کد خبر: 9009 - تاریخ: یکشنبه، 7 اکتبر 2012 - 17:42

نشست شاعران ومداحان استان گیلان

بنا براین گزارش مباحثی چون، شعر مرثیه، حسن انتخاب شعر، نحوه ی ارتباط شاعران ومداحان، حوزه ی تاثیر گذاری ،نیاز سنجی،مخاطب سنجی و نقد اشعار رایج از جمله نکات مطروح شده در این جلسه بود.

به گزارش ۸دی نشست هم اندیشی شاعران و مداحان با حضور جمعی از شاعران و مداحان استان گیلان برگزارشد. بنا براین گزارش مباحثی چون، شعر مرثیه، حسن انتخاب شعر، نحوه ی ارتباط شاعران ومداحان، حوزه ی تاثیر گذاری ،نیاز سنجی،مخاطب سنجی و نقد اشعار رایج از جمله نکات مطروح شده در این جلسه بود. درابتدای این جلسه حاج ابوذر بیوکافی ضمن ارائه گزارشی از نحوه شکل گیری و فعالیت مجمع شعرآئینی هیات ثارلله به برنامه‌ها و اهداف این مجمع در آینده پرداخت و اظهار داشت: هدف اولیه از تشکیل این مجمع تامین اشعارمذهبی برای ستایشگران اهل بیت علیهم السلام در استان واستعدادیابی، جذب وتربیت شاعر در این عرصه می باشد.

دبیرهم‌اندیشی شاعران ومداحان در ادامه، با ابراز خرسندی از آثار و برکات تشکیل چنین جلساتی افزود: پایه و بنای هنر مداحی بر اساس شعر نهاده شده است همانطورکه مقام معظم رهبری بارها فرموده اند هنر مداحی عبارت است از شعر و هنر تبیین آن، شعر خوب وحسن انتخاب آن، مهمترین شاخصه یک مداح است، لذا برای یک مداح ارتباط مستمر با یک شاعرمتخصص امری حیاتی است. باید قبول کرد که مغز متفکریک مجلس مداحی، شاعراست درواقع رسالت تبدیل مضامین، مفاهیم بلند ومعارف شیعه در زبان شعر گنجانده می‌شود وبا هنر مداح به مخاطب انتقال می یابد. از این رو شاعری و مداحی ممزوج باهم و لازم و ملزوم یکدیگرند، این جلسه نیز باهدف ترمیم حوزه‌های ارتباطی شاعران و مداحان و نقد وبررسی نقاط ضعف و قوت آن و نیازسنجی امروز مجالس تشکیل شده است. در ادامه آقای آذرارجمند از شاعران به‌نام عرصه شعر مذهبی و انقلاب با اشاره به منویات و انتظارات مقام معظم رهبری از شاعران و مداحان گفت: مسیرتعالی همان مطالبی است که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند، التزام عملی به آن نکات ما را به سعادت و شکوفایی می‌رساند،اشکال عمده در حوزه عمل است…باید قبول کرد اثرگذاری ارتباط خاصی با عبودیت ومعنویت دارد…اینکه ما اصرار بیش از حد بر اجرای تمامی بخش‌ها دریک مجلس داشته باشیم ویا بخاطررضایت مخاطبان از هر واژه و مضمون عشقی استفاده کنیم نشانه موفقیت وتاثیر نیست…ازطرفی هم مداحان میدانند شاعری یک امرصرف کوششی نیست،اگرکوششی هم باشد ارتباط مستقیم با جوشش دارد باید انتظارات را براساس روحیات شاعر تنظیم کرد. آذرارجمند با اشاره به وفور شعر خوب وقوی افزود: امروز بحمدلله شعر خوب کم نداریم باید شعر خوب انتخاب کرد. درادامه حاج جوادکامرانی از مداحان استان بااشاره به نیازسنجی مجالس مذهبی اظهارداشت: شاعران گرامی باید براساس تنوع مجالس و نیازهایی که در زمانهای مختلف بوجود می آید شعربسرایند بطورمثال مجالس سنتی،هیئات شهرستانها، مجالس شهدا،موالید و مجالسی که درپی اهانت به ساحت مقدس پیامبراعظم صلی الله و امام‌هادی علیه السلام برگزار می شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads