کد خبر: 100422 - تاریخ: شنبه، 2 ژانویه 2016 - 11:20

رفتارشناسي امريكا در فضاي پسابرجام

دكتر يدالله جواني

رفتارشناسي امريكا از سوي ملت ايران، احزاب و گروه‌هاي سياسي، نخبگان سياسي و دولتمردان جمهور‌ي اسلامي در مقطع كنوني و فضاي پسابرجام، يك ضرورت تاريخي است.

به گزارش خوبان، رفتارشناسي امريكا از سوي ملت ايران، احزاب و گروه‌هاي سياسي، نخبگان سياسي و دولتمردان جمهور‌ي اسلامي در مقطع كنوني و فضاي پسابرجام، يك ضرورت تاريخي است. اين رفتارشناسي براي تنظيم نوع نگاه به امريكا، با هدف تأمين منافع ملي در تمامي ابعاد آن، يك ضرورت عقلي و اجتناب‌ناپذير است. اكنون در فضاي سياسي كشور، دو نوع نگاه و ديدگاه در خصوص چگونه به امريكا نگريستن، وجود دارد:
الف ـ ديدگاه خوش‌بينانه
صاحبان اين ديدگاه، معتقدند هيچ فرقي بين دولت امريكا و ديگر كشورها وجود ندارد. بنابراين همانطور كه جمهوري اسلامي با ديگر كشورها، مذاكره مي‌كند، رابطه دارد و براساس منافع ملي با اين كشورها در حوزه‌هاي گوناگون همكاري داشته و داد و ستد مي‌نمايد، مي‌تواند همين نوع رابطه را هم با امريكا داشته باشد. معتقدين به اين ديدگاه، به شدت از هر نوع مذاكره با امريكا در هر موضوعي، نه تنها استقبال كرده‌اند، بلكه آن را ضروري مي‌دانند. اين افراد از مذاكره هسته‌اي و حصول توافق در اين مذاكرات، به عنوان يك مدل و الگو ياد نموده، مي‌گويند با مذاكرات هسته‌اي تابوي مذاكره با امريكا شكسته شد و بايد اين مذاكرات را در موضوعات ديگر ادامه داد. برخي از چهره‌هاي شاخص از معتقدين به اين ديدگاه مانند آقاي هاشمي رفسنجاني، حتي بازگشايي سفارت امريكا در تهران را با تداوم مذاكرات بين دو كشور، دور از دسترس نمي‌دانند. اينان معتقدند، مذاكرات هسته‌اي نشان داد كه حتي با شيطان بزرگ هم مي‌توان دست داد و با ديپلماسي لبخند به توافق رسيد. طرفداران چنين نگاهي، ‌علاوه بر تأكيد بر ممكن بودن مذاكره و توافق با امريكا در موضوعات مختلف، در پيش گرفتن چنين سياستي را از سوي جمهوري اسلامي براي حل مشكلات كشور، يك ضرورت مي‌دانند. طرفداران اين ديدگاه، برداشتن تحريم‌ها، نزديك شدن به غرب و عادي‌سازي رابطه با امريكا را سه شرط لازم براي حل مشكلات اقتصادي كشور مي‌دانند.
ب ـ ديدگاه بدبينانه
صاحبان اين ديدگاه، به شدت به امريكا بدبين بوده، معتقدند دولتمردان ايالات متحده، به دليل بدذاتي و آن خلق و خوي استكباري كه دارند، تحت هيچ شرايطي قابل اعتماد نيستند. طرفداران اين نوع نگاه به امريكا، مي‌گويند اختلافات ميان جمهوري اسلامي و ايالات متحده، بنيادين بوده و از جنس مسائلي نيست كه بتوان از طريق مذاكره و توافق، آن اختلافات را برطرف ساخت و از اين رهگذر، براي عادي‌سازي رابطه اقدام نمود. براساس اين ديدگاه مشكل اصلي امريكا با عنوان يك دولت و كشور مستكبر در عصر حاضر با جمهوري اسلامي، مشكل هويتي و معرفتي بوده، آنان هرگز حاضر به پذيرش هويت مستقل ملت ايران كه با انقلاب اسلامي شكل گرفت، نخواهند بود. صاحب‌نظران در اين ديدگاه، معتقدند دولت امريكا به طرق مختلف، فشارهاي گوناگون و از جمله فشارهاي اقتصادي بر ملت ايران را حفظ كرده و بعضاً  در مواردي تشديد خواهد كرد تا شايد به گمان خود، بتواند ملت ايران را، مجبور به تغيير هويت و رفتار كند. عمدتاً توده‌هاي مردم، نيروهاي ارزشي و انقلابي و محوريت نظام جمهوري اسلامي، چنين نگاهي دارند. براساس چنين نگاهي به امريكا، ‌مذاكره با امريكا، نه تنها خلاصه و محدود به مذاكرات هسته‌اي مي‌شود، بلكه تأكيد مي‌گردد كه در اجراي برجام نيز بايد مراقب خدعه‌ها، حيله‌ها و فريبكاري‌هاي طرف مقابل بود. نامه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به رئيس‌جمهور در خصوص چگونگي اجراي برجام، براساس همين نوع نگاه به امريكا و نگراني‌ها و دغدغه‌ها از حيله‌هاي طرف امريكايي در اجراي برجام نگارش شد.
اگر سؤال شود، كدام يك از اين دو ديدگاه با واقعيت‌ها همخواني دارد و بايد به آن توجه خاصي داشت، مي‌توان گفت، رفتارشناسي امريكا در دوره پسابرجام، مي‌توان درستي و صحت هر يك از اين دو ديدگاه را محك زد. به عبارت ديگر، اين رفتار دولتمردان ايالات متحده  است كه مشخص مي‌نمايد، كدام يك از اين دو ديدگاه در مورد آنان درست است. از بررسي اظهارنظرهاي دولتمردان ايالات متحده در حين مذاكرات و پس از توافق، چند نكته را مي‌‌توان مرتبط با موضوع، اينگونه جمع‌بندي كرد:
1 ـ امريكايي‌ها تحت هيچ شرايطي، حاضر به برداشتن و جمع كردن زيرساخت‌هاي تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي نبوده و ساختار تحريم‌ها را حفظ خواهند كرد.
2 ـ امريكايي‌ها پس از توافق هسته‌اي با ايران و محدودسازي برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي، با تشديد فشارها به بهانه‌هاي ديگر، چون مسائل حقوق بشري، برنامه موشكي و موضوع تروريسم، تلاش خواهند كرد ايران را مجبور به تغيير سياست‌ها و رفتارش نمايند. بر مبناي اين  دو نكته اساسي كه از اظهارنظرهاي مقامات اصلي امريكا به دست مي‌آيد، بررسي اقدامات اخير امريكايي‌‌ها در وضع تحريم‌هاي جديد، رفتارشناسي درستي را از امريكا در فضاي پساتحريم، پيش‌روي ما به نمايش مي‌گذارد. مواردي از اين نوع رفتارها در همين دوره كوتاه، مورد بررسي قرار مي‌گيرد:
الف ـ تحريم‌هاي مدرن در فضاي پسابرجام
دقيقاً در شرايطي كه مسئولان دولتي در سازمان ميراث فرهنگي و جهانگردي دولت يازدهم از رونق گرفتن بازار و آمدن توريست‌هاي خارجي به ايران در فضاي پسابرجام سخن مي‌گفتند، امريكايي‌ها اين صنعت پول‌ساز براي ايران را با خباثت نشانه گرفته، به شكلي مدرن تحريم‌هايي را عليه جمهوري اسلامي وضع نمودند. در نيمه دوم آذرماه بود كه اعضاي كنگره امريكا، با 407 رأي موافق در قبال تنها 19 رأي مخالف، طرحي را تصويب كردند كه هدف آن محدودكردن ورود افرادي به خاك امريكاست كه طي پنج سال گذشته به ايران، عراق، سوريه و سودان سفر كرده باشند. براساس اين قانون كه به بهانه مبارزه و مقابله با تهديد تروريسم تصويب شد، شهروندان 38 كشور جهان كه در حال حاضر بدون اخذ رواديد تا سقف 90 روز مي‌توانستند به خاك امريكا ورود پيدا كنند و در صورتي كه طي پنج سال گذشته به يكي از اين چهار كشور سفر كرده باشند، با محدوديت در ورود به خاك امريكا مواجه مي‌شوند و عملاً بايد براي تهيه روايد اقدام نمايند. بديهي است كه اين قانون، يك نوع تحريم‌ جديد و البته به شكلي مدرن است؛ تحريمي كه صنعت پردرآمد توريسم ايران را از رونق مي‌اندازد. بسياري از كارشناسان و از جمله مقامات دولتي ايران، اين اقدام امريكا را، نقض برجام ارزيابي كردند.
2 ـ تحريم‌ها عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
امريكايي‌ها طي سال‌هاي گذشته، مجموعه‌ها و افرادي از سپاه پاسداران را در فهرست تحريم‌هاي خود قرار داده، مصمم هستند به اين روند در فضاي پس از برجام با شدت بيشتري ادامه دهند. اكنون و در فضاي پسابرجام، شاهد وضع چنين تحريم‌هايي عليه سپاه پاسداران هستيم. چندي پيش انديشكده بنياد دفاع از دمكراسي امريكا، با اشاره به طرح‌هاي مرتبط با تحريم‌ سپاه نوشت: «در حالي كه توافق با ايران وارد مرحله اجرا مي‌شود، كنگره به سمت تحريم سپاه پيش مي‌رود.» براساس گزارش‌هاي منتشر شده، پنج طرح و از جمله طرح قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌هاي تروريستي، براي اعمال تحريم‌هاي شديد عليه جمهوري اسلامي در كنگره امريكا دنبال مي‌شود.
3 ـ وضع تحريم‌هاي جديد به بهانه برنامه موشكي
امريكايي‌ها در روزهاي اخير، براساس نامه وزارت خزانه‌داري به كنگره اين كشور، جمعاً 11 نفر و شركت ايراني را به بهانه برنامه موشكي، به فهرست تحريم‌هاي جمهوري اسلامي اضافه كردند. اين رفتارها نشان مي‌دهد كه امريكايي‌ها، قصد برداشتن تحريم‌ها را نداشته و اگر موقتاً اجراي تحريم‌ها را به تعويق مي‌اندازند، نوعي اهداف سياسي و از جمله اهداف مرتبط با انتخابات در ايران را دارند.

 

منبع :روزنامه جوان

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads