کد خبر: 238530 - تاریخ: سه‌شنبه، 14 می 2024 - 12:46

لایحه تغییر تعطیلات آخر هفته بار دیگر به نتیجه نرسید | مخالفت مجلس با کاهش ساعت کار زنان

نمایندگان در روزهای پایانی مجلس یازدهم در حالی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته را در دستور کار قرار دادند که این لایحه در کمیسیون اجتماعی دستخوش تغییرات فراوانی شد و هنوز هم نتوانسته به نتیجه نهایی برسد.

به گزارش خوبان خبر ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی امروز مجلس به بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که به کاهش ساعات کاری در هفته و تعطیلی جمعه و شنبه مربوط می‌شود، پرداختند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود چندین پیشنهاد از جمله به پیشنهاد کاهش ساعت کاری کارمندان خانم به حداکثر ۲۰ ساعت و همچنین پیشنهاد انجام یک چهارم ساعات کاری در هفته به صورت دورکاری پرداختند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد کاهش ساعت کاری کارمندان خانم به حداکثر ۲۰ ساعت در هفته با استناد به این‌که می‌تواند منجر به کاهش حضور بانوان در دستگاه‌های دولتی و همچنین آسیب به کار مفید شود مخالفت کردند. همچنین در ادامه نمایندگان پیشنهاد محمدرضا صباغیان مبنی بر این‌که کارمندان یک چهارم ساعت کاری خود در هفته را به صورت دورکاری انجام دهند را بررسی کرده و با آن مخالفت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی که از موافقان این پیشنهاد بود تاکید داشت با توجه به تعهدی که کارمندان ما دارند فراهم کردن بستر دورکاری می‌تواند یک ابتکار و یک نوآوری و یک تحول در نظام اداری کشور به شمار رفته و حتی میزان بهره‌وری کارمندان را ارتقاء دهد.

سید کاظم دلخوش اباذری که از مخالفان این پیشنهاد بود تاکید داشت اکنون که ساعات کاری ۴۴ ساعت و به صورت حضوری نیز می‌باشد آنطور که باید و شاید بازدهی نداریم. حال اگر بنا باشد که هم ساعت کاری کاهش یابد و هم بحث دورکاری مطرح شود اوضاع بدتر خواهد شد.

در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان در این طرح عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت خاطرنشان کرد که دولت با کاهش ساعات کاری به ۴۰ ساعت در هفته موافقت کرده و اکنون بحثی در این زمینه وجود ندارد.

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص این طرح امروز نیز به مصوبه‌ای ختم نشد و طرح همچنان در دستور کار صحن مجلس شورای اسلامی قرار دارد و نمایندگان در جلسات آتی به ادامه بررسی پیشنهادات در این طرح خواهند پرداخت.

مخالفت مجلس با کاهش ساعت کار زنان به ۲۰ ساعت در هفته

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته به ارائه پیشنهاد اصلاح جزئی در این لایحه پرداخت و گفت: در تبصره یک این لایحه آمده است که «کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرائی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه حداکثر ۱۰ ساعت در هفته تقلیل دهند و این موضوع با درخواست خود کارمندان و با موافقت دستگاه اجرایی است و البته با توجه به داوطلبانه بودن این موضوع، در میزان حقوق و دستمزد نیز تاثیر گذار است» بنده در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با موافقت برخی از نمایندگان زن مجلس پیشنهاد می‌دهم که این حکم در خصوص کارمندان زن متأهل به یک دوم و حداکثر ۲۰ ساعت تبدیل شود و این افراد بتوانند در شرایط خاص و در مواردی که احساس می‌کنند برای حضور در خانه و رسیدگی به فرزندان نیاز دارند، با حفظ کارمندی خود، در یک دوره‌ای درخواست کنند که حدود ۲۰ ساعت اجازه داشته باشند در اداره و محل کار خود حاضر نشوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: ما همان مبنا و فلسفه‌ای که برای همه کارمندان در نظر گرفته شده است را برای کارمندان زن در نظر گرفتیم که تسهیل و تکریمی نسبت به آنها و در جهت حمایت از خانواده و فرزندآوری و جوانی جمعیت است.

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این پیشنهاد تاکید کرد: از دوستان عزیز می‌خواهم که نسبت به اصل ماده رای ندهند. اولا این کاهش ساعات کاری با توجه به اینکه پیشنهاد دولت ۴۲.۵ ساعت است و ما به ۴۰ ساعت کاهش دادیم، بار مالی دارد و بخش خصوصی به شدت مخالف این پیشنهاد است؛ یعنی در سال جهش تولید در حال افزایش هزینه‌های بخش خصوصی هستیم؛ این قانون دقیقاً مخالف شعار سال است و تمام تولید کنندگان و کارآفرینان با بخش‌هایی از آن مخالفند.

وی درباره تاکید این طرح بر تعطیلی شنبه نیز گفت: در نظام سنتی و فرهنگی ما ایرانیان پنجشنبه را چه بخواهید چه نخواهید برخی از خانواده‌ها به مسائل درونی خود اختصاص می‌دهند. در صورت تعطیلی شنبه‌ها، عملاً تعطیلات آخر هفته به ۴ روز افزایش می‌یابد. باید از این امور با مردم مشورت کنیم و اجاره دهیم در فضای رسانه مردم در این باره نظر خود را ارائه دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «کلیات این طرح آفات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه دارد»، افزود: درباره پیشنهاد آقای میرتاج‌الدینی معتقدم که این پیشنهاد خیلی بدتر است چراکه گفته شده است که زنان متاهل تا ۲۰ ساعت در هفته کار نکنند در حالی که با این طرح که فکر می‌شود به نفع خانم‌ها است همان بکارگیری آن‌ها در ادارات نفی می‌شود.

 محمدرضا صباغیان نماینده مردم اردکان در مجلس در موافقت با پیشنهاد میرتاج‌الدینی با بیان اینکه «کانون آرامش در خانواده زن است اما به مرور به دلیل حقوق و مشکلات اقتصادی زنان نیز مجبور شدند که مشغول به کار شوند»، اظهار کرد: متأسفانه امروز بیشترین آسیب‌های اجتماعی موجود اعم از اعتیاد و طلاق و مشکلات دیگر به این دلیل است که زن مجبور است همراه با مرد از صبح تا پایان روز مشغول به کار شود. ما بجای حل کردن مشکلات اقتصادی جامعه زمان را بکار گرفته‌ایم در این شرایط موضوع تربیت فرزندان چه می‌شود؟

وی گفت: امروز یکی از مصیبت‌هایی که بر جامعه حاکم است این است که زنان را از وظیفه اصلی‌شان که در روایات و احادیث و قرآن وجود دارد با عناوین و دلایل مختلف جدا کردیم. بنابراین پیشنهاد میرتاج‌الدینی هم باعث می‌شود که زن مشغول به کار باشد، هم در جامعه باشد و هم بیمه داشته باشد و هم وقت کمتری را کار کند. با کاهش ساعت کاری زنان چندین هدف همزمان محقق می‌شود؛ هم مشکلات اقتصادی گاها حل می‌شود و هم اینکه کانون خانواده و تربیت فرزند مورد حمله قرار  نمی‌گیرد.

 پس از اعلام نظر مخالفت دولت و کمیسیون اجتماعی با پیشنهاد میرتاج‌الدینی، نمایندگان مجلس با تصویب این پیشنهاد مخالفت کردند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads