کد خبر: 11490 - تاریخ: پنج‌شنبه، 8 نوامبر 2012 - 17:14

فیس‌بوک عامل فرجام زندگی‌های خانوادگی

فرجام بسیاری از زندگی‌های خانوادگی به دلیل عضویت در فیس‌بوک تبدیل به بلای خانمان‌سوز دیگر در گیلان شده است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، شبکه‌های اجتماعی غربی با اهداف شوم برای طبقه‌ متوسط‌ و به ویژه جوانان فعالیت‌های خود را کلید زده و سال‌هاست در خلٱ اطلاع‌رسانی و معرفی ماهیت خود از طرف مسئولان و کارشناسان رسانه‌ای یکه‌تازی می‌کنند.

هر چند فضای مجازی بسیاری از محدودیت‌ها را از بین برده است و کارها را آسان‌تر کرده، اما در عین حال خطراتی پیش روی ما قرار می‌دهد که بدون توجه به این مسایل نباید از این فضا استفاده کرد.

نخستین اثری که فضای مجازی بر نسل جوان گذاشته، جدا شدن از واقعیت‌ها، محدودیت‌های جامعه و ضعف در روابط اجتماعی نسل جوان است.

از سوی دیگر دولت آمریکا با کمک بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی این کشور اطلاعات شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر، وبلاگ‌ها و… را جمع‌آوری کرده و در یک پایگاه اطلاعاتی عظیم ذخیره می‌کند تا از آنها در راستای پیشگیری و یا ایجاد بحران‌های سیاسی و اقتصادی استفاده کند.

پژوهش‌های راهبردی و نظرات اندیشمندان حوزه رسانه نشان می‌دهد، فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی از دید سازمان‌های اطلاعاتی غربی و به‌ویژه آمریکا از جمله کانال‌های بسیار باارزشی برای کسب اطلاعات از مخاطبان به شمار می‌روند.

البته نباید اهداف شوم شبکه‌های اجتماعی را به‌راحتی فراموش کرد که مهم‌ترین آن، ایجاد و تقویت بحران در طبقه متوسط جوامع هدف است.

از ماهیت جاسوسی فیس‌بوک بی‌خبرم

یک شهروند گیلانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه در فیس‌بوک عضو هستم، اظهار کرد: هیچ اطلاعی از ماهیت جاسوسی فیس‌بوک ندارم.

انوش رفیعی افزود: از دو سال قبل و با اسم مستعار وارد فیس‌بوک شدم و هرگز فکر نمی‌کردم که به سرعت به آن اعتیاد پیدا کنم و اغلب به صورت روزانه ساعت‌ها در دنیای بی‌سر و ته فیس‌بوک گشت‌زنی می‌کنم.

وی با بیان اینکه به صورت اتفاقی و از طریق دوستانم در فیس‌بوک عضو شدم، گفت: در این مدت بسیاری از اطلاعات شخصی‌ام را در فیس‌بوک به اشتراک گذاشتم.

این دانشجوی گیلانی ادامه داد: تا کنون هیچ اطلاع‌رسانی در باره ماهیت بحرانی و اهداف فیس‌بوک نشنیده‌ام و این فقدان آگهی موجب شده تا به فیس‌بوک اعتماد کنم.

فیس‌بوک زندگی‌ام را نابود کرد

یک شهروند 34 ساله نیز به خبرنگار فارس گفت: بیش از چهار سال در فیس‌بوک عضو بودم و بدون اینکه متوجه شوم روح خیانت را در من زنده کرد.

وی که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه ممکن است حرف‌هایم برای بسیاری از جوانان عضو فیس‌بوک تمسخرآمیز و یا شوخی تلقی شود، افزود: در این شبکه اجتماعی و ارتباطاتی که با دنیا برقرار کردم آموختم که خیانت در زندگی زناشویی معنایی ندارد و زندگی‌ام را در خطر جدایی قرار دادم.

این شهروند گیلانی، با بیان اینکه همسر و زندگیم را به واسطه برقراری ارتباط با دوستی‌های فیس بوکی از دست دادم، اظهار کرد: عضویت در فیس‌بوک را برای خود افتخار می‌دانستم اما در آن غرق شدم و بسیاری از چیزها را به واسطه آن از دست دادم.

وی ادامه داد: نسل جوان باید بداند که شبکه‌های اجتماعی غربی هرگز برای رفاه حال شهروند ایرانی گامی برنمی‌دارد و جوانان باید هوشیار باشند.

شبکه‌های اجتماعی در فقدان رسانه‌ای قوت گرفتند

یک کارشناس ارشد حقوق نیز با بیان اینکه باید نیازهای رسانه‌ای مردم توسط رسانه‌های داخلی به سرعت تامین شود، گفت: به طور مثال تا مدتی پیش بسیاری از مردم برای سرگرمی کودکان خود از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کردند اما امروز تولد شبکه پویا بازار این نوع شبکه‌های ماهواره‌ای را بسیار کم رونق کرده است.

سید بهزاد کاظمی ادامه داد: توسعه سریع رسانه‌ای مرهون تلاش فعالانه و نوآورانه‌ای است که باید تقویت شود و باید تمام تلاش خود را برای آفند رسانه‌ای بسیج کنیم.وی با اشاره به رشد سریع اشتراک جوانان در شبکه‌های اجتماعی و بی‌هویتی غرب، تصریح کرد: با وجود اینکه اینترنت ابزار علمی و پژوهشی به شمار می‌رود اما شاهد سرقت رسانه‌ای غرب از اطلاعات شخصی مشترکان فیس بوک، توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی غربی هستیم.

این کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل، سوء‌استفاده از اطلاعات کاربران شبکه‌های اجتماعی غربی را نقض آشکار حقوق بشر دانست و اظهار کرد: جوانان نباید به سارقان آبرو، حیثیت و مرجان بی‌بند و باری اعتماد کنند.

آموزش عمومی کاربران اینترنت ضروری است

یک کارشناس ارشد فناوری اطلاعات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابزارهای جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه است، گفت: باید جوانان برای استفاده آگاهانه و هوشمندانه از این شبکه‌ها آموزش عمومی و تخصصی ببینند.

سید مسعود معصومی، اعتماد به شبکه‌های اجتماعی و اشتراک اطلاعات شخصی را اعتماد به تمام کاربران اینترنت دانست و افزود: شبکه‌های اجتماعی مجموعه‌ای از اطلاعات در ارتباط با هویت افراد، علاقه‌مندی‌ها، اطلاعات کاملا شخصی و نقاط ضعف شخصیتی او دارند که می‌توانند در مواقع لزوم از این اطلاعات در زمینه سوءاستفاده از افراد بهره ببرند.

وی با تاکید بر روند اعتیادآور عضویت در شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: این شبکه‌ها پدیده‌ای نو برای تسلط بر اشخاص هستند.

این کارشناس ارشد فناوری با تاکید بر اینکه در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باید تصور کنید که هر لحظه می‌توانید یک طعمه باشید، اذعان کرد: روزی نمی‌گذرد که در باره هک جدید نشنیده باشیم و با رشد سریع بدافزارها، امنیت هرگز وقت استراحت ندارد.

شبکه‌سازی اجتماعی سیاست آمریکاست

یک کارشناس سیاسی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، گفت: شبکه سازی اجتماعی در فضای مجازی در سیاست و دیپلماسی آمریکا نقش ویژه‌ای دارد.

مصطفی چراغی با بیان اینکه هر شبکه اجتماعی معمولا هدف و یا اهداف خاصی را دنبال می‌کند، افزود: ترویج فرهنگ و اندیشه خاصی در حوزه‌های مختلف می‌تواند از اهداف شبکه‌ها باشد.

وی با اشاره به شبکه‌سازی مجازی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: فریدمن روزنامه‌نگار صهیونیستی آمریکایی معتقد است شبکه‌های اجتماعی مجازی، مساجد مجازی در مقابل مساجد حقیقی ایران است.

این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: این گفته فریدمن خود به تنهایی نشان دهنده ترس صهیونیسم جهانی و آمریکا از مساجد بوده که شبکه اجتماعی حقیقی عظیمی را در کشور تشکیل داده است.

وی خاطرنشان کرد: با هوشیاری جوانان، ارتقای بصیرت، آموزش کاربران اینترنت و ایجاد شبکه‌های اجتماعی فرهنگی در کشور می‌توان با ماهیت شبکه‌های اجتماعی غربی مبارزه کرد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads