کد خبر: 50095 - تاریخ: یکشنبه، 4 می 2014 - 10:19

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

یکی دیگر از نخبگان پزشکی کشور این هفته از کشور خارج می‌شود

قائم‌مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از نخبگان علوم پزشکی کشور که مطمئن هستم ظرف ۱۰ سال آینده جایزه نوبل می‌گیرد، جمعه به آمریکا مهاجرت می‌کند. در روز رفتن او از ایران، من گریه می‌کنم.

به گزارش خوبان: شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفت‌وگو با  فارس با ابراز تأسف از خروج نخبگان از کشور گفت: این هفته قرار است یکی از دانشجویانم که از نخبگان کشور محسوب می‌شود از کشور خارج شود و من بسیار ناراحت هستم.

وی افزود: بارها گفته‌ام که اگر این نخبه کشور را ترک کند، من خواهم گریست چرا که مطمئنم این فرد طی 10 سال آینده، جایزه نوبل را از آن خود می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: امیرحسین مدبرنیا از شاگردان ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و برگزیده یک دوره جشنواره رازی است که در آزمون دستیاری دانشجویان پزشکی غیر آمریکایی توانسته بالاترین رتبه تاریخ این آزمون را کسب کند.

وی گفت: در این آزمون تمام شهروندان دیگر کشورها که قصد دارند دوره دستیاری را در آمریکا بگذرانند در آن شرکت می‌کنند و مدبرنیا توانست بالاترین رتبه تارخ این آزمون را به خود اختصاص دهد.

آخوندزاده در مورد خروج نخبگان از کشور گفت: مشاهدات من نشان می‌دهد که 50 درصد نخبگان کشور که وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌شوند، بعد از ادامه تحصیل کشور را ترک می‌کنند و این وضع فاجعه بار است.

وی با اشاره به هزینه‌ای که کشور بابت تربیت این افراد پرداخت کرده است،گفت: به طور میانگین برای تربیت هر متخصص حدود 300 میلیون تومان هزینه می‌شود و ترک کشور آنها این هزینه را غیر بازگشت می‌کند.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، اثر منفی دیگر خروج نخبگان از کشور را فقر ژنتیکی کشور دانست و گفت: این افراد نه تنها خود از کشور می‌روند، بلکه نسل آینده را نیز از داشتن نخبه محروم می‌کنند.

وی در مورد علت خروج نخبگان از کشور می‌گوید: زمانی که ما به این افراد توجه نمی‌کنیم و به عبارتی آنها را نادیده می‌گیریم، آنها به جایی می‌روند که به نخبگان اهمیت داده می‌شود؛ ضمن اینکه این افراد در بسیاری از وقتها مشکل مالی هم ندارند و صرف اینکه بتوانند تحقیقاتی در زمینه‌های مورد علاقه شان انجام دهند، از کشور خارج می‌شوند.

به گفته آخوندزاده برای جلوگیری از خروج نخبگان کشور چند طرح عمده از سوی وزارت بهداشت در دست اجراست که یکی از آنها ایجاد دوره پزشک محقق با همکاری بنیاد ملی نخبگان، ایجاد 10 آزمایشگاه جامع تحقیقاتی در سراسر کشو و حمایت از 100 نخبه کشور در قالب طرح پسا دکترا است.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads