کد خبر: 9119 - تاریخ: دوشنبه، 8 اکتبر 2012 - 18:17

در مورد هنر زیبای رشتی دوزی چه میدانید

رشتی‌دوزی یکی از انواع رودوزی‌های سنتی و هنرهای اصیل رشت است که از طریق دوختن نخ‌های ابریشمی رنگی بر سطح پارچه و ایجاد طرح و نقش‌های زیبا و چشمگیر تهیه می‌شود.

به گزارش خوبان به نقل از فارس: معاون صنایع دستی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: رشتی‌دوزی، شال‌بافی، چادرشب‌بافی، پوشاک محلی و پای‌پوش سنتی گیلان، مهارت چوب‌تراشی و مهارت سنتی حصیربافی را نیز ثبت فهرست آثار ملی کشور عنوان کرد.

ذاکری اضافه کرد: رشتی‌دوزی یکی از انواع رودوزی‌های سنتی و هنرهای اصیل رشت است که از طریق دوختن نخ‌های ابریشمی رنگی بر سطح پارچه و ایجاد طرح و نقش‌های زیبا و چشمگیر تهیه می‌شود.

وی اوج تولید و استفاده از ابریشم در گیلان را در هنر رشتی‌دوزی منحصر به دوران صفوی دانست و گفت: نمونه‌های فاخر این هنر متعلق به دوران قاجار در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی ایران و جهان به چشم می‌خورد.

معاون صنایع دستی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان استفاده از نقوش خاص و منحصر به‌فرد استان در هنر رشتی‌دوزی را متاثر از فرهنگ طبیعیت و محیط پیرامون مردم منطقه خواند و تصریح کرد: یکی از ارزش‌های شاخص این هنر علاوه بر استفاده مواد اولیه طبیعی، شیوه سنتی تولید آن است.

وی در باره چادرشب‌بافی تصریح کرد: چادرشب‌بافی یکی از هنرهای بومی گیلان و از جمله دست‌بافته‌های ابریشمی است که با دستگاه بافندگی سنتی به نام پاچال بافته می‌شود و طبق کاربرد طرح، نقش و اندازه‌های متفاوت برای پوشش رختخواب، لباس زنانه، پیراهن و شال مردانه استفاده شده و زنان محلی نیز آن را به عنوان پوششی به دور کمر استفاده می‌کنند.

ذاکری با اشاره به هنر چوب‌تراشی به عنوان یکی دیگر از صنایع دستی گیلان بیان کرد: در منطقه ماسال با کمک ابزارهای ساده و ابتدایی به تولید محصولات چوبی نظیر انواع قاشق و چنگال و … می‌پردازند.

وی استفاده از چوب درختان منطقه، تنوع در محصولات و به کارگیری شیوه سنتی تولید، تولید انواع محصولات کاربردی و هنری و نقش‌پردازی روی ظروف را از جمله ارزش‌های شاخص این هنر خواند و گفت: هنرمندان در شهرستان رشت با استفاده از دستگاه خراطی نسبت به تراش چوب اقدام می‌کنند و به تولید محصولات مختلفی مانند انواع ظروف نظیر کاسه، بشقاب، گلدان، قاشق، چنگال و … می‌پردازند.

معاون صنایع دستی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تولید شانه، عصا، دوک نخ‌ریسی و قلیان را از دیگر مهارت‌های سنتی چوب‌تراشی ذکر کرد و یادآور شد: در این هنر از چوب‌های مختلف موجود در منطقه نظیر افرا، ون، کیکم، ملج، سرخدار، گردو و … استفاده می‌شود و بر حسب مورد روی آن کنده کاری، منبت و نقاشی صورت می‌گیرد.

وی درباره رویش انواع گیاهان خودرو با توجه به اقلیم منطقه متذکر شد: رویش این گیاهان در کنار مرداب‌ها و آبگیرها موجب پیدایش انواع محصولات حصیری از دیرباز تاکنون در گیلان شده است.

ذاکری مهارت سنتی حصیر بافی در گیلان به ویژه بین زنان را یکی از شغل‌های فرعی خانوارهای روستایی و شهری به ویژه در نواحی اطراف تالاب در کنار مشاغل اصلی آنها بیان کرد که از اقبال زیادی برخوردار بوده و از منابع درآمد قابل توجه به شمار می‌رفته است.

وی با اشاره به بافت حصیر با استفاده از گیاهان محلی و بومی خاطرنشان کرد: از گیاه سوف برای بافت زیرانداز و از گیاه «لی» برای بافت انواع زنبیل، سبد، کلاه، سفره و … استفاده می‌شود.

این مسئول نقوش به کار رفته در بافت زیراندازهای حصیری را برشمرد و ابراز کرد: پا، سایه، گل وشه، لیلالاچ، غازیانی، کاول لاچ، ثوریا لاچ، شمشیرلاچ، گل دسته‌لاچ و قالی‌لاچ از جمله این نقوش‌ها هستند.

وی پیشینه و قدمت غنی این هنر در منطقه به دلیل استفاده از گیاهان بومی گیلان و طرح و فرم منحصر به‌فرد آن را از جمله ارزش‌های شاخص صنایع‌دستی حصیربافی برشمرد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads