کد خبر: 11699 - تاریخ: یکشنبه، 11 نوامبر 2012 - 20:16

روزهایی که ایران بدون پرچم بود/ از پرچم وارونه تا خط ناشناخته+تصاوير

شست چهار روزه رئیس جمهور ایران در اندونزی و ویتنام که با هدف گسترش مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی برگزار شد، دیروز به پایان رسید اما قبل از هر صحبتی درباره دستاوردهای این نشست، حاشیه های آن به تهران رسید؛ حاشیه هایی در رابطه با پرچم ایران که برای چندمین بار در نشست های رسمی، مخدوش به نمایش درآمده بود.

به گزارش خوبان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ نشست چهار روزه رئیس جمهور ایران در اندونزی و ویتنام که با هدف گسترش مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی برگزار شد، دیروز به پایان رسید اما قبل از هر صحبتی درباره دستاوردهای این نشست، حاشیه های آن به تهران رسید؛ حاشیه هایی در رابطه با پرچم ایران که برای چندمین بار در نشست های رسمی، مخدوش به نمایش درآمده بود.

احمدی نژاد در دو روز پایانی سفرش با رئیس‌جمهور، رهبر حزب حاکم، نخست‌وزیر و رئیس مجلس ویتنام دیدار کرد و تصاویر منتشر شده از این دیدارها پرچمی را در پس زمینه مقامات دو کشور نشان می داد که شباهتی به پرچم رسمی ایران نداشت. در حاشیه این پرچم عباراتی ناخوانا به جای 22 الله اکبر پرچم ایران به چشم می خورد که با خطی نا آشنا نوشته شده بود. عباراتی که حتی تکرار آن بر پرچم های کوچک رومیزی این مراسم هم باعث نشد تا هیات همراه احمدی نژاد درخواست تغییر پرچم ها را از میزبان داشته باشد.

مشابه اتفاقی که در سفر آبان ماهی امسال رئیس جمهور رخ داد، قبلا هم با شکل و شمایل دیگری اتفاق افتاده بود. آبان ماه سال قبل بی احترامی به پرچم ایران دوباره جریان ساز شد و این بار آلمانی ها در سفری که پاپ به شهر فرایبورگ داشت، پرچم ایران را در میان پرچم کشورهایی که با فرایبورگ خواهرخواندگی دارند بالا بردند اما به صورت وارونه. اشتباهی که شهرداری فرایبورگ اعلام کرد به خاطر خطای سهوی کارگر متصدی نصب پرچم اتفاق افتاده و عمدی در کار نبوده است.

اما آبان ماه سال 88 هم تصویری از مذاکره وزرای کشور ایران و پاکستان منتشر شد که در آن پرچم ایران به صورت وارونه به نمایش درآمده بود. در این تصویر که به خبرگزاری آسوشیتد پرس منسوب بود، نه تنها پرچم پشت سر مصطفی محمدنجار متعلق به ایران نبود، بلکه پرچم ایران هم به صورت وارونه روی میز قرار گرفته بود. وزارت کشور اما چند روز بعد از انتشار این تصویر در سایت های داخلی اعلام کرد که این تصویر ساختگی است و در تصویر واقعی پرچم ایران نه وارونه است و نه بصورت صاف و کشیده بلکه مانند پرچم پاکستان است و وارونه هم قرار ندارد که به ملت شریف ایران توهین شده باشد.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، نوشت که این خبرگزاری در اقدامی ناشیانه و به وسیله ابزارهای رایانه‌ای (فتوشاپ) پرچم جمهوری اسلامی ایران را به صورت وارونه در مقابل وزرای دو کشور ایران و پاکستان جعل کرده و علاوه بر این، در عکس و فیلم اصلی بین دو وزیر کشور مترجم قرار داد که در تصویر آسوشیتد پرس، مترجم حذف شده است. همچنین عکسی هم از بی نظیر بوتو در تصویر منتشر شده بود که در پشت وزرای کشور ایران و پاکستان دیده می‌شد اما به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور با عکسی که در فیلم و عکس واقعی آن وجود دارد، متفاوت است.

عکسی که آسوشیتدپرس منتشر کرد، دستکاری شده بود اما سه ماه بعد از آن، تصاویری از مراسم تودیع و معارفه مدیر خبرگزاری ایرنا منتشر شد که در آن پرچم ایران باز هم به شکلی غیرعادی دیده می شد. این بار، پرچم ایران آبی، سفید، قرمز بود و همین تغییر رنگ سبز پرچم، سر و صدا به پا کرد. این اتفاق در روز ششم بهمن 88 افتاد و 5روز بعد، در دیداری که رئیس‌جمهور با اعضای ستاد برگزاری مراسم دهه فجر داشت تکرار شد. در بنر پشت سر احمدی نژاد این بار هم پرچم ایران با رنگ آبی به چشم می خورد.

کنفرانس مطبوعاتی بعدی رئیس‌جمهور با خبرنگاران داخلی و خارجی هم پرچم ایران را با رنگ آبی مقابل دوربین های خارجی به نمایش درآورد تا حساسیت رسانه ای جدیدی به وجود آید.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads