيز و بلکه بي ارزش است. عيد طبق فرمايش اميرالمؤمنين(عليه السلام) «روزي است که در آن معصيت خدا نشود». «اِنّما هُوَ عِيد لِمَن قَبِلَ اللهُ صِيامَهُ وَ شَکَرَ قِيامَهُ وَ کُلُّ يَومٍ لا يُعصَي اللهُ فِيهِ، فَهُوَ عِيد»(کلمات قصار/428) يعني«اين عيد کسي است که خدا روزه اش را پذيرفته و نماز او را ستوده است؛ و هر روز که خدا را نافرماني نکنند، آن روز عيد است». بنابراين اگر نافرماني اي از خداوند در اين ايام از ما صادر شود، عيدمان را تباه کرده ايم. نوروز همزمان با بهار از راه مى‏رسد و حيات تازه خويش را از سر مى‏گيرد تا با تأمل در آن، به زندگى پس از مرگ بينديشيم. به همين مناسبت، قرآن كريم با توجه دادن به كيفيت حيات دوباره طبيعت، زندگى پس از مرگ را به آنان يادآور مى‏شود و مى‏فرمايد: »وَاللَّهُ الَّذِى أرسَلَ الرِّياحَ فَتُثِيرُ سَحابَاً فَسُقنَاهُ اِلَى بَلَدٍ مَّيِّتٍ فَاَحيَينَا بِهِ الاَرضَ بَعدَ مَوتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُ» (فاطر/9) يعني«خداوند كسى است كه بادها را فرستاد و ابرها را برانگيخت، سپس آن را به سوى زمين مرده سوق مى‏دهيم، و ما بدين وسيله به زمين، پس از مرگش زندگى مى‏بخشيم، رستاخيز نيز همين گونه است». بنابر اين فرا رسيدن نوروز، بايد ما را به ياد زندگانى پس از مرگ بيندازد تا بكوشيم همراه با تحول طبيعت، تغيير و تحولى در خويش پديد بياوريم.

حجت السلام عاشوری گفت: ماجراي ملي شدن صنعت نفت کشورمان در 29 اسفند 1329 اين بود که علمايي همچون آيت الله کاشاني اين مطالبه عمومي را در ميان مردم به وجود آورده بودند. و خود آيت الله کاشاني به خاطر همين درخواست لغو امتياز نفت و اقدام عليه سياست استعماري انگليس‏‏‏‏‏، به لبنان تبعيد شده بود. لکن بعد از انتخابات مجلس شانزدهم در بهار 1329 و تشکيل فراکسيون اقليت مليون به رهبري مصدق و همچنين بازگشت آيت الله کاشاني از تبعيد‏، بهترين فرصت براي مطالبه اين حق ملت از استعمار انگليس به وجود آمد و با موج حمايت هاي گسترده مردمي هم همراه شد.

 

وی تصریح کرد : از طرفي درباريان وابسته به استعمار انگليس هم به شدت مخالف با ملي شدن صنعت نفت بودند. از جمله رزم آرا (نخست وزير وقت) مردم را از خطراتي که ملي شدن صنعت نفت براي کشور به وجود مي آورد، ترساند. ولي با گلوله جوان شجاعي همچون «خليلي طهماسبي» به درک واصل شد؛ و بعد از آن کسي جرئت نکرد به مخالفت با ملي شدن صنعت نفت حرفي بزند. در نتيجه نمايندگان مجلس شوراي ملي آن زمان، ملي شدن صنعت نفت را تصويب کردند و به حاکميت استعمار پير انگليس بر اين ثروت ملي پايان داد. حرکت اقتصاد جهان متوقف مي شود.

حجت الاسلام عاشوی افزود: يکي از قوي ترين ابزارهاي قدرت هم به شمار مي رود،کما اينکه کشورهاي مستکبر با پايين نگه داشتن قيمت اين ماده حياتي توان اقتصادي کشورهاي توليد کننده را تضعيف کرده اند. اينجاست که ما پي به فرمايش مقام معظم رهبري مي بريم که فرمودند: «مسئولين بايد کاري کنند که وابستگي مالي کشور به نفت، سال به سال کمتر شود؛ به طوري که دشمن نتواند به رونق و پيشرفت کشور ضربه اي وارد کند». ماداميکه بودجه کشور، وابسته به صنعتي باشد که قيمت آن را ديگران تعيين مي کنند، نمي توان به استقلال اقتصادي رسيد. بلکه بايد با تکيه بر اين سرمايه‌هاي داخلي، به تقويت اقتصاد مقاومتي پرداخت تا دشمن از فکر فشارهاي اقتصادي بر کشور، براي تحميل خواسته‌هاي نامشروعش منصرف شود. يکي از راه هاي مطمئني که مي توانست ما را سريعتر به اين مقصود برساند، پيشرفت در فناوري هسته اي بود که متأسفانه جلوي آن هم گرفته شده است! البته دولتمردان مدعي بودند که تنها 25 درصد بودجه کشور، وابسته به نفت است؛ ولي اکنون ناکامي خود در عمل به وعده هايشان را به گردن ارزاني قيمت نفت مي اندازد! مثل اين است که دانش‌آموزي بخواهد عدم قبولي خود را در امتحان به گردن سختي امتحان بيندازد.

خطیب نمازجمعه خمام گفت:سال 1394 با شعار همدلي و هم زباني ميان دولت و ملت به پايان خود نزديک شده است و قضاوت درباره اينکه کدام يک از دولت يا ملت بيشتر به اين شعار پايبند بوده اند چندان دشوار نيست. با وجود تمامي بدقولي هاي دولت در تحقق شعارها و وعده هايش، مردم ايران همچنان همدلانه به پاي کشور و نظام ايستادند و در بزنگاه هاي مهم سياسي، به معناي واقعي کلمه، به شعار سال عمل کردند. راهپيمايي روز قدس، و 22بهمن،اوج همدلي و همزباني را نشان داد. در نهايت در روز7 اسفند آزمون سياسي مهمي در کشور برگزار شد که برندگان اصلي آن مردم بود. هر چند که دولت هم مي خواست با لغو برخي از تحريمها، تحولي در همه زمينه هاي کشور بوجود آورد؛ ولي از قبل هم معلوم بود که از اين تنور، آبي گرم نخواهد شد. چون وضع کشور قبل از اعمال تحريمهاي هسته اي هم چندان ايده آل نبوده است تا با رفع آنها ايده آل شود.

 

انتهای پیام/1269


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads