کد خبر: 11776 - تاریخ: دوشنبه، 12 نوامبر 2012 - 22:30

یکی از تبعات جوزدگی درباره تشویق زنان به اشتغال

افزايش آمار زنان مطلقه شاغل در نهادهاي دولتي

در ايران تحت تاثير جوسازي هاي كشورهاي غربي به بهانه مسائل حقوق بشري و حقوق زنان، در ميدان دادن به زنان و تشويق آنان به حضور اجتماعي آنقدر جوگير شديم كه امروز بيش از 60 درصد پذيرفته شدگان دانشگاه ها در سال دختران و زنان هستند و جمعيت زنان شاغل به شدت و بسيار پرشتاب افزايش يافته است كه البته هنوز اين موج برخاسته به آسمان فرود نيامده تا آثار و تبعات سوء آن كاملا آشكار شود.

به گزارش خوبان به نقل از بولتن نیوز، سطح نسبتا بالاي حقوق دريافتي زنان شاغل در دستگاههاي دولتي و به ويژه برابري آن با حقوق مردان، باعث شده است اين دسته از زنان با توجه به استقلال مالي نسبي كه در زندگي بدست مي آوردند، خيلي راحت در مواجهه با مشكلات خانوادگي به طلاق روي آورده و از همسران خود جدا شوند.

آثار مهران مديري از آن جهت نسبت به ساير آثار سينمايي و تلويزيوني ديگر هنرمندان عرصه سينما متمايز است كه در آن حرفها و سخناني نمايش داده مي شود، بله نمايش داده مي شود، نه بيانيه، كه در ديگر آثار سراغي از آنها نيست يا نويسنده و كارگردان توان تبديل آن به تصوير را ندارند.

در دوگانه مرد هزار و دو هزار چهره مديري، در يكي از قسمت ها مسعود شصتچي در كلاس مديتيشن شركت كرده و در مدت كوتاهي گوي سبقت را از همه اساتيد ربوده و در يكي از نماها، روي هوا نشسته بود و مي گفت: ما ايراني ها هر چه نشويم، خوب جو گير مي شويم.

در ايران تحت تاثير جوسازي هاي كشورهاي غربي به بهانه مسائل حقوق بشري و حقوق زنان، در ميدان دادن به زنان و تشويق آنان به حضور اجتماعي آنقدر جوگير شديم كه امروز بيش از 60 درصد پذيرفته شدگان دانشگاه ها در سال دختران و زنان هستند و جمعيت زنان شاغل به شدت و بسيار پرشتاب افزايش يافته است كه البته هنوز اين موج برخاسته به آسمان فرود نيامده تا آثار و تبعات سوء آن كاملا آشكار شود.

در ايران حتي ديدگاهي كه در غرب بر اساس آن حقوق زنان و مردان در ازاي مشاغلشان برابر نيست، كنار گذاشته شده كه البته اين كار ناصوابي نيست ولي ناشي از همان جوزدگي ذاتي ما ايرانيان است.

تشديد و افزايش حضور اجتماعي زنان در جامعه فوايد بسياري دارد كه از جمله آنها اطلاع و آگاهي يافتن زنان از حقوق فردي و اجتماعي ايشان است، اما نبايد ناديده انگاشت كه اين رويه مضراتي نيز دارد كه از جمله آنها افزايش توقعات زنان است كه اين يكي نيز في النفسه عيب و اشكالي ندارد، ولي در جامعه اي مثل ايران كه در ساحت اجتماع تقريبا به طور دائم در حال گذار از مراحل مختلف رشد اجتماعي است، مضرات آن بيشتر نمود مي يابد، مثل اين مسئله كه امروز سطح سواد و تحصيلات دختران نسبت به پسران در حال ارتقاست و اين باعث كاهش فرصتهاي ازدواج مناسب براي دختران خواهد بود.

يكي ديگر از مضرات اين مسئله كه اتفاقا موضوع اين نوشتار هم هست، احساس كسب استقلال مالي نزد زنان شاغل است كه بي شك يكي از عوامل اصلي تسهيل روند تن دادن به طلاق نزد زنان است.

طبيعي است، زني كه احساس مي كند، استقلال مالي داشته و مي تواند خود و زندگي اش را از اين نظر تامين كند، كمتر به خود اجازه مي دهد، در برابر يك مرد، حتي اگر مرد زندگي اش باشد، تمكين كرده و از خواسته ها و تمنيات خود بگذرد. نگارنده (حداقل به دليل شموليت قاعده زن ذليلي) موكدا تاكيد دارد كه اين مسئله به معناي مخالفت با حضور اجتماعي زنان به شكل تحصيل، كار يا فعاليتهاي اجتماعي ديگر نيست، بلكه تذكر يك آفت اجتماعي خطرناك است كه در صورت بي توجهي بيشتر تبعات آن گسترده تر و عميق تر خواهد شد.

متاسفانه تعداد و آمار زنان مطلقه، بيوه و حتي پيردختران در دستگاه هاي دولتي به شدت در حال افزايش است كه در كنار دلايل ديگر يكي از دلايل آن دريافت حقوقهاي برابر با مردان است و حتي تعداد زناني كه تمايل به ادامه تحصيل ضمن خدمت دارند تا به اين واسطه پايه شغلي و حقوقي خود را افزايش دهند، به مراتب بيشتر از مردان است كه اين مسئله نويد تشديد اين مشكل را مي دهد. يك بررسي مختصر و دم دستي از آمار شاغلين در وزارتخانه ها، سازمان ها و ادارات دولتي از نهاد رياست جمهوري، اداره مجلس، قوه قضائيه گرفته تا دستگاه ها و مجموعه هاي ذيربط نشان مي دهد كه اين نگراني واقعا ارزش توجه بيش از اين را دارد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads