کد خبر: 4621 - تاریخ: سه‌شنبه، 10 جولای 2012 - 16:18

ناآرامي در عربستان و كشته و زخمي شدن 6 تن در پي دستگيري روحاني شيعه

به دنبال برگزاري تظاهرات ساكنان منطقه شيعه نشين عربستان در اعتراض به بازداشت خشونت‌آميز شيخ نمر، دست كم دو تن كشته و چهارتن ديگر زخمي شدند.

 

به گزارش خوبان به نقل از ايسنا، وزارت كشور عربستان اعلام كرده بود كه شيخ نمر باقر النمر، روحاني شيعه و يكي از مخالفان نظام حاكم اين كشور و خطيب مسجد شهر العوامية بعد از شليك گلوله نيروهاي امنيتي به پايش در منطقه شرقي اين كشور دستگير شد.

به دنبال دستگيري اين شيخ عربستاني تظاهراتي در منطقه شيعه‌نشين القطيف و العوامية برگزار شد و معترضان عليه نظام حاكم عربستان شعار سر دادند. در اين تظاهرات دست كم دو تن از معترضان به دنبال برخورد خشونت‌آميز نيروهاي امنيتي با آن‌ها كشته و يك تن ديگر زخمي شده است.

هم‌چنين گزارش‌هاي خبري حاكي از برگزاري تظاهرات مشابهي در بحرين در اعتراض به دستگيري شيخ نمر است.اين در حاليست كه دولت عربستان علت شكل گيري اين تظاهرات را مداخله كشورهاي خارجي دانست.سخنگوي وزارت كشور عربستان مدعي شده بود كه نمر النمر به اتهام “فتنه انگيزي” بازداشت شده است.توفيق السيف، يكي از رهبران محلي گفت: خبرهاي منتشر شده در خصوص دستگيري النمر اعتراضات را در العوامية و منطقه القطيف برانگيخت.

فعالان منطقه شرقي عربستان تصاويري را از النمر در حالي كه سوار بر ماشين بوده و روي صورتش پارچه‌اي سفيد به همراه لكه‌هاي خون قرار داشت در اينترنت منتشر كردند.

محمد نمر، برادر شيخ نمر النمر گفت: پليس اين عالم ديني را در زمان بازگشتش از مزرعه به خانه‌‌ در قطيف دستگير كرد و روي خودروي وي قطره‌هاي خون ديده شده است.مسئولان دولتي سخنان برادر شيخ النمر را مبني بر آن كه وي از دو ماه قبل به دليل نظرات سياسي‌اش توسط وزارت كشور مورد پيگرد قرار گرفته بود رد كردند.شیخ نمر، در سالهای گذشته نیز چند بار به صورت کوتاه مدت بازداشت شده بود.

او اخیرا پس از درگذشت امیر نایف، ولیعهد عربستان سعودی، سخنرانی بسیار تندی علیه او و خاندان سعودی کرده و گفته بود که امیر نایف در قبر عذاب می‌کشد و به جهنم خواهد رفت.

در عربستان سعودی ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت شیعه هستند و مدت‌هاست شکایت دارند که به عنوان شهروند درجه دوم با آنها رفتار می‌شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads