کد خبر: 7267 - تاریخ: سه‌شنبه، 11 سپتامبر 2012 - 20:00

نوشدارو قبل از مرگ سهراب

این عروسک‌ها مطابق فرهنگ‌هالیوودی‌ها طراحی شده‌اند و برای آن فرهنگ مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما زمانی که احتمال وارد شدن عروسک یک هنرپیشه پرطرفدارهالیوود با ژست‌های سینمایی و دارای تمامی‌اندام‌های یک انسان به بازارایران باشد، اینجاست که باید صدای زنگ خطر و هشدار را شنید.

به گزارش خوبان به نقل از 8 دی، شاید زمانی که عروسکی متفاوت و شبیه یک دختر آمریکایی در بازارهای لس آنجلس توزیع شد، هیچ کس در تخلیش هم نمی‌گنجید که چندی بعد این عروسک که به «باربی» شهرت دارد، بازارهای اسباب بازی ایران را تسخیر کند، تا جایی که متولیان فرهنگی جامعه برای کاهش آثار و پیامدهای منفی استفاده کودکان از این عروسک طرح سراسری را برای جمع آوری این عروسک‌ها از بازارهای کشور به اجرا در آورند.

هر چند که با اجرای طرح ضربتی از دی ماه سال گذشته تعداد زیادی از این عروسک‌ها از سطح بازار جمع‌آوری شد، اما این روزها کارشناسان اجتماعی نگران آینده هستند. نگران از زمانی که برای مهاجمان تازه متولد شده جریان جنگ نرم هم سرنوشتی مانند عروسک دختر آمریکایی «باربی» نوشته شود و در آینده ای نه چندان دور بازارهای ایران بار دیگر توسط عروسک‌های مخرب و مروج فرهنگ بی بند و باری تسخیر شوند!

 

مدتی پیش خبری مبنی بر ساخت و توزیع عروسک‌های هنرپیشگان مطرح سینمای‌هالیوود در چند کشور آمریکایی و خرید و فروش این عروسک‌ها در حاشیه جشنواره‌های فیلم گلدن گلاب و اسکار در برخی سایت‌های اینترنتی منتشر شد.

عروسک‌هایی که شبیه هنرپیشگان خارجی و به ویژه ستارگان فیلم‌های مبتدل غربی است. سرو صورت این عروسک‌ها با توجه به ژست‌های سینمایی هنرپیشگان زن‌هالیوود و بدن عروسک با مواد نرم و تحریک کننده و تمامی‌اجزای بدن در قامت یک انسان کامل طراحی شده است. این اسباب بازی جدید، به نام «عروسک‌های‌هالیوودی» شهرت دارد و در بازار خرید و فروش می‌شود.

هرچند که این عروسک‌ها در حال حاضر تنها در فروشگاه‌های کشورهای آمریکایی و اروپایی خرید و فروش می‌شود، اما تجربه نشان داده است زمانی که یک جنس دلخواه کودکان در آن سوی مرز‌ها تولید و توزیع شود ، پس از مدتی از راه‌های قانونی و غیر قانونی وارد کشور می‌شود و سر از بازار‌های ایران درمی‌آورد.

آغاز ماجرا از دختر آمریکایی

در یک دهه گذشته این باربی‌ها بودند که به دور ازهرگونه ممنوعیتی در بازار و در بین اسباب بازی‌های کودکان ما خودنمایی و با مدل‌های گوناگون که هر ازچند گاهی وارد بازارمی‌شد برای جذب مشتری تبلیغ کردند. درهمان روزها که دست اندرکاران فرهنگی جامعه سرگرم رسیدگی به موضوعات مهم تری بودند! به تدریج استقبال از باربی‌ها در بین کودکان و نوجوانان بالا گرفت و گسترش فضای مجازی و تبلیغات ماهواره‌ای این اشتیاق را دو چندان افزایش داد.

باربی رفیق دزد وشریک قافله!

اما باربی‌ها درمدت کوتاهی نشان دادند که رفیق دزد و شریک قافله‌اند، به تدریج با فراگیرشدن خرید و فروش باربی در کشور و هشدارهای کارشناسان نسبت به خطرات ناسازگاری ساختار و کارکرد اینگونه عروسک‌ها با اصول آموزشی و تربیتی جامعه ایران، گوش‌های مدیرانی که تا آن زمان نسبت به برخی اظهارنظرها ناشنوا بود، به هشدارهای مکرر اساتید دانشگاه و کارشناسان اجتماعی حساس شد و برنامه‌های گسترده برای مهار آسیب‌های ناشی از استفاده از اسباب بازی‌هایی موسوم به «باربی» در کشورآغاز شد.

 

در آن زمان با تلاش مدیران فرهنگی و اجرای طرح‌هایی مانند ساخت و عرضه عروسک‌های ملی دارا و سارا،  باربی‌ها برای مدتی ازصدر اخبار خارج شدند و تعداد کمی‌ازعروسک دختر آمریکایی در برخی بازارها وجود داشت، اما دیری نگذشت که مشخص شد، باربری در بازار ایران تنها نبوده و نیست. این عروسک‌ها چندی بعد با شکل و شمایل تازه و درقالب باربی‌های دوربین دار، عروسک‌های عشقی، بازی‌های رایانه‌ای، خانواده سمپسون‌ها و باربی‌های آوازخوان وارد بازارشدند. علاوه بر این کیف و لوازم التحریر دانش آموزان هم رنگ و بوی باربی به خود گرفت و برچسب‌ها و سرمدادی‌های باربی در بین وسائل دانش آموزان ابتدایی خودنمایی کرد.

زمانی که بازار تسخیر می‌شود

تسخیر بازاراسباب بازی کودکان توسط این عروسک‌ها باعث شد تا به تدریج نگرانی‌ها برای آثارمنفی استفاده از اینگونه عروسک‌ها درجامعه بالا گرفته و این بارعلاوه بر دستگاه‌های فرهنگی، سازمان‌های امنیتی و انتظامی‌هم وارد ماجرای عروسک‌های باربی شوند.

وقتی نیروی انتظامی‌وارد می‌شود

دی ماه سال گذشته بود که پلیس اماکن خبر ازجمع‌آوری باربی‌ها داد و مغازه‌داران موظف به جمع‌آوری این عروسک‌ها از مغازه‌هایشان شدند. این اقدام ضربتی نیروی انتظامی‌با حمایت مدیران فرهنگی همراه شد و احترام به آداب و رسوم، ارزش‌ها و باورهای دینی و اجتماعی، فرهنگی بومی و پرهیز از اهانت و استهزای آنها با تاکید بر حفظ وحدت ملی ، توجه به اصول نماد پروری در کودکان و پیشگیری از آثارمنفی استفاده از عروسک‌های باربی بهانه مدیران فرهنگی و امنیتی برای اجرای طرح ضربتی جمع آوری این عروسک‌ها از بازار اسباب بازی‌ها بود.

البته با وجود اجرای این طرح ضربتی و جمع آوری تعداد زیادی ازعروسک‌ها غیر قانونی در بازار این اسباب‌بازی‌ها این روزها در برخی مغازه‌ها و پشت ویترین آنها پیدا می‌شود.

شبیخون جنگ نرم این بار با عروسک‌های‌هالیوودی

اما با تمام این اوصاف این روزها کارشناسان اجتماعی نگران ورود عروسک‌های تازه ای به بازار هستند، عروسک‌هایی که نه تنها با کارکرد اصلی یک عروسک تناسبی ندارند، بلکه نشان‌دهنده فکری عمیق و برنامه‌ای ریزی شده برای ترویج فرهنگ برهنگی، اسطوره پروری و هجمه فرهنگی تازه‌ای علیه ارزش‌های اخلاقی جامعه با توسل به سینمای‌هالیوود است.

این عروسک‌ها مطابق فرهنگ‌هالیوودی‌ها طراحی شده‌اند و برای آن فرهنگ مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما زمانی که احتمال وارد شدن عروسک یک هنرپیشه پرطرفدارهالیوود با ژست‌های سینمایی و دارای تمامی‌اندام‌های یک انسان به بازارایران باشد، اینجاست که باید صدای زنگ خطر و هشدار را شنید و نگران پیامدهای بعدی و مسئله‌ساز بازی کودکانمان با این عروسک‌ها بود. در حقیقت از امروز باید برای مقابله با این سربازان جنگ نرم آماده شویم.

«عروسک‌های‌هالیوودی» باربی‌ها را قورت می‌دهند!

محمد اسفندیاری، کارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه با بیان اینکه آسیب‌های ناشی از ورود اینگونه از عروسک‌ها به کشور چندین برابرعروسک‌های قبلی است، می‌گوید: یکی از ویژگی‌های اصلی این عروسک‌ها تناسب آنها با شخصیت‌های واقعی داستان‌های فیلم‌های آمریکایی است.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: در حال حاضر به دلیل گسترش فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره ای، بیشتر کودکان و نوجوانان با هنرپیشگان فیلم‌های‌هالیوود آشنایی دارند و حتی در مواردی از بین این هنرپیشگان برای خود نماد سازی و اسطوره سازی هم می‌کنند. به همین دلیل وارد شدن عروسک‌های این هنرپیشگان، آن هم عروسک‌هایی که تمامی‌اندام یک انسان کامل را دارند، می‌تواند برای تحریک کودکان برای تخیل گرایی و افکار پریشان بسیارخطرناک باشد، چرا که این عروسک‌ها از نظر وزن، اندازه و نوع مواد استفاده شده با ویژگی‌های رشد فیزیکی و علایق کودک در گروه سنی خود متفاوت است.

اسفندیاری می‌گوید: یکی از ویژگی‌هایی که سازندگان این عروسک‌ها درساخت آنها مورد توجه قرارداده‌اند، این است که علاوه برهدف گیری افکارکودکان، به دنبال جذب نوجوانان و به ویژه پسرهای نوجوان و درآستانه سن جوانی هستند.

وی معتقد است که چنانچه برای آگاه سازی خانواده‌ها نسبت به آسیب‌های ناشی از استفاده از این عروسک‌ها اطلاع رسانی کافی به جامعه انجام نشود، در آینده ای نه چندان دورشاهد، گسترش پدیده‌ای به نام همزاد پنداری نوجوانان با عروسک‌های‌هالیوودی خواهیم بود، چرا که این عروسک‌ها با توجه به ویژگی‌های طراحی شده و جاذبه‌های تحریک کننده، به تدریج جای خود را در بازار پیدا می‌کند و استقبال از این عروسک‌ها باعث می‌شود تا عروسک‌های دیگر به فراموشی سپرده شوند.

تحریک افکارمنفی در نوجوان

اما مریم معتمدی، روانشناس و استاد دانشگاه درباره وجود این نوع از اسباب بازی‌ها در بازارمی‌گوید: زمانی که یک نوجوان فیلمی‌را با بازی یکی ازهنرپیشگان زن‌هالیوود مشاهده می‌کند، به طور طبیعی تصاویری از فیلم و حرکت‌های  هنر پیشگان در خاطرش می‌ماند و با افکارش همراه است.

وی ادامه می‌دهد: نوجوان زمانی که با عروسکی کاملا شبیه به همان هنرپیشه مواجه می‌شود، نه تنها افکار گذشته و صحنه‌های فیلم‌های‌هالیوودی برایش تازه می‌شود، بلکه اینبارافکارمنفی تازه و خطرناکی هم با توجه به نوع عروسک و لمس بدن آن برای نوجوان ایجاد می‌شود که این موضوع برای نوجوانان پسر از آسیب بیشتری برخوردار است و در صورت توجه نداشتن به این شرایط این افکار منفی نه تنها بحث تحصیل دانش آموزرا تهدید می‌کند، بلکه در مواردی باعث ایجاد اختلالات افکاری می‌شود.

این روانشناس می‌افزاید: تناسب اسباب‌بازی با ویژگی‌های فطری، روانی و جسمی نوجوان باید به گونه‌ای طراحی شود که اسباب‌بازی عاملی برای آرامش روانی کودک و نوجوان باشد.

نوشدارو قبل از مرگ سهراب

هجمه گسترده و شبیخون جریان جنگ نرم اینبار در قامت اسباب بازی‌های کودکان به ویژه عروسک خودنمایی کرده است. باید هوشیاربود چرا که این روزها دیگر باربی‌ها تنها اسباب‌بازی ممنوع بازارها نیستند که برای جمع آوری آنها برنامه ریزی شود و اقدام ضربتی در دستورکار قرارگیرد.

این روزها «عروسک‌های‌هالیوودی» در آستانه ورود به کشور و پشت مرزها هستند، عروسک‌هایی که در سایه غفلت برخی مدیران مانند باربی‌ها نظارت مدیران فرهنگی ، قواعد و ضوابط اصولی واردات اسباب بازی را به راحتی دور می‌زنند و به راحتی اسباب‌بازی فروشی‌ها راه پیدا می‌کنند.

فراموش نکنیم، «عروسک‌های‌هالیوودی» تنها یک اسباب بازی و یا یک عروسک ساده نیست بلکه سربازان کوچک جریان جنگ نرم است که اینبار با برنامه‌ریزی حرفه‌ای برای تزریق فرهنگ مبتذل بی بند و باری غربی در آستانه ورود به کشور است، پس از امروز به فکر  باشیم.

/پایان

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads