کد خبر: 210951 - تاریخ: چهارشنبه، 31 مارس 2021 - 11:37

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان :

رتبه دوم کشوری گیلان در شاخص ضریب نفوذ تلفن همراه

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان این که ضریب نفوذ تلفن همراه در استان نسبت به اسفند ۹۸ با رشد ۸٫۵ درصدی از ۱۵۴ درصد به ۱۶۷٫۱۵ درصد رسیده، گفت: در حال حاضر گیلان رتبه دوم کشور را در این شاخص به خود اختصاص داده است.

به گزارش خوبان، فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان با اعلام این خبر افزود: هم اکنون ضریب نفوذ پوشش تلفن اپراتور همراه اول با رشدی ۵۶ درصدی نسبت به سال ۹۲ از ۵۶ به ۸۷ درصد، اپراتور ایرانسل با رشد ۱۳۱ درصدی از ۳۱ به ۷۱٫۵ درصد و رایتل ۵٫۰۸ درصد رسیده است و این اپراتورها در مجموع با یک هزار و ۸۳۸ سایت نسل سوم و یک هزار و ۶۳۵ سایت نسل چهارم خدمات و سرویس های ارتباطی را به مردم ارائه  می کنند.
 
توکلی با اشاره به افزایش ۹۷ درصدی تعداد مشترکین تلفن همراه در استان نسبت به سال ۹۲ افزود: هم اکنون تعداد مشترکان تلفن همراه به چهار میلیون و ۲۳۰ هزار و ۱۰۷ مشترک رسیده و از این تعداد دو میلیون و ۲۱۱ هزار و ۸۵۰ مشترک توسط اپراتور همراه اول و یک میلیون و ۸۹۰ هزار و ۱۰۶ مشترک توسط اپراتور ایرانسل و ۱۲۸ هزار و ۱۵۱ مشترک نیز توسط اپراتور رایتل خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کنند.
 
وی افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد از جاده های اصلی و فرعی استان تحت پوشش اپراتور همراه اول قرار دارد که با رشد ۵ درصدی نسبت به سال ۹۲ همراه بوده است و ۸۱ درصد نیز تحت پوشش اپراتور دوم قرار دارد و میزان پوشش جاده ای این اپراتور نسبت به سال ۹۲ رشد ۱۴۵ درصدی داشته است.
 
توکلی با اشاره به افزایش ۳۲ برابری توسعه پهن باند دسترسی دیتای اپراتورها از ابتدای سال ۹۲ تاکنون در استان از ۱۵ به ۴۸۰ گیگابیت بر ثانیه و همچنین افزایش ۱۶ برابری توسعه ظرفیت شبکه انتقال استان از ۴۵ به ۷۱۰٫۷۵ گیگابیت بر ثانیه افزود: در چند سال اخیر شاهد رشد بسیار خوبی در تعداد مشترکین اینترنت ثابت و پهن باند سیار بوده ایم و تعداد مشترکان این حوزه با افزایش ۲۱ برابری از ۱۲۶ هزار و ۴۰۶ مشترک در سال ۹۲ در حال حاضر به ۲میلیون و۶۴۸ هزار و ۴۱۸ نفر رسیده است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با بیان اینکه در سال جاری ۳۶ سایت روستایی در استان احداث و ارتقا یافته است که دسترسی  59 روستای استان به شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است، گفت: در حال حاضر دو هزار و ۴۳۶ روستای دارای ارتباط و دو هزار و ۴۱۱ روستای دارای تلفن خانگی در استان است که از این تعداد یک هزار و ۸۸۱ روستای استان در قالب طرح عمومی خدمات اجباری روستایی با تخصیص بودجه از محل اعتبارات USO به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.
 
وی افزود: هم اکنون بیش از ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ارتباط صوت و مکالمه تلفن همراه را دارند و دسترسی لازم به اینترنت پرسرعت برای هزار و ۸۸۱ روستا از مجموع دو هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فراهم شده و این روستاها به یکی از سرویس های اینترنت پرسرعت ثابت و سیار دسترسی دارند، این در حالی است که تعهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بخش بهره مندی ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه از اینترنت پرسرعت بوده است و هم اکنون این دسترسی برای ۹۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ایجاد شده و تلاش مجموعه ارتباطات در استان برقراری پوشش اینترنت پرسرعت روستای بالای ۲۰ خانوار باقیمانده تا پایان دولت تدبیر و امید است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با اشاره به راه اندازی ۱۱ سایت جدید و ارتقا ۲۲ سایت به نسل بالاتر از ابتدای سال جاری، اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و تحریم های پیش رو برای استفاده از تجهیزات به روز، برای راه اندازی و ارتقا تکنولوژی سایت های موجود در استان، هزینه ارتقا هر یک سایت به نسل بالاتر را بالغ بر یک میلیارد تومان و هزینه احداث و راه اندازی هر یک سایت جدید را دو میلیارد تومان اعلام نمود و از سرمایه گذاری مناسب اپراتورها در این حوزه خبر داد.
 
توکلی همچنین از اتصال دو هزار و ۶۹ مدرسه شهری و روستایی در استان به اینترنت رایگان در طرح هوشمندسازی مدارس خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۴۳۷ مدرسه در مناطق روستایی بوده که سرویس خود را از مخابرات و اپراتورهای (همراه اول، ایرانسل و های وب) دریافت کرده اند و ۶۳۲ مدرسه نیز در مناطق شهری استان از طریق مخابرات منطقه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.
 
وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ازای تامین دو سال سرویس اینترنت رایگان به همراه مودم برای مدارسی که سرویس خود را از مخابرات دریافت کرده اند بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال و برای مدارسی که سرویس خود را از سایر اپراتورها دریافت کرده اند نزدیک به ۲۰ میلیارد ریال در استان هزینه کرده است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در ادامه به طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) در قالب فیبر نوری اشاره کرد و گفت: تاکنون در فاز اول این طرح تاکنون ۱۰۶ کیلومتر فیبرنوری با صرف هزینه ۱۰۰ میلیون تومان برای هر کیلومتر درنظر گرفته شده است و توسط مخابرات منطقه گیلان به عنوان مجری طرح از منطقه توتکابن شهرستان رودبار تا اسپیلی در شهرستان سیاهکل با پوشش ۲۸ مرکز و سایت مخابراتی اجرا شده است.
 
توکلی  با اشاره به اینکه اکنون ۶۳۸ دفتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی در گیلان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: ۳۷۰ دفتر در حوزه شهری و ۲۶۸ دفتر در حوزه روستایی فعال هستند و از ابتدای سال جاری ۹۲ دفتر پیشخوان دیگر نیز مجوز فعالیت گرفته اند که شامل ۴۹ دفتر پیشخوان خدمات دولت در حوزه شهری و ۴۳ دفتر ICT روستایی بوده و در حال حاضر صدور مجوز ۱۲ دفتر در حوزه شهری و هشت دفتر در حوزه روستایی نیز در حال تکمیل فرآیند استعلامات است.
 
وی با اشاره به نیاز روزمره مردم برای افزایش پوشش و پایداری ارتباط به صورت یکسان در سراسر استان و همچنین کاهش شکاف دیجیتالی و اجرای عدالت اجتماعی در نقاط روستایی، تصریح کرد: هماهنگی لازم با اپراتورهای تلفن همراه و روستایی استان برای برقراری رومینگ بین اپراتوری انجام و در حال حاضر یک هزار و ۷۹۰ روستا از طریق رومینگ با اپراتور همراه اول و و یک هزار و ۷۹۴ روستا نیز از طریق رومینگ با اپراتور ایرانسل و اپراتور روستایی “های وب” فعال شده و دارندگان سیم کارت های “های وب” در استان می توانند از خدمات این دو اپراتور استفاده کنند.
 
توکلی با تاکید به نصب ۶۰ دستگاه ATMدر روستاهای استان توسط پست بانک گفت: در حال حاضر ۴۰ دستگاه خودپرداز بانکی دیگر نیز برای نصب در روستاها درخواست شده که در صورت تامین اعتبار لازم از محل منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام  می شود.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان همچنین از پرداخت ۹میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در قالب ۱۴ طرح مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل منابع صندوق توسعه ملی در استان خبر داد که زمینه اشتغال ۲۱ نفر را در استان فراهم کرده است و افزود: بیش از ۱۴۶ شرکت فناور در پارک علم و فناوری استان فعالیت دارند و ۱۴۲ شرکت فعال نیز در سازمان نظام صنفی رایانه ای استان ثبت شده است.
 
وی با اشاره به وضعیت مناسب حوزه فناوری اطلاعات در استان گیلان، تعداد شرکت های دانش بنیان استان را ۶۷ شرکت برشمرد و اظهار کرد: از این تعداد، ۱۴ شرکت دانش بنیان در حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند و در این حوزه بین استان های کشور، استان گیلان رتبه خوبی را دارا است و در حوزه استارت آپ ها نیز ۴۷ استارت آپ در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال فعالیت هستند.
 
وی در خصوص تسهیلات اختصاص یافته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان افزود: برای سه طرح فناورانه از نوع کسب و کار مبلغ ۵۳۸ میلیون تومان و در زمینه اپلیکیشن های موبایل، هفت طرح با مبلغ ۱۱۶ میلیون تومان پرداخت شده است. همچنین مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای یک طرح سرمایه در گردش در کارگروه استان تایید و برای بررسی به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال شده است.

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads