کد خبر: 9083 - تاریخ: دوشنبه، 8 اکتبر 2012 - 12:09

شالیزارهایی که دوباره کشت می شوند.

آغاز کشت دوم برنج در استان گیلان

با پایان یافتن کار برداشت برنج در گیلان نهضت جدیدی با نام کشت دوم آغاز می‌شود که در کشاورزی پایدار و دستیابی به تولید محصول سالم در استان نقش مهمی دارد.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که حدود 80 هزار هکتار آن زهکش دارند و آب‌های سطحی از آنها خارج می‌شود و برای انجام کشت دوم مناسب هستند.

با پایان یافتن کار برداشت برنج در گیلان نهضت جدیدی با نام کشت دوم آغاز می‌شود که در کشاورزی پایدار و دستیابی به تولید محصول سالم در استان نقش مهمی دارد.

در گیلان به دلیل محدود بودن زمین‌های قابل کشت می‌توان با افزایش دوباره کشت به دلیل وجود شرایط اکولوژیکی مناسب، کشت دوم را یک راهکار برای کشاورزی پایدار و همچنین افزایش تولید به کشاورزان دانست.

افزایش توان مالی و  اقتصادی کشاورزان، رشد تولید محصولات مختلف، ایجاد اشتغال در پاییز و زمستان و در نهایت کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی از مزایای کشت دوم است ضمن اینکه کشت دوباره شالیزارها موجب تقویت خاک و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی می‌شود و می‌تواند اشتغال ایجاد کند.

* کشت دوم از هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگویی، با بیان این که کشت دوم دارای مزایای بسیاری است اضافه کرد: کشت دوم از هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌کند.

اردشیر روحی با بیان اینکه کشاورزان می‌توانند بدون متحمل شدن هزینه‌های اضافی کشت دوم و تولید پس از برداشت برنج را داشته باشند، افزود: کشاورزان می‌توانند با استفاده از نهاده‌های موجود در کشت دوباره زمین‌‌های کشاورزی تولید بیشتری داشته باشند.

وی کمک به سلامت تولید را از مزایای کشت دوم عنوان کرد و گفت: امروزه در دنیا بر تولیدات سالم و بدون افزودنی‌های شیمیایی و سم تاکید می‌کنند که باید به این مسئله توجه کرد.

این مسئول رهایی از تک محصولی را یکی از اهداف جهاد کشاورزی گیلان ذکر کرد و یادآور شد: با خارج شدن از وضعیت تک محصولی می‌توانیم علاوه بر ایجاد اشتغال، شاهد درآمدزایی و رشد اقتصادی کشاورزان باشیم.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads