کد خبر: 6360 - تاریخ: شنبه، 1 سپتامبر 2012 - 17:36

کرمانشاه، بهشت متکدیان

اصلا دل رحمی را که کنار بگذاری شرمت را چکار می‌کنی، وقتی پیرمردی که 70 ،80 سال از عمرش می گذرد دستش را سمتت دراز می‌کند و یا پیر زنی براي درخواست كمك صدایت می‌کند و نمی‌توانی جوابش را ندهی.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا: حتما باید وقتی از خانه خارج می‌شوی حداقل چند هزار تومانی توی جیبت بگذاری تا از روی هیچکدام از آنها شرمنده نشوی. اصلا دل رحمی را که کنار بگذاری شرمت را چکار می‌کنی، وقتی پیرمردی که 70 ،80 سال از عمرش می گذرد دستش را سمتت دراز می‌کند و یا پیر زنی براي درخواست كمك صدایت می‌کند و نمی‌توانی جوابش را ندهی.

منطقه كرمانشاه، یکی دوتا هم نیستند؛ قدم به قدم در شکل‌ها و مدل‌های مختلف، از کودک چند ساله و دختر جوان گرفته تا پیرمرد و مرد میانسال و بعضی هم که خانوادگی با زن و بچه به شغل گدايي می پردازند. یا سر چهار راه و توی مطب دکتر و ایستگاه اتوبوس سر راهت را می گیرند، یا گوشه خیابان بساط پهن کرده‌اند و اظهار عجز می‌کنند و دل هر رهگذر را به درد می‌آورند.

عده‌ای هم که خواب و آسایش برایشان بی‌معنی شده و سر ظهر و اول صبح زنگ خانه‌ات را می‌زنند و برنج و گوشت و پول می‌خواهند. این همه استعداد را که برای طراحی بهانه گدایی به کار می‌گیرند اگر در کسب و کار استفاده کنند حتما یا تاجر می‌شوند یا سرمایه دار. یکی برای کودک مریضش نذر کرده، یکی مسافر است و توی راه مانده، دیگری یتیم دارد و آن یکی هم معلول است و از کار افتاده.

حتی نمی‌توان تشخیص داد کدام راست می‌گوید و کدام دروغ، چه کسی واقعا نیازمند است وچه کسی متکدی، معلول واقعی کیست و کدام از آنها به خاطر اعتیاد گدایی می‌کنند.

یک روز درآمدشان را که حساب کنی از حقوق و مزایای یک کارمند اداره هم بیشتر می‌شود و تصور اینکه بعضی از آنها در بهترین و خوش آب و هواترین جای شهر خانه ویلایی داشته باشند دور از انتظار نیست. این قشر جامعه با جمعیت روزافزون را چه می‌شود که انسانیت و شخصیت خود را برای طلب پول زیر پا می‌نهند، نمی دانم، اما هرچه باشد این فرهنگ آسان وارد جامعه نشده که آسان حذف شود.

شاید اگر نظر جامعه شناس را جويا شويم ریشه تکدی گری را در فقر و بیکاری جست و جو کند، شاید تن پروری و پول درآوردن بدون زحمت هم از دلایل دیگرش باشد اما حالا فقط مهم این است که تکدی گری وجود دارد و باید پی راه علاجش بود. نه اینکه فقط مختص ایران و از بین شهرهای ایران مختص کرمانشاه باشد. نه، همه جای دنیا متکدی پیدا می‌شود اما اینکه این پدیده در کرمانشاه بیشتر توی چشم می‌آید انکار شدنی نیست.

هر شهروندی این موضوع را تایید می‌کند که همه جای شهر حضور این افراد حس می شود، از پل عابر پیاده که بخواهی عبور کنی اول باید به گدای سر پل باج بدهی و بعد راهت را باز کنی، توی مطب دکتر قبل از این‌که پزشک را ببینی اول باید پول داروی چند متکدی که از انواع و اقسام بیماری‌های لاعلاج به اصطلاح خودشان رنج می‌برند را پرداخت کنی و صبح‌ها با صدای زنگ در که توسط متکدیان سحرخیز نواخته می‌شود روزت را آغاز کنی.

نکته جالب توجه این است که بعضی از آنها اصلا لهجه کرمانشاهی ندارند و اما اینکه چرا این گداهای گردشگر، کرمانشاه را برای اشتغال خود انتخاب می کنند خود جای سوال است.

فرماندار کرمانشاه نیز به این موضوع صحه گذاشت و در جلسه چندی پیش ساماندهی متکدیان عنوان کرد که برخی از این افراد از شهرهای دیگر به کرمانشاه می‌آیند. با این اوضاع، برخورد با متکدیان در دستور کار همه هست و نیست. همه بر لزوم برخورد با این معضل اجتماعی تاکید دارند و باز متکدیان با فراغ خاطر در کوچه و خیابان در حال کاسبی هستند.

فرمانداری برای اقدامات خود به کمک شهرداری نیاز دارد و از شهرداری هم بدون همکاری استانداری کاری ساخته نیست، مسلما باید نیروی انتظامی هم دستی بالا بزند و با آنهایی‌که به عبارتی شیادی می‌کنند برخورد کند و عده‌ای از متکدیان هم که واقعا نیازمند و معلولند به کمیته امداد و بهزیستی ارجاع شوند.

هزار دست باید در کار باشد تا این نازیبایی از چهره شهر پاک شود و بتوانیم با خیال راحت کمک‌های خود را به مراکز مشخص و قانونی پرداخت کنیم نه به آنهایی که کرمانشاه را هدف تکدی گری خود قرار داده‌اند.

مدیرکل امورفرهنگی و اجتماعی استانداری کرمانشاه معتقد است کلید حل معضل تکدی گری در دست مردم است.

منوچهر پروینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسناي منطقه کرمانشاه، گفت: در سالهای اخیر اقدامات خوبی برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان صورت گرفته، اما همکاری مردم نیز در این خصوص اهمیت اساسی دارد. متکدیان بیشتر در جایی فعالیت می‌کنند که به کمک مردم امیدوار باشند و حتی اگر بازار کار را مناسب ارزیابی کنند ممکن است از شهر و استان‌های دیگر نیز وارد کرمانشاه شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم تغییر فرهنگ مردم در خصوص کمک به نیازمندان، اظهار كرد: آگاه سازی شهروندان اولین قدم برای مبارزه با تکدی‌گری است و رسانه‌ها نیز مهمترین وظیفه را برای فرهنگ سازی برعهده دارند.

پروینی، اشاره‌ای هم به نحوه ساماندهی متکدیان داشت و خاطرنشان کرد: دسته‌ای که نیازمند واقعی باشند برای کمک به کمیته امداد ارجاع می‌شوند و آن دسته هم که بیمار هستند به دانشگاه علوم پزشکی معرفی می‌شوند.

وی افزود: متکدیان معتاد نیز به مراکز بازپروری ارجاع می‌شوند و شیادان و کلاهبرداران حرفه‌ای نیز تحویل مقامات قضایی می‌شوند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: اگر مردم می‌خواهند شهر و دیار خود را بدون متکدی ببینند، به این افراد کمک مالی نکنند.

پرویني از شهروندان خواست کمک‌های مالی خود برای نیازمندان را به دستگاه‌های معتبر از جمله کمیته امداد و بهزیستی تحویل دهند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads