کد خبر: 9461 - تاریخ: شنبه، 13 اکتبر 2012 - 18:13

مشایی اصلی‌ترین حامی پروژه لاله است.

ساخت فیلم لاله با وجود جنجال ها و مخالفت‌های زیادی که علیه آن در داخل کشور صورت گرفت با بودجه ای میلیاردی تصویب شد و مراحل پیش تولید را گذراند و دیروز سخنگوی سازمان سینمایی از صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک نژاد خبر داد.

به گزارش خوبان به نقل از بولتن، بسیاری از نمایندگان مجلس و نخبگان کشور اشکالات زیادی بر فیلم لاله وارد دیدند و حمایت معاونت سینمایی وزارت ارشاد از آنرا غیرقابل قبول دانستند این در حالی است که بعد از این همه جنجال دیروز «سعید رجبی فروتن» سخنگوی سازمان سینمایی گفته است: پس از صحبت‌های انجام شده با اعضای کمیسیون فرهنگی و تغییراتی که در فیلمنامه این کار طبق انتقادها اعمال شد، سازمان سینمایی در نهایت پروانه ساخت این فیلم سینمایی به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد را صادر کرد.

با توجه به اینکه کارگردان این فیلم همچنان همان فردی است که به گفته اهالی سینما و سیاست، هیچ رزومه قابل قبول و مشخص سینمایی ندارد و سوژه فیلم هم همان موضوع ناهمگون با فرهنگ ایرانی است و بودجه حمایتی نیز همچنان بر روال خود باقی می باشد؛ تغییر به یکباره نگرش اعضای کمیسیون فرهنگی در قبال ساخت این فیلم شائبه های سیاسی و اقتصادی زیادی را به ذهن متبادر می کند که جا دارد اعضای کمیسیون فرهنگی در اینباره به افکار عمومی پاسخگو باشند.

گفتنی است؛ چندی پیش شاهرخ دلکو، کارگردان و منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار بی باک درباره مخالفتها با فیلم لاله گفت: با توجه به اخباری که در سایتها و روزنامه‌ها راجع به این فیلم دیدم؛ خیلی طبیعی است که مخالفت‌هایی صورت گیرد، پروژه‌ای که هزینه بالایی دارد با کارگردانی که وضعیت کاری و کارنامه مشخصی ندارد و موضوعی که متعارف جامعه ما هم نیست همگی دست به دست هم داده تا در این زمینه حساسیت های را ایجاد کند و تا این حد مخالفت صورت گیرد.

دلکو همچنین گفته بود: اگر میزان بودجه‌ای که برای این فیلم قرار داده‌اند 8 میلیارد اعلام شده باشد، قطعا معقول و متعارف نیست. من بعنوان یک سینماگر وقتی می‌بینم که یک فیلم متعارف را می‌شود با مبلغی حدود 700  میلیون تومان ساخت که خیلی از آنها موضوعات روز جامعه است؛ طبعا نمی توانم متوجه شوم که چرا برای این فیلم باید 8 میلیارد هزینه شود که داستانش در مورد یک زن راننده است که در مسابقات رالی شرکت می‌کند؛ ضمن این‌که من هنوز از کارگردان آن هیچ فیلمی بجز چند فیلم مستند آن‌ هم قبل از عزیمتش به آمریکا ندیده‌ام تا بیبینم اصلا شایسته و درست است که 8 میلیارد تومان پول بیت المال این مملکت را در اختیار وی قرار دهند یا نه؟ با این اخباری که من شنیدم مشخص است که هر عقل سلیمی با این ماجرا مخالفت خواهد کرد.

به هر حال اشکالات اساسی فیلم لاله همچنان باقی بوده و به هیچ وجه تغییری صورت نگرفته است لذا رضایت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نمی تواند برای افکار عمومی توجیهی قابل قبول داشته باشد مگر اینکه بگوییم؛ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به جای لاله پروران تغییر محسوسی کرده باشند!

جالب اینکه اخیرا یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی با اشاره به مطالعه فیلمنامه پروژه سینمایی “لاله” توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، محتوای این فیلمنامه را کاملاً فمینیستی و بودجه آنرا غیرقابل قبول دانست و تأکید کرد: کمیسیون فرهنگی زیربار ساخت این فیلم نخواهد رفت.

بیژن نوباوه  ضمن بیان این مطلب در خصوص اعلام موضع رسمی این کمیسیون درباره ساخت فیلم سینمایی “لاله” گفت: موضع رسمی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره ساخت این پروژه سینمایی را سخنگو باید اعلام کند اما در نگاه کلی به جمع‌بندی برای ساخت این فیلم سینمایی نرسیده‌ایم و اعضای کمیسیون فرهنگی ساخت این فیلم را دراولویت‌های کلان فرهنگی ندانستند.

نوباوه در ادامه افزود: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس معتقدند این اولویت با توجه به شرایطی که سینمای ایران در آن به سر می‌برد؛ به خصوص معاونت سینمایی وزارت ارشاد که هیچ نقشه راه مشخصی برای آینده فعالیت‌های سینمایی ندارد، ضروری نیست و کمکی به روند پیشرفت سینمای ایران نمی‌کند.

نوباوه تأکید کرد: از همین‌رو براساس اختیارات قانونی درباره ساخت این پروژه اظهارنظر می‌کنیم و اگر این اظهارنظر به عنوان یک مرجع قانوگذار رعایت نشود از مسیر قانونی و اختیاراتی که داریم اعمال نظر خواهیم کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که انجام چنین پروژه‌هایی کمکی به پیشرفت سینمای ایران نمی‌کند گفت: شاهد هستیم بسیاری از فیلم‌های ساخته شده در سال گذشته که در جشنواره فیلم فجر نیز نمایش داده شده به طور خواسته یا ناخواسته همسو با جنگ نرم بوده‌است جنگی که دشمن برای فرهنگ این سرزمین رقم زده است.

نوباوه در پاسخ به این سئوال که صاحبان فیلم “لاله” در توضیح این پروژه عنوان می‌کنند که این فیلم چهره یک زن فعال در اجتماع را نشان می‌دهد گفت: این توضیح و یا به عبارت بهتر این توجیه غیرمنطقی است چرا که تغییر نگاه نسبت به جامعه ایرانی این نیست که صرفا یک زن رالی‌باز نشان داده و گفته شود چنین زنانی در ایران فعال هستند و حال اینکه وجود چنین زنانی در ایران برای دنیای غرب اهمیت ندارد چراکه خودشان بسیار از این موارد را دیده‌اند و ساخت چنین فیلم‌هایی جذابیت موضوعی برای آنها ندارد.

نوباوه در ادامه افزود: به اعتقاد من موضوع فیلم لاله از اساس قابلیت ساخته شدن ندارد چراکه در شرایط فعلی ایران، شاهد کارهای مردانه توسط بانوان هستیم فعالیت‌هایی که مایه افتخار نیست اما برحسب شرایط اجتماعی زنان مجبور به فعالیت دراین حوزه هستند به‌عنوان مثال بانوانی داریم که به‌عنوان راننده کامیون و اتوبوس مشغول به کار هستند؛ از همین‌رو به اعتقاد من فیلمنامه‌نویس فیلم سینمایی “لاله” از فضای واقعی ایران دور و نگاه منطقی به زن در اجتماع ندارد.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: سئوال من این است که چرا طی سی‌وسه سال که از عمر انقلاب گذشته هیچ فیلمی درباره انقلاب ساخته نشده و اساسا چرا تاکنون یک فیلم مثل نبردالجزایر و یا عمرمختار با محوریت انقلاب ایران نداشته‌ایم؟ با این تفاسیر ساخت پروژه سینمایی “لاله” چه اولویتی دارد؟ کمیسیون فرهنگی قطعاً زیربار ساخت این فیلم نخواهد رفت.

گفتنی است؛ اواسط تیرماه بود که خبر ساخت فیلم لاله در کشور آمریکا و با حمایت دولت ایران در رسانه‌های داخلی منتشر شد.

این فیلم درباره لاله صدیق، قهرمان رالی ایران است، فیلمی که به گفته جمال شورجه، عضو شورای عالی سینما «نشان‌دهنده دختر ایرانی است که توانسته به عنوان یک قهرمان ایرانی در عرصه بین‌المللی خوش بدرخشد.»

اما در این میان بسیاری از اصولگرایان و نخبگان سینمایی به شدت از این پروژه انتقاد کرده‌اند و معتقدند که باید تصویری اسلامی از زن ایرانی نشان داده شود.
کارگردانی این فیلم را اسدالله نیک‌‌نژاد، فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا برعهده خواهد داشت. این مساله نیز مورد انتقادات زیادی در داخل کشور قرار گرفته است.

لاله افتخاری، نماینده تهران در این مورد گفته است: ما نمی‌توانیم دختر ایرانی را توسط کسی که نگاه آلوده‌ای به زن دارد به دنیا نشان دهیم.

اولین بار ۱۹ تیرماه رئیس سازمان امور سینمایی به دفاع از این پروژه پرداخت و گفت: این فیلم تجربه‌ای جدید است. فیلم‌هایی خارج از کشور علیه ما به زبان انگلیسی با بازیگران خارجی ساخته می‌شود، ما نیز احساس کردیم که بدین‌گونه عمل کنیم و در داخل کشور چنین فیلمی بسازیم.

۹ روز بعد جمال شورجه به خبرگزاری مهر گفت که اسدالله نیک‌نژاد در سفرهایی که رئیس جمهوری به نیویورک داشت با او ملاقات و موافقت او برای ساخت فیلم سینمایی ‌لاله‌ را کسب کرد.

آقای شورجه همچنین گفت که در سفرهای محمود احمدی‌نژاد به نیویورک، اسدالله نیک‌نژاد، مدیریت هنری برنامه‌های او را برعهده داشت و در میزگردهای احمدی‌نژاد در آن حضور داشت، دکور، نورپردازی و فیلمبرداری را مدیریت کرد و در نهایت به یکی از اعضای اصلی تیم همراه احمدی‌نژاد تبدیل شد.

در واکنش به این اظهارات، حسین شریتعمداری، سردبیر روزنامه کیهان دوم مردادماه در سرمقاله خود از پروژه لاله انتقاد کرد و از کارگردان این فیلم به عنوان کسی یاد کرد که «سال‌هاست در استودیوهای درجه ۳ و ۴ هالیوود به تولید آثار مستهجن و پورنو اشتغال دارد.»

همچنین در حالی که شایعاتی درباره نقش نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در این پروژه شنیده شده بود، در همین روز اعلام شد که اسفندیار رحیم‌مشایی اصلی‌ترین حامی پروژه لاله است. این خبر باعث شد اصولگرایان با شدت بیشتری به مخالفت با این فیلم بپردازند.

هزینه این پروژه نیز خبرساز شده است. در ابتدا اعلام شد که هزینه ساخت این فیلم پنج میلیارد تومان است. این رقم با انتقاد سینماگران مواجه شد. علی معلم، منتقد و تهیه‌کننده سینما گفت که پراختن به شخصیت‌های مهم تاریخی مانند کوروش کبیر در یک فیلم سینمایی مهمتر از ساختن فیلم سینمایی ‌لاله‌ با موضوع یک دختر اتومبیلران است.

پنجم مردادماه هم روزنامه تلگراف لندن، رقم پروژه را هشت میلیارد اعلام کرد، خبری که مقامات سینمایی ایران آن را تکذیب نکردند.

در همین حال احمد سالک یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: گزارش و عکس‌های به دست آمده از مراحل پیش تولید این فیلم حاکی از آن است که این فیلم از اساس با ارزش‌های دینی و فرهنگ اسلامی ایرانیان در تضاد است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز تهدید کرد «اگر لازم باشد مسائل پشت پرده را هم با بررسی دقیق» فاش خواهد کرد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads