کد خبر: 9191 - تاریخ: سه‌شنبه، 9 اکتبر 2012 - 19:28

شهردار رشت :

قطار شهری رشت عملیاتی می‌شود

با توجه به قدمت و پیچیدگی معابر شهری، کم عرض بودن معابر و کمبود سیستم‌های ترابری همگانی، کثرت آثار تاریخی و فرهنگی در مرکز شهر و توسعه روز افزون شهر رشت، تمهیدات گسترده در توسعه شبکه حمل و نقل شهری ملموس است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس:  محمدعلی ثابت‌قدم ظهر امروز در جلسه شهرداری این شهر با بیان اینکه رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: با مهاجرت روزانه در اطراف شهر جمعیت رشت به حدود یک‌میلیون و 200 هزار نفر می‌رسد.

به گفته وی، با رشد سالانه 1.9 درصد جمعیت رشت این شهر به عنوان مرکز استان گیلان یکی از مهم‌ترین شهرهای شمالی کشور به شمار می‌رود.

شهردار رشت ادامه داد: با توجه به قدمت و پیچیدگی معابر شهری، کم عرض بودن معابر و کمبود سیستم‌های ترابری همگانی، کثرت آثار تاریخی و فرهنگی در مرکز شهر و توسعه روز افزون شهر رشت، تمهیدات گسترده در توسعه شبکه حمل و نقل شهری ملموس است.

به گفته وی، طبق برنامه مقرر طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر رشت حدود 45 درصد مسافران در شبکه عمومی رشت توسط تاکسی و حدود 18 درصد توسط اتوبوس و مینی‌بوس جابه‌جا می‌شوند.

ثابت‌قدم با تصریح بر اینکه این موضوع نیاز شبکه شهر رشت به شبکه ریلی را نمایان می‌کند، خاطرنشان کرد: طبق مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک برای تأمین بخش حمل و نقل عمومی شهر رشت در افق طرح دو خط شرقی و غربی و شمالی‌جنوبی برای شهر رشت طراحی شده است.

وی حجم تقاضای مجموع سفر روزانه ریلی در ساعت اوج افق طرح در سال 1405 در کریدور خط یک را حدود 10 هزار مسافر در هر جهت و نیز در کریدور خط دو حدود 12 هزار و 200 هزار مسافر در هر جهت ذکر کرد.

شهردار رشت یادآور شد: با برآوردهای مالی اقتصادی، راه‌اندازی دو خط قطار سبک شهری در رشت در دو کریدور مصوب به طول حدود 23.5 کیلومتر با 24 ایستگاه برای اهالی و مسئولان شهری ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه و احداث این خطوط ریلی در شهرداری رشت پیگیری شده است، اذعان کرد: مهندسان مشاور برای ارائه خدمات مدیریت طرح، مطالعات فاز نخست و دوم این دو خط را انتخاب کرد و در آذر همان سال نیز قرارداد مطالعات فاز یک و دو این خطوط به مهندسان مشاور ابلاغ شد و اکنون بالغ بر نیمی از مطالعات قطار شهری رشت صورت گرفته است.

ثابت‌قدم با بیان اینکه درباره نقشه‌برداری و ژئوتکنیک طرح قطار شهری اقدام‌هایی انجام شده است، خاطرنشان کرد: عملیات نقشه‌برداری، حفاری و گمانه‌های اکتشافی در هفته آینده آغاز می‌شود.

وی درباره میزان اعتبارات این طرح متذکر شد: درباره جذب اعتبارات عمرانی و با توجه به مصوبات سفرهای استانی اقدام‌های لازم انجام شده و با اخذ مصوبات شورای عالی ترافیک استان و کمیسیون 215 حوزه معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در مهر سال 90 برای روند اجرای قرارداد هر دو خط یک و دو تامین اعتبار شده است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads