کد خبر: 10501 - تاریخ: پنج‌شنبه، 25 اکتبر 2012 - 17:33

روسیه اجازه تصویب قطعنامه نظامی علیه ایران را نمی‌دهد

این مقام روسی با بیان اینکه وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده که به دلیل سناریوی نظامی آمریکا و یا صهیونیسم علیه ایران روسیه نسبت به هر حرکت در شورای امنیت سازمان ملل متحد فوق‌العاده سخت‌گیر خواهد بود

به گزارش خوبان به نقل از فارس: ماکسیم بارانوف اشاره به قطعنامه شورای سازمان امنیت اظهار کرد: روسیه اجازه نمی‌دهد چنان قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب برسد که قابل تفسیر دوگانه بوده و امکان آغاز عملیات نظامی علیه ایران را به وجود آورد.

وی درباره مصاحبه «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با روزنامه «روسیسکایا گازتا» افزود: این روزنامه از وزیر امور خارجه روسیه سئوال کرد که آیا ممکن است صهیونیسم یا آمریکا عملیات نظامی علیه ایران را آغاز کنند، که وزیر در پاسخ گفت با توجه به تجربه لیبی سناریوی نظامی امکانپذیر است.

این مقام روسی با بیان اینکه وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده که به دلیل سناریوی نظامی آمریکا و یا صهیونیسم علیه ایران روسیه نسبت به هر حرکت در شورای امنیت سازمان ملل متحد فوق‌العاده سخت‌گیر خواهد بود، گفت: وزیر خارجه روسیه عنوان کرده که دیگر اجازه چنین تفسیرهای حیله‌گرانه‌ای را نخواهیم داد و ما چنان وضعی را تامین خواهیم کرد که هیچ قطعنامه‌ای مانند قطعنامه لیبی مورد تفسیر و تعبیر قرار نگیرد.

وی در توضیح قطعنامه لیبی، ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه مارس سال 2011 قطعنامه‌ای درباره برقراری ناحیه پرواز ممنوع بر فراز لیبی به تصویب رساند که به دنبال آن ناتو بر اساس این قطعنامه عملیات جنگی در لیبی را آغاز کرد که به سرنگونی رژیم «معمر قذافی» در این کشور و قتل وی منجر شد.

بارانوف بیان کرد: آمریکا، صهیونیسم و برخی از دیگر کشورهای غربی معتقدند که ایران زیرپوشش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای مشغول ساخت سلاح هسته‌ای است و مقامات ایرانی با رد این اتهامات بارها اعلام کرده‌اند که برنامه هسته‌ای این کشور صرفا برای رفع نیازهای انرژی است.

وی با اشاره به گروه 1+5 ابراز کرد: این گروه مرکب از 5 عضو دایمی شورای امنیت و آلمان از سال 2003 میلادی (1382) به همراه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان آن است که ایران کارهای مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را که برای رژیم منع گسترش هسته‌ای خطرساز است، متوقف کرده و شفافیت کامل برنامه هسته‌ای خود را تامین کند.

وی با تصریح بر اینکه درباره مسئله هسته‌ای ایران چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این قطعنامه‌ها تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شده است.

سرکنسول روسیه در رشت اضافه کرد: تعدادی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی قطعنامه‌های مختلفی را علیه ایران صادر کرده و خواستار تامین شفافیت کامل برنامه هسته‌ای ایران و اثبات ماهیت صرفا صلح‌آمیز آن هستند.

به گفته وی، در این قطعنامه‌ها تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی اعمال شده و از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یک‌جانبه زیادی را علیه اشخاص حقوقی و حقیقی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده‌اند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads