کد خبر: 104760 - تاریخ: یکشنبه، 21 فوریه 2016 - 09:28

بولتن دانشمندان هسته ای مطرح کرد؛

برنامه آمریکا برای نفوذ به بخش خصوصی ایران/ تغییر رفتار ایران درپی لغو تحریم هایی که بی‌اثر شده بودند

«…به درازا کشیدن مدت تحریم بر هر کشوری باعث خواهد شد تا مردم آن کشور به زندگی تحت تحریم ها عادت کرده و بعبارتی خودکفا شوند.برای کشوری که تحت تحریم ها زندگی می کند؛ برداشتن آنهاست که باعث تغییر در رفتار دولت مورد نظر می شود نه بیشتر کردن آن.»

به گزارشخوبان، وبگاه بولتن دانشمندان هسته ای (thebulletin) در بخشی از مقاله ای به قلم آریانا طباطبایی به بررسی “دلیل موثر واقع نشدن تداوم تحریم ها و بطور خاص تحریم های طولانی مدت آمریکا و قدرت های جهانی بر جمهوری اسلامی” پرداخت.

 این وبگاه تاکید می کند که «به درازا کشیدن مدت تحریم بر هر کشوری باعث خواهد شد تا مردم آن کشور به زندگی تحت تحریم ها عادت کرده و بعبارتی خودکفا شوند.

 در بخشی از این مقاله با بیان اینکه توافق هسته ای در ایران به اشتباه یک موفقیت اقتصادی برداشت شده، آمده است: «اما بر روی تاثیرگذاری سیاست خارجی کلی آمریکا نیز موثر خواهد بود. تحریم ها امروزه بطور روزافزونی برای تغییر رفتار یک دولت ناسازگار استفاده می شوند. تسهیل یا برداشتن تحریم ها به اندازه وضع کردن آنها اهمیت دارد. وضع تحریم مانند چماق است اما برداشتن آن مانند هویج می باشد.»

نویسنده این مقاله با اشاره به سیاست چوب و هویج، ضمن تصریح این مسئله که کشورها می آموزند چگونه با تحریم ها زندگی کنند؛ خاطر نشان کرد: «اینگونه است که تهدید به تداوم تحریم ها دیگر ترس برانگیز نخواهد بود. برای کشور که تحت تحریم ها زندگی می کند؛ برداشتن آنهاست که باعث تغییر در رفتار دولت مورد نظر می شود. زیرا اگر کشورها ببینند برداشته شدن تحریم ها تاثیر اقتصادی دلخواه را نخواهد داشت؛ دیگر ابزار مناسبی نخواهند بود.»

بولتن دانشمدان هسته ای با تاکید بر اینکه تحریم ها عنصر اصلی سیاست واشنگتن در قبال تهران است؛ به نکات قابل توجهی اشاره می کند: «و احتمالا مهمترین سلاح زرادخانه سیاست خارجی آمریکا هم باقی خواهد ماند. اما در مورد ایران بسیاری به اشتباه نتیجه گرفتند که تحریم هرچه بیشتر ایران، بهتر است که شامل لایحه جدید کنگره درخصوص شفاف سازی حمایت ایران از تروریسم نیز می شود.

آریانا طباطبایی با تاکید مجدد بر اینکه تحریم های آمریکایی که برنده ترین سلاح سیاست خارجی آمریکاست در گذر زمان، استفاده بیش از حد و بی معنی دانستن لغو آنها، کُند شده است و می نویسد: «اگر سران ایالات متحده می خواهند موثر بودن تحریم ها را حفظ کنند؛ باید آنها را بردارند تا ایران به رویایی که در نظر دارد برسد. برای این کار، وزارت خزانه داری، اقتصاد و امور خارجه آمریکا باید با بخش های خصوصی ایران بیش از گذشته ارتباط بگیرند که باعث خواهد شد کمپانی های خارجی برای مبادله با ایران احساس امنیت کرده و از تنبیه شدن به دست آمریکا نگران نباشند.»

در پایان این مقاله نیز تاکید شده که ذهنیت ده ساله حاکم بر واشنگتن درخصوص ایران باید تغییر کند و همچنان از سیاست چوب و هویج باید استفاده کرد.

تا اینجا می توان اینگونه نتیجه گیری کرد برخلاف جار و جنجالی که اعضای نابخرد کنگره بر سر برداشته شدن تحریم ها و دلیلهایی که درخصوص لزوم تداوم محدودیت های ایران می آورند؛ دولت اوباما می دانسته که با برداشتن تحریم ها می تواند رفتار دولت ایران را تغییر دهد. بگونه ای که شاهد هستیم تدبیر دولت به قدری بود که بیشتر دستاوردهای هشت ساله هسته ای خود را فقط در ازای یک استراتژی از پیش تعیین شده (برداشته شدن تحریم ها) از دست دادیم.

  اما باید به چند مسئله توجه کرد: رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه ای (مدظله العالی) در سخنان خود بارها توضیح داده بودند که نباید از تحریم ها ترسید و اینکه اتکای به تولید داخل و خودکفایی می تواند کمر تحریم ها را بشکند. اما دولتمردان فعلی با نشنیده گرفتن این نصیحت ها پای مذاکره ای که آن را علاوه بر سخت و نفس گیر خواندن، نتیجه اش را نیز عزت جمهوری اسلامی قلمداد می کنند؛ نشستند و از برداشته شدن تحریم های ناجوانمردانه ای که لغو آنها حق ملت ایران است خوشحال شدند.

 همچنین وقتی در چنین مقاله ای حرف از لزوم ارتباط آمریکا با بخش های خصوص ایران می شود؛ باید بیش از پیش هوشیار شد که ایالات متحده که راه نفوذ خود به دولت را درپی رهنمون های رهبر انقلاب بسته می بیند؛ به دنبال راه ورودی از طریق بخش خصوصی است تا اینگونه پروژه نفوذ خود را کامل کند.

  متاسفانه دولت نیز بجای پیش بردن سیاست های اقتصاد مقاومتی که وارد سومین سال ابلاغ آن از سوی رهبر انقلاب شده است؛ حلال مشکلات اقتصادی کشور را در گرو رفع تحریم ها دانسته و حتی کمبود آب شُرب را نیز به گردن آمریکا انداخت. اکنون نیز که تحریم ها بقولی رفع شده اند ولی شاهد اثر آن در بخش های مختلف جامعه و زندگی مردم نیستیم، کنگره آمریکا دائم از وضع تحریم های جدید علیه ایران صحبت می کنند.

منبع : جام نیوز

انتهای پیام/236


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads