کد خبر: 100796 - تاریخ: چهارشنبه، 6 ژانویه 2016 - 18:35

گزارش ان پی آر از تحولات این روزهای منطقه؛

اوباما و روحانی اصلی‌ترین بازندگان 24 ساعت اخیر!

“سلمان شیخ” ریس اسبق اندیشکده بروکینگز در مرکز دوحه قطر اعلام کرد که اصلی ترین بازنده در 24 ساعت اخیر رئیس جمهور ایران و حزب اعتدال بوده است.

به گزارش خوبان،همزمان با به شهادت رسیدن آیت الله نمر باقر النمر به دست سعودی ها، تحولات منطقه ای نیز وارد مرحله جدیدی شد که برخی ناظران این سرعت از تحولات را به طوفان منطقه ای تعبیر کردند.

بعد از انتشار خبر شهادت شیخ نمر، نفرت و خشم عمومی از اقدام سعودی ها در بسیاری از مناطق اسلامی بروز یافت، اما در این میان واکنش ها در ایران متفاوت بود. نفرت تجمعات در مقابل سفارت و کنسولگری سعودی از سوی “برخی” به آتش در ساختمان عربستانی ها مبدل شد و صدر اخبار رسانه های منطقه و جهان را از اعدام شیخ نمر به “حمله به سفارت عربستان  در ایران” تغییر داد.

اگرچه این اقدام از سوی رئیس جمهور و بسیاری از ناظران و تحلیلگران در ایران محکوم و مشکوک خوانده شد ولی به هرحال خارج شدن صدر اخبار از شهادت شیخ نمر که می توانست مدت ها سعودی ها را در تنگنای افکار عمومی حتی سرتاسر جهان قرار دهد، از عوائد حمله به سفارت بود.

پس از این اقدام بود که محکومیت ها در این خصوص نیز از سوی کشورهای مختلف اغاز شد و حتی برخی دولت ها که در به شهادت رساندن شیخ نمر از سوی عربستان سکوت کرده بودند زبان به محکومیت این اقدام گشودند و تحلیل رسانه های جهان نیز به این سمت چرخید.

“ان پی آر”(سایت رادیو ملی آمریکا) در نوشتاری با عنوان “چطور خصومت بین عربستان و ایران می تواند زیاد شود” نوشت: اکنون در خاورمیانه شعله ها فوران کرده است و تنش های اخیر میان ایران و عربستان می تواند روی برنامه توافق هسته ای و حل مشکل سوریه تاثیر زیادی بگذارد.

ان پی آر نوشت: «اکنون قیمت جهانی نفت تحت تاثیر قرار گرفته و تا حدی بعد از رکود چندین ماهه، افزایش داشته است.

اکنون تمامی منافع آمریکا و دولت اوباما نیز معمای جدیدی یافته اند. صحبت های سخنگوی کاخ سفید در این رابطه نشان می داد که آمریکا با موضع سختی روبرو شده و در صورتی که امریکا در این مساله به طور آشکارا با متحد بلند مدت خود یعنی عربستان همراه شود، این امر موجب دشمنی ایران خواهد شد، آنهم با کشوری که اوباما سعی دارد بعد از گذشت دهه ها، خصومت ها را کم کند.»

ان پی آر افزود: «عربستان خود را به عنوان کشور حامی سنی های مسلمان در قبال ایرانی که در همه جا از شیعیان دفاع می کند می بیند و اختلاف مذهبی ایران و عربستان موجب بوجود آمدن یکسری از مشکلات اساسی در خاورمیانه شده است. در هر منطقه ای که ایران سعی در اعمال نفوذ دارد، با فشار سنی ها روبرو می شود.

حسن روحانی نیز که در سال 2013 رئیس جمهور ایران شد، خواستار ایجاد چهره ای جدید از ایران در جهان شد، وی به دنبال بهبود اقتصاد ایران، اصلاحات اجتماعی در کشور شده است. گفتنی است که بعد از مرگ پادشاه عربستان، ملک سلمان به پادشاهی رسید و وی نیز با بمباران یمن، خط و نشان های جدیدی را برای ایران ترسیم کرد و روابط بین ایران و عربستان نسبت به گذشته نیز تنش آمیز تر هم شده است»

ان پی آر در ادامه اضافه می کند: «اکنون بسیاری از کشورها سعی در حل مشکل سوریه دارند، ولی این تنش کار را سخت تر کرده است.

آمریکا اصلا از وضعیت پیش آمده راضی نیست. ایران و عربستان از بازیگران اصلی منطقه هستند، و تنش در بازار نفت نیز به ضرر بسیاری از کشورهاست. از سوی دیگر توافق هسته ای ایران و غرب که تاکنون به خوبی پیش رفته و مثبت ارزیابی شده و ایران نیز به زودی شاهد رفع تحریم ها خواهد بود، می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.»

این سایت در ادامه افزود: عربستان سعودی و اسرائیل و برخی از جمهوری خواهان در آمریکا رهبری مخالفت با توافق هسته ای با ایران را بر عهده داشتند. این در حالی است که بسیاری از ایرانی ها امید رفع تحریم ها را در کمترین زمان ممکن خواستار شده اند و در صورتی که تحریم ها برداشته نشود و شرایط زندگی مردم مساعد نگردد، بسیاری از مردم ایران، توافق را عامل اصلی مشکلات خود قلمداد خواهند کرد.»

ان پی آر در پایان نوشت: «در ایران، تندرو ها خود را برای انتخابات مجلس در مقابل اعتدالگرایان متحد با رئیس جمهور ایران، آماده می کنند. اکنون تندروها در ایران با استفاده از مساله اعدام شیخ نمر در عربستان، در پی افزایش حامیان خود هستند.

با نگاه به تحولات روز های گذشته و چشم انداز ترسیم شده برای توافق هسته ای شاید سخن “سلمان شیخ” رئیس اسبق اندیشکده بروکینگز قابل فهم باشد. او در مرکز دوحه قطر اعلام کرد که اصلی ترین بازنده در 24 ساعت اخیر اوباما، حسن روحانی رئیس جمهور ایران و حزب اعتدال بوده است.»

 

02(158)

منبع :جام نیوز

انتهاپیام/88


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads