کد خبر: 10895 - تاریخ: چهارشنبه، 31 اکتبر 2012 - 08:26

متکی وزیر امور خارجه اسبق کشور در سینما گلسرخ انزلی

13 آبان نه یک اقدام ابتدایی بلکه یک عکس العمل طبیعی بود به زنجیره ای از اقدامات امریکا یعنی یک پدافندی بود به آفندی که امریکایی ها در طول 8 یا 9 ماه توسط سفارت خانه امریکا در ایران انجام دادند.

به گزارش خوبان به نقل از موج انزلی ، منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق کشور بعد از ظهر دوشنبه در سینما گلسرخ بندر انزلی حضور یافتند. ایشان در این مراسم که به مناسبت سالروز 13 آبان 58 برگزار شده بود ، طی سخنانی به تحلیل وقایع 13 آبان پرداخته و ارتباط ایران و امریکا را مورد بررسی قرار دادند. که مشروح این سخنرانی بدین شرح می باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم

تسخیر لانه جاسوسی یکی از حوادث تاریخی است که در کشور ما اتفاق اقتاد و تبعات خودش را در پی داشت،کسانی در بررسی یک حادثه ممکن است یکطرفه بررسی کنند و آثار مثبت حادثه را ببیند،برعکس ممکن است افرادی ابعاد منفی آن حادثه را تحلیل کنند. اما کار درست آن است که از جمیع جهات به آن واقعه پرداخته شود. برای آنکه ببینیم که یک اقدامی چرا صورت گرفت ،زمینه های این حادثه چه بود و پیامد های آن را در نظر بگیریم.

واقعیت این است که در ایران ، وقتی که حرکت 15 خرداد سال 42 شروع شد، اعتراضاتی نسبت به نظامی که در ایران بود و تصمیم سازی هایی که در ایران می شد شکل گرفت. نوک پیکان این اعتراضات به بی اراده بودن مسئولین آن زمان در امر کشور داری بود. یعنی بالاترین مقام کشور که شاه مملکت بود مجاز نبود بدون اذن نماینده امریکا، سفیر انگلیس در مسائل کلان کشور تصمیم بگیرد. نطق تاریخی امام پیرامون کاپیتولاسیون اشاره به این نکته داشت که ایران نباید وابسته به کشورهای خارجی باشد و دستوراتش را از آن بگیرد، کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی ، در بیان ساده امام این بود که اگر سرباز امریکایی شاه ایران را با ماشین زیر بگیرد و بکشد ، دادگاه های ایران حق ندارند سرباز امریکایی را محاکمه کنند، و اگر شاه ایران یک پاسبان امریکایی را با ماشین زیر بگیرد دادگاههای امریکا می توانند شاه ایران را محاکمه کنند، این یعنی حق قضاوت کنسولی یا کاپیتولاسیون برای امریکایی ها در ایران . چندی پیش اگر خاطر شما باشد در عراق همین موضوع وجود داشت آمریکایی ها دنبال این بودند که همین قضیه را در عراق پیاده کنند.

مردم پرونده قطوری از اقدامات امریکا در ایران داشتند، در جنگ جهانی دوم قدرت مسلط بر سرنوشت ما انگلیسی ها بودند و بعد از جنگ جهانی دوم امریکایی ها بودند. مردم این شرایط را می دیدند و راضی نبودند. کشور ما کشور مستقلی است تاریخ کشور ما تاریخ استقلال خواهی این ملت است.

در 15 خرداد نهضت در بخش مردمی اش هنوز فراگیر نشده بود ، اگر چه رهبری نهضت با امام بود و مکتب مورد نظر اسلام بود،یعنی دو عاملی محوری، که در22 بهمن 57 اساس قیام ملت بود. اما در 22 بهمن مردم موفق شدند، امریکای ها هم بسیار تلاش کردند شاه را نگه دارند حتی کودتاهایی طراحی شده بود و مامورینی فرستاده بودند که هرطوری شده سیستم را نگه دارند و شاه را نگه دارد. اما هدایت امام اجازه نداد و اینها مجبور شدند که شاهد باشند که حکومت شاهنشاهی در ایران ساقط شد.از سپیده دم پیروزی انقلاب با استفاده از مدارک و اسناد موجود ، فتنه گری ها ی خودشان را شروع کردند.در ماه های نخست مواجه شدیم با ترور ها ، مواجه شدپم با ناآرامی های قومی و اینها هیچکدام طبیعی نبود. امریکایی ها طراح اینکار بودند امریکایی ها می خواستند حالا که نتوانستند شاه را نگه دارند ، نظام جدید نماند.

امام بسیار تاکید داشت نظام پابگیرد، 22 بهمن انقلاب پیروز شد و 12 فروردین مردم آمدند نوع حکومت را مشخص کردند، معمولا انقلابات تا سال ها دنبال قانون اساسی می رفتند و نه اینکه همه چیز را در اختیار مردم بگذارند. امام به انقلاب قدم به قدم با مردم تاکید داشت. فلذا مجلس موسسان شکل گرفت بلافاصله بعد از تایید جمهوری اسلامی، 98 درصد در این رفراندوم رای مثبت دادند. به موازات جا افتادن نظام شکل توطئه ها تغییر کرد، همه فکر می کنند جنگی که به ایران تحمیل شد در 31 شهریور 59 بود قبل از ماموریت صدام برای حمله به ایران ، ترکیه از طرف آمریکا تحریک می شد که حمله علیه ایران را آغاز کند. من زمانی که در سال 1364 به عنوان سفیر وارد ترکیه شدم یکی از نمایندگان حزب سلامت ملی آمد به ملاقاتم، ایشان گفت دولت آمریکا در حال تحریک ترکیه بر علیه کشور ایران است. نماینده ما در مجلس پشت تریبون رفته ،نطق کرد و در ارتباط حمله ترکیه به ایران هشدار داد.

برخی خیال میکنند که حادثه 13 آبان یک حادثه احساسی است و یک اقدام ناپخته یک تعدادی دانشجو انجام دادند.در حالی که ما باید از 22 بهمن تا 13 آبان را بررسی کنیم و ببینیم که امریکایی ها چه اقدامی علیه ایران انجام دادند.سراسر دخالت ،تحریک، فضاسازی جهت اغتشاش در ایران بود. 13 آبان نه یک اقدام ابتدایی بلکه یک عکس العمل طبیعی بود به زنجیره ای از اقدامات امریکا یعنی یک پدافندی بود به آفندی که امریکایی ها در طول 8 یا 9 ماه توسط سفارت خانه امریکا در ایران انجام دادند.برخی به بهم خوردن تعهدات دیپلماسی خرده میگیرند ، آن قاعده در حالت کلی درست است در مواردی که در سال های بعد اگر مردم یا دانشجویان به سفارت خانه ای حمله می کردند ما ملزم به دادن خسارت بودیم.اما حادثه 13 آبان یک استثناست در این روند،به جهت اینکه امریکا همه وزن خودش را آورده بود که این نظام نوپا را ساقط کند.همه این توضیخات را من برای دوستانم در این جلسه عرض کردم که تصور نکنید هژمونی و روحیه استکباری امریکا صرفا برای موضوع سفارت خانه اش است،این موضوع از قبل بوده و بعد از این واقعه هم ادامه پیدا کرد.

اینجا چالش بین انقلاب اسلامی و نظام استکباری ایجاد میشود ، چالش بین منطق قدرت که امریکا آن را نمایندگی می کند و قدرت منطق که امام آن را نمایندگی می کرد. یعنی امام معتقد بود که قدر ت ما باید از منطق ما برخیزد. در طول 34 سال گذشته آمریکایی ها سعی کردند شعله مخالفتشان را با ایران روز به روز بیشتر کنند. یک زمانی حدود 40 سال پیش نظرسنجی میکردند در منطقه مخصوصا جوانان مدل امریکایی برایشان سمبل بود، بتدریج و با شکل گیری انقلاب اسلامی و عملکرد امریکا در جاهای مختلف جهان ، هم اکنون در نظرسنجی ها 80 درصد جوانان خاور میانه تا مرز تنفر از امریکا پیش رفتند. شرایطی که در دنیا اتفاق می افتد در 40 سال گذشته، امریکایی ها مجبور به دخالت می شوند ،شکنجه را محکوم می کنند اما آزارشان در ابوغریب و گوانتانامو بهیچ وجه قابل دفاع نیست یعنی یک تناقض و تضاد بین تئوری و عمل پیش می آید. 10 سال در افغانستان ماندند هیچکس در دنیا نگفت امریکا در افغانستان پیروز شد حتی ملت آمریکا. در بیانیه الجزایر که در مجلس اول تصویب رسید، امریکایی ها متعهد شدند در امور داخلی ایران دخالت نکنند، آیا نکردند؟ آقای کارتر بعد روزی که جنگ تحمیلی آغاز شد می گوید که امیدوارم که ایرانی ها ادب شده باشند، یعنی اینکه این جنگ را ماراه انداختیم علیه ایرانی ها.ما در طول این سال ها برای اینکه مواضع مستقل خودمان را حفظ کنیم هزینه دادیم، 16 هزار شهید تروریسم دادیم. تصور هست که زمانی می تواند موضوع رابطه ایران با امریکا مطرح شود که شرایطش برقرار شود. امروز شانه های دولت زیر بار شرایطی هست که باید از آن عبور کنیم ، به تعبیر رهبری که عبارت پیچ تاریخی را مطرح نمودند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads