کد خبر: 10081 - تاریخ: شنبه، 20 اکتبر 2012 - 08:00

متهمان اصلی انفجار لبنان شناخته شدند

ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه عصر روز جمعه انفجاری در میدان «ساسین» در منطقه الاشرفیه واقع در شرق بیروت آرامش این منطقه را به هم ریخت.

به گزارش خوبان به نقل از فارس: شدت انفجار امروز لبنان به حدی بود که ناظران این انفجار را شدیدترین انفجار از سال 2008 در نوع خود می‌دانند. در این انفجار خسارت زیادی به محل انفجار و ساختمان‌ها و خودروهای اطراف وارد شد.

یک منبع امنیتی به شبکه خبری المنار گفت که انفجار امروز منطقه الاشرفیه بیروت حفره‌ای به عمق یک تا یک و نیم متر در محل انفجار ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، شدت این انفجار به حدی بود که قطعات متلاشی شده خودروها 30 متر از محل انفجار به اطراف پرتاب شده است.

گزارش شده که ساکنان منطقه در فاصله یک کیلومتری از محل انفجار لرزش شدید ساختمان‌ها را احساس کردند.

از سوی دیگر خبرهای ضد‌ و نقیضی درباره شمار قربانیان این انفجار منتشر می‌شود. در حالی که خبرگزاری لبنان شمار قربانیان انفجار امروز بیروت را 8 کشته و بیش از 90 زخمی اعلام کرده است، وزیر بهداشت لبنان شمار کشته‌ها را 3 نفر و مجروحان این حادثه را 86 نفر اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، وضعیت برخی از مجروحان وخیم گزارش شده است و حتی صلیب سرخ لبنان نیز شدت جراحات مجروحان را بسیار خطرناک توصیف کرده است.

برخی منابع نیز پیش‌بینی می‌کنند به علت شدت جراحات مجروحان بر آمار قربانیان این حادثه افزوده شود. بیمارستان‌های بیروت درخواست اهدای خون به دلیل شدت جراحات حاصله از انفجار را تمدید کردند.

بیمارستان «أوتیل دیو» نیز اعلام کرد که 38 تن از مجروحان و جسد دو نفر از قربانیان انفجار امروز به این بیمارستان منطقه شده‌اند.

در حالی که بعد از انفجار اعلام شده بود هیچ فرد یا شخصیت سیاسی لبنان هدف این انفجار نبوده است بعد از گذشت چند ساعت خبرگزاری رویترز در ابتدا به نقل از یک منبع امنیتی لبنان اعلام کرد که یک مقام ارشد امنیتی لبنان در این حادثه زخمی شده است.

بلافاصله شبکه الجزیره و العربیه نیز اعلام کردند که «وسام الحسن» رئیس بخش اطلاعات امنیتی لبنان در انفجار الاشرفیه کشته شده است.

پس از این بود که رسانه‌های لبنانی و عربی نیز کشته شدن سرتیب وسام الحسن در انفجار الاشرفیه را تائید کردند.

نشست کابینه امنیتی لبنان به ریاست نجیب میقاتی

شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد که نشست کابینه امنیتی لبنان امشب در کاخ نخست وزیری به ریاست نجیب میقاتی برگزار می‌شود.

«نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان با اشاره به انفجار تروریستی امروز در شرق بیروت گفت: تمامی دستگاه‌های امنیتی و قضایی را برای کشف عاملان انفجار الاشرفیه و تعقیب عاملان آن بسیج کرده است.

قرار است نشست امنیتی لبنان تا لحظاتی دیگر در کاخ نخست وزیری به ریاست نجیب میقاتی برگزار شود.

نشست اضطراری کابینه دولت فردا برگزار می‌شود

المنار گزارش داد که نشست اضطراری کابینه دولت لبنان نیز فردا ساعت 10 صبح در این زمینه برگزار می شود.

این در حالی است که «فایز غصن» وزیر دفاع لبنان نیز به همراه تعدادی از مقامات نظامی این کشور به محل انفجار حضور یافتند تا از نزدیک در جریان این انفجار قرار گیرند.

واکنش‌های داخلی لبنان

نبیه‌بری: انفجار امروز جنایتی سازمان یافته بود

از سوی دیگر «نبیه بری» رئیس پارلمان نیز خواستار تحقیقات دستگاه قضایی برای بررسی این جنایت شد و ابراز امیدواری کرد که عاملان این جنایت سازمان یافته هر چه سریعتر شناسایی شده و به دست عدالت سپرده شوند.

نبیه بری این جنایت را کاملا اقدامی تروریستی و جنایتی علیه غیرنظامیان و کل مردم لبنان دانست.

حزب الله لبنان: انفجار الاشرفیه اقدامی جنایتکارانه است

حزب الله لبنان نیز انفجار الاشرفیه را اقدامی جنایتکارانه خواند و از دستگاه‌های مسئول خواست عاملان این جنایت را کشف کنند.

حزب الله از تمامی جریان‌های لبنانی خواسته که با اتحاد و همدلی فرصت را از تمامی توطئه گران و مخلان به امنیت کشور بگیرند.

از سوی دیگر «علی عمار» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت نیز خواستار کشف و مجازات عاملان این جنایت که به عقیده وی تمام ملت لبنان را هدف قرار داده است، شد.

«حسن فضل الله» نماینده پارلمان لبنان نیز به MTV لبنان گفت: این انفجار امنیت همه لبنانی‌ها و ثبات آنها را هدف گرفته است و این احساس در لبنانی ها وجود دارد که امنیت آنها در خطر است ولی با وحدتشان می‌توانند اهداف عاملان این جنایت را ناکام کنند.

حزب توحید لبنان نیز انفجار امروز بیروت در منطقه الاشرفیه را محکوم کرد.

جبهه عمل اسلامی لبنان نیز ضمن محکوم کردن این جنایت از دولت این کشور خواست با «مشت آهنین» با عاملان این جنایت برخورد کند.

رئیس حزب «کتائب» لبنان با محکوم کردن انفجار امروز بعد از ظهر بیروت تاکید کرد که این انفجار نشانه‌های تروریسم بین المللی را در خود نهفته دارد.

«امین جمیل»، رئیس حزب «کتائب» لبنان در بیانیه‌ای به شدت انفجار امروز بعد از ظهر منطقه «الاشرفیه» را محکوم کرد.

در این بیانیه تاکید شده است که این انفجار ثابت می‌کند تلاش‌های خطرناکی در حال انجام است تا لبنان را هم درگیر حوادث جاری در کشورهای همجوار کند.

وی در عین حال نگفت که چه جریانی در حال تلاش برای کشاندن لبنان به درگیری های سوریه است.

واکنش دمشق به انفجار بیروت

در حالی که برخی جریان‌های سیاسی لبنان و وابسته به غرب تلاش دارندکه دمشق را در انفجار امروز بیروت متهم کنند، سوریه بلافاصله انفجارهای امروز بیروت را که در جریان آن 8 نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند، به شدت محکوم کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به قول «عمران الزعبی» وزیر اطلاع رسانی سوریه انفجار تروریستی در بیروت را به شدت محکوم کرد.

برخی شبکه های تلویزیونی منطقه از جمله العربیه در اقدامی هماهنگ شده تلاش دارند که انفجارهای امروز بیروت را به نظام سوریه مرتبط کنند.

الزعبی گفت: «این انفجارهای تروریستی هر جای که اتفاق بیافتد، محکوم است و هیچ توجیهی برای وقوع آن وجود ندارد.»

رد پای اسرائیل در انفجار امروز پیداست

با وجود گذشت چند ساعت از انفجار امروز بیروت، هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

این در حالی است که کانال تلویزیونی الجدید لبنان به نقل از حزب سوری قومی اجتماعی اعلام کرد که رد پای اسرائیل در انفجار امروز دمشق آشکار است.

از سوی دیگر یک کارشناس منطقه خاورمیانه تاکید کرد که انفجار امروز در بیروت احتمالاً توسط افراد وابسته به «سمیر جعجع» رئیس نیروهای لبنانی و از سران 14 مارس و با هدف فشار سیاسی به مخالفانش صورت گرفته است.

«هادی محمدی» کارشناس مسائل سیاسی لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره انفجار منطقه «الاشرفیه» در شرق بیروت، گفت: این انفجار در منطقه مارونی نشین روی داده و این درحالی است که بین سمیر جعجع رئیس سابق فالانژها و دیگر گروه‌های مارونی‌ها اختلافات شدیدی وجود دارد.

این کارشناس خاورمیانه با اشاره به کارنامه سیاه جعجع در ترور و اقدامات تروریستی تاکید کرد که رهبران مارونی جعجع را تحت فشار قرار داده‌اند و وی نیز برای خارج شدن از فشار اقدام به بمب‌گذاری کرده و به روش قدیمی خود در حذف فیزیکی مخالفانش بازگشته است.

محمدی تصریح کرد که انفجار امروز در شرایطی روی داده که توافقات بین جعجع و سعد الحریری رهبر 14 مارس نیز در بن بست قرار دارد.

نقش القاعده در انفجار امروز بیروت

«نزار عبدالقادر» کارشناس مسائل استراتژیک نیز در گفت‌وگو با الجزیره با اشاره به اهداف سیاسی احتمالی در ورای این حمله تصریح کرد: شرایط کنونی منطقه گروه‌های تروریستی همچون القاعده و متحدان این گروه را برای انجام عملیات‌هایی از این دست در بیروت ترغیب کرده است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads