کد خبر: 9123 - تاریخ: دوشنبه، 8 اکتبر 2012 - 18:22

شاخص آلودگی هوای رشت بحرانی نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان شاخص آلودگی هوای رشت ناشی از سوزاندن کاه و کلش برنج را دارای موقعیت بدون بحران عنوان کرد.

به گزارش خوبان به نقل از فارس: امیر عبدوس صبح امروز در جلسه محیط زیست استان از کاهش سوزاندن کاه و کلش پس از برداشت محصول برنج در استان خبر داد.

وی اظهار کرد: هر ساله با فرا رسیدن فصل دروی برنج حجم زیادی از پسماندهای کشاورزی به صورت غیراصولی سوزانده می‌شود که با سوختن ناقص آنها بار زیادی از منواکسید کربن وارد جو استان می‌شود.

این مسئول به مخاطره افتادن حیات گونه‌های گیاهی و جانوری و اشکالات تنفسی را از ضررهای سوزاندن پسماندهای مذکور عنوان کرد و گفت: از این معضل بالغ بر یک دهه می‌گذرد و گام‌های موثری در راه مدیریت صحیح این پسماندها برداشته نشده است.

وی با اشاره به اینکه در مدت یک سال گذشته گام‌هایی هر چند ناکافی برای برطرف شدن این مضایق توسط مجموعه ارگان‌های ذی‌ربط برداشته شده است، تصریح کرد: این گام‌ها نشان داد که می‌توان با عزمی درست و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی معضل سوزاندن پسماندهای پس از برداشت برنج را برطرف کرد.

عبدوس برپایی 15 کارگاه آموزشی با رویکرد فرهنگ‌سازی و تغییر رفتار با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و دفتر امور روستایی و عشایری استانداری استان برای عموم کشاورزان و دهیاران 6 شهرستان استان را از جمله اقدام‌های مهم در این راستا ذکر کرد.

وی افزایش 200 مورد تسهیلات بانکی و پرداخت یارانه برای تهیه 50 دستگاه بیلر از طرف سازمان جهاد کشاورزی را از جمله اقدام‌های دیگر ذکر کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: طبق شاخص‌های آلودگی هوا که توسط مرکز سنجش آلودگی هوای رشت ثبت شده است وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر بوده و عملا در سال 91 این شاخص‌ها هیچ موقعیت بحرانی را برای شهر رشت ثبت کرده است.

وی با تصریح بر اینکه سال آینده برنامه‌ریزی‌ها و جلساتی از اکنون ساماندهی شده است، یادآور شد: تلاش می‌شود سال آینده میزان سوزاندن بقایای کشاورزی نسبت به امسال کاهش چشمگیری پیدا کند و با همکاری تمام ارگان‌های ذی‌ربط و مردم فهیم استان این پدیده مخرب در سال‌های آینده کاملا از طبیعت ارزشمند استان حذف شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads